حقایقی درباره محرومیت طارمی و پرونده شکایت ایران از عربستان

روزبه وثوق احمدی و احمدرضا براتی مهمان خبرآنلاین بودند و به سوالات ما پاسخ دادند.

زاوش محمدی: چند سالی است که پرونده های باشگاه های ایرانی و علی الخصوص پرسپولیس و استقلال مشتری دائمی فیفا و دادگاه CAS هستند. بدهی به بازیکنان و مربیان و عدم باز پرداخت بدهی ها باعث شده تا سرخابی های پایتخت هر ساله با حکم های متنوعی جریمه شوند. فصل گذشته استقلال از یک پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد و پرسپولیس و مهدی طارمی به دلیل شکایت باشگاه ریز اسپور به ترتیب از دو پنجره نقل و انتقالاتی و 4 ماه محروم شدند. روزبه وثوق احمدی و احمدرضا براتی کارشناسان حقوقی فدراسیون فوتبال مهمان ما در خبرآنلاین بودند و درباره اتفاقات حقوقی فوتبال ایران صحبت کردند. از ابتدا، قرار به مناظره بود، اما یك مناظره دوستانه. آن ها خیلی رك و صریح، نظرات مخالف یكدیگر را می دادند، در عین اینكه با هم رفیق و صمیمی بودند. 

از وحشت این روزهای طرفداران فوتبال شروع کنیم. فوتبالی‌ها این روزها بیشتر از هروقت دیگر نسبت به همه پرونده‌هایی که به فیفا می‌رود و حکم‌هایی که فیفا می‌دهد، ترس و وحشت دارند. چراکه پیش از این حداکثر اتفاق کسر امتیاز بود که آن هم چند سال طول می‌کشید. اما حالا موضوع محرومیت از پنجره نقل‌وانتقالات و اجازه نداشتن تیم‌ها برای حضور در بازی‌های آسیایی مطرح است. آیا فیفا نسبت به ما سخت‌گیر شده یا این پروسه همیشگی آنهاست و قوانین تغییر کرده و جدی‌تر شده؟
وثوق احمدی:
هر دو اتفاق افتادهاست . اما یک عامل سوم هم وجود دارد. مقررات نسبت به سال‌های گذشته کمی تغییر کرده به سمت سخت‌گیرانه‌‌تر شدن رفته است. مخصوصا درباره مسائل مالی و نقل‌وانتقالات بازیکنان مقرارت تغییر پیدا کرده است. نکته بعدی این است که تعدد پرونده‌های باشگاه‌های ایرانی در رویکرد فیفا به عنوان یک سازمان نظارتی تاثیر مستقیم دارد. اگر باشگاه شما فقط یک پرونده داشته باشد مسلما نحوه برخورد فیفا با باشگاه شما اگر شانزده پرونده داشته باشد، فرق خواهد کرد. چراکه در این صورت آنها فکر می‌کنند رویه شما این است که همیشه در پرونده‌های‌تان مشکل به وجود بیاید. نکته دیگر این است که آیا ما می‌دانیم با بازیکنان، مخصوصا بازیکنان خارجی چطور باید قرارداد ببندیم؟ آیا می‌دانیم اگر با بازیکن خارجی به مشکل بخوریم فیفا برای ورود صلاحیت کامل دارد؟ آیا اگر در قرارداد می‌نویسیم در صورت بروز مشکل به کمیته انضباطی مراجعه می‌کنیم، از این خبر داریم که در مراجع بین المللی اصلا چنین چیزی را می‌پذیرند یا خیر؟ نکته بعدی این است که باشگاه ها از پرونده‌های گذشته درس نگرفته اند. یعنی اگر قبلا یک رویکرد دفاعی داشتند هنوز هم همان را ادامه می دهند و به این توجه نمی‌کنیم رویکرد و قوانین فیفا شاید تغییر کرده باشد. استثنا وجود دارد که برخی از باشگاه‌ها بهتر از سایرین کار می‌کنند.
براتی: همه حرف‌هایی که آقای وثوق‌ احمدی زدند مورد تایید من هم هستند. اینکه فیفا حساس شده دقیقا همینطور است. حتما برای آقای وثوق احمدی هم اتفاق افتاده که ما وقتی به مجامع بین‌المللی می‌رویم، می‌بینیم که حقوق‌دان‌های خارجی به مارکت ایرانی خیلی‌ علاقه‌مند هستند. چراکه می‌بینند ما در سال چقدر پرونده داریم. فیفا به این مسائل احاطه کامل دارد و طبیعی است که حساس شود. طبیعتاً شما در حافظه فیفا می‌مانید. در مورد مقررات هم باید بگویم که مقدار زیادی تغییر کرده و این در آرای صادر شده مخصوصا درباره تراکتورسازی و استقلال بی‌تاثیر نبود.
وثوق احمدی: وقتی رای مربوط به باشگاه استقلال در خصوص محرومیت از یک پنجره نقل و انتقالات را می‌خوانیم، می‌بینیم گفته شده است که استقلال پرونده‌های دیگری هم داشته. یعنی از پرونده های مربوط به بدهی‌های معوقه هم مثال آورده شده است و در رای از مقررات جدید آیین نامه نقل و انتقالات استفاده و محرومیت را اعمال کرده اند. باشگاه‌های ما نیز متاسفانه از مقررات اطلاع کامل ندارند و تغییر آنها را نخوانده اند. تا زمان صدور این رای باشگاه ها بر این باور بودند که اگر یک نامه‌ای از فیفا بیاید تا دو سال برای اجرای حکم وقت وجود دارد. اما در قوانین جدید اینطور نیست و ممکن است محرومیت ضمن صدور حکم اولیه اعمال شود.

حالا که حرف درباره آن زمان و محرومیت استقلال و تراکتور شد، می‌خواهم این را صریح بپرسم که انگار حتی آن زمان خود شما هم کامل از قوانین جدید اطلاع نداشتید؟ اینطور بود؟ حالا استقلالی‌ها که بهانه بد ترجمه شدن نامه و ... این‌ها را آوردند.
وثوق احمدی:
خیر به این گونه نیست .چراکه در وهله اول این باشگاه استقلال است که باید بداند چه وضعیتی دارد و باید پرسید چرا بعد از اطلاع از محرومیت ، بازیکنان جدید را آورده و قرارداد بسته اند؟ باشگاه‌ها در هر پرونده‌ای مسول اول هستند. آنجا که قرارداد بازیکنان ثبت شد، قبول دارم که ایراد به فدراسیون هم وارد بود. بعد از این اتفاق وقتی از من مشورت خواسته شد، من گفتم که ما باید همیشه راه راستی را پیش بگیریم و با تایید فدراسیون یک نامه به فیفا مبنی بر قبول اشتباه فدراسیون و سازمان لیگ نوشتیم و در آن اشاره نمودیم که هنوز سیستم ثبت قرارداد بازیکنان‌مان به صورت دستی انجام می‌شود و سیستم کامپیوتری برای انجام این کار نداریم. ما گفتیم که این اتفاق سهوا افتاده و من خودم هیچوقت اصلا اعتقاد نداشتم عمدی در این اتفاقات بوده است. ولی کم‌کاری و کم دقتی را می‌پذیرم. اما خدا را شکر این اتفاق باعث شد نگاه‌ها به چنین موضوعاتی تغییر کند.

اگر آن مکاتبه انجام نمی‌شد یا فیفا آن را قبول نمی‌کرد، امکان بیشتر شدن محرومیت هم بود؟
وثوق احمدی:
به نظر من بلی. چون در عمل از تصمیم فیفا تمکین نشده بود. واقعا اشتباهی که صورت گرفت چه از طرف باشگاه‌ها و چه از طرف فدراسیون باعث شد که کارها در فدراسیون جدی‌تر گرفته شود و این موضوع کاملا در فدراسیون ملموس است.

آقای وثوق احمدی یک مقدار درباره این کمیته تعیین وضعیت بازیکنان که در آن حضور دارید توضیح می‌دهید؟ هر سال عادت شده که گفته می‌شود باشگاه‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس تا وقتی فلان مشکل را دارند، امکان جذب بازیکن ندارند. اما هم بازیکن جذب می‌کنند و هم مثل سال‌های قبل در لیگ شرکت می‌کنند...
وثوق احمدی:
ابتدا فکر کنم آقای براتی از نظر حقوقی صحبت کنند بهتر باشد. تا من درباره مسائل کاربردی بگویم.
براتی: در واقع از زمانی که ما آمدیم حرفی زده نشده که عمل نکرده باشیم.
متاسفانه در گذشته چنین رویه بدی وجود داشته است که بدهکاران تهدید به تعلیق می شدند ولی این تهدید عملی نمی شد.
چیزی که در زمان ما گفته شد این بود که باشگاه‌هایی که پرونده با وضعیت نامشخص در مجامع بین‌المللی دارند، از گرفتن بازیکن خارجی جدید محروم هستند. ما دنبال این بودیم که پرونده‌های موجود در مجامع بین‌المللی بیشتر نشود. حالا نیامدن بازیکنان خارجی هم لطمه ای به فوتبال ما نی زند ما که رونالدو را نیاورده ایم که بگوییم نیاوردن فلان بازیکن به تیم ها صدمه می‌زند بنا بر این سیاست اصلی کاهش پرونده های موجود بود و جلوگیری از ایجاد پرونده های جدید بود و به نظر من هم درست بود. همیشه اصرار داشته ام که گزارش این اقدامات منتشر شود تا جواب سوال شما هم داده شود.

می‌شود چند مورد از این پاس شدن بدهی‌ها را بگویید؟
براتی:
قرار شده که گزارش این اتفاق منتشر شود تا اهالی فوتبال بدانند که قوانین به صورت شعار باقی نماندند.
وثوق احمدی: حتی آقای ساکت هم صحت ادعای ما را تایید کرده اند. بر اساس اظهارات آقای حسن زاده ریاست محترم کمیته انضباطی ، در این فرایند باشگاه ها اقدام به پرداخت قسمتی از بدهی های خود نموده اند. برای مثال باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس تا بخشی از بدهی‌های‌شان را پرداخت نکردند، نتوانستند بازیکن جدید بگیرند. در عمل باشگاه‌های زیادی هستند که بدهی دارند. نمی‌شد که به یکباره جلوی حضور همه این باشگاه‌ها گرفته شود. آن زمان دیگر فوتبالی اصلا وجود نداشت. پس فدراسیون به این نتیجه رسید که چنین اتفاقی در یک بازه زمانی مشخص بیافتد. با نظر مدیران فدراسیون مصوبه‌ای تصویب شد که طبق آن بدهی‌ها طی مدت مشخصیپرداخت خواهد شد.
براتی: حالا شما ببینید ؛ اگر ما بخواهیم اجازه بازی کردن به تیم‌ها بدهکار را ندهیم، چند تیم داریم که بتوانند بازی کنند؟

اصلا لیگ تعطیل شود. مگر ای‌اف‌سی الان این کار را انجام نمی دهد؟ ما نکنیم آنها چنین کاری را انجام می دهند.
براتی:
نه. ای‌اف‌سی می‌گوید فلان باشگاه نیاید و یک تیم دیگر سهمیه را پر کند. بازی‌های آنها که تعطیل نمی‌شود. علاوه بر اینکه کشورها برای منافع ملی‌شان هم که شده، بدهی باشگاه را طوری تصفیه می‌کنند که نماینده های آنها بتواند در مسابقات شرکت کنند.
البته الان نه امارات این کار را کرد و نه عربستان! همین تفاوت نگاه البته مهم است. مثلا من چند سال پیش خودم در اجلاس ای‌اف‌سی بودم و می‌دیدم که رئیس فدراسیون امارات خودش با آقای کفاشیان دعوا می‌کرد که چرا شما ۱۶ یا ۱۸ تیم حرفه‌ای دارید و ما و استرالیا ۶ سهمیه تیم حرفه‌ای؟ می‌گفت چرا آمار واقعی نمی‌دهید و سندسازی می‌کنید؟
براتی:
البته من این چیزها را نه تایید می‌کنم و نه تکذیب.

می‌دانم اما نگاه ملی وارد داستان می‌شود که باید هرطور شده بدهی‌ باشگاه پرداخت شود.
براتی:
من گفتم مثلا کشوری مثل عربستان اگر نماینده‌اش مشکل داشته باشد، بدهی‌هایش را پرداخت می‌کند تا بتواند در بازی ها شرکت کند. آنها که البته باشگاه‌های‌شان انقدر دارند که چنین کاری نکنند. یعنی شما قبول نمی‌کنی امارات اگر نماینده‌اش بدهی داشته باشد، دولت پرداخت می‌کند تا تیمش در آسیا نماینده داشته باشد؟ حرف من این بود که بازی های لیگ‌قهرمانان تعطیل نمی‌شود. در همین کشور خودمان هم اگر یک باشگاه به دلیل بدهی تحت تهدید برای حضور در رقابت‌های آسیایی باشد، مطمئنا دولت برای نماینده داشتن بدهی‌هایش را پرداخت می‌کند. ولی در لیگ ایران آیا هیچ ضمانتی وجود دارد که اگر ما همه را کنار بگذاریم، لیگ منحل نشود؟
طرف حساب اداره مالیات باشگاه نیست بلکه بازیکنی است که درآمد کسب می کند. اگر باشگاهی متعهد به پرداخت مالیات بازیکنی شد و این کار را نکرد، اداره مالیات به سراغ شخص دارای درآمد می رود نه باشگاه.
باید واقعیت های فوتبال ایران را هم لحاظ کرد. راه حل آخر را نباید اول رفت بلکه می توان با ضمانت اجراهایی مثل کسر امتیاز و ممنوعیت ثبت نقل و انتقالات هم آن باشگاه و لیگ را تعطیل نکرد هم اینکه نسبت به حل این مشکلات اقدام کرد. این ها اهرم ها و ضمانت اجراهای خوبی است که استفاده نمی شود.


به عنوان مثال الان با حمایت هیئت رئیسه فدراسیون و کمیته تعیین وضعیت بازیکنان، بازیکنان طلبکار می توانند به صورت یک طرفه قرارداد خود با باشگاه را فسخ کنند. وقتی باشگاه می بیند که در صورت بدهی و عدم پرداخت به موقع، بازیکنانش از تیم جدا می شوند، بدهی های خود را به آن ها می پردازد.
ضمن اینکه باید توجه کنیم در این ماجراها فدراسیون مقصر نیست.اکثر باشگاه های ما خصوصی نیستند. این باشگاه ها مجامعی دارند که بودجه آن ها را مصوب می کند. مجمع باید رسیدگی کند و ببیند این بودجه ها که عمدتاً از محل منابع عمومی تامین می شوند ، صرف چه مواردی می شود و اصلا چرا این میزان از تعهد ایجاد می شود.
وثوق احمدی: در قرارداد هایی که در فوتبال بسته می شود مسول اول و آخر ، طرفین قرارداد باشگاه و بازیکن هستند. اگر بین این دو طرف اختلافی شکل بگیرد فدراسیون برای حل و فصل آن ورود می کند. اگر باشگاه ها تعهدات خود را انجام دهند و بدهی خود به بازیکن را پرداخت کنند، کار به اختلاف نمی کشد. مدیرعامل ها باید پاسخگو باشند که بودجه باشگاه را صرف چه اموری می کنند و چگونه قرارداد می بندند که چنین اتفاقاتی می افتد.

*حرف شما قبول اما فدراسیون در این موارد خود را پنهان می کند و می گوید فقط فیفا و ای اف سی. ما به این موارد ورود نمی کنیم. این فدراسیون با این مدیریت هیچ حکمی برای کسر امتیاز و محرومیت تیم هایی مثل استقلال و پرسپولیس نخواهد داد.
-براتی: ما باید مصداقی صحبت کنیم. یعنی بگوییم این پرونده با این مشخصات و با این آیین دادرسی چنین حکمی برایش باید صادر میشده و نشده، نباید کلی گویی کرد.
حرف این است که فدراسیون خودش باشگاهی را محروم یا جریمه نمی کند بلکه آن را به ای اف سی ارجاع می دهد.
-براتی: همین چند روز پیش کمیته وضعیت، باشگاهی را به محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالاتی محکوم کرده است که رای آن اعلام هم شده است. من برای اجرای قانون از هیچ اسم بزرگ و کوچکی واهمه ندارم. لازم هم نیست شو آف کنیم که برای اجرای مقررات تا چه میزان ایستادگی کرده ایم. برای همین قاعده فسخ قرارداد، آقای وثوق احمدی می تواند شهادت بدهد که چقدر پافشاری کردیم که یک واو آن خلاف قوانین فیفا نباشد.
وثوق احمدی:بگذارید خیالتان را راحت کنم. فدراسیون دیگر نمی تواند به هیچ عنوان در اجرای مقررات اغماض نماید. زیرا اولا که در این صورت مجوز حرفه ای باشگاه ها باطل می شود ثانیاً اگر فدراسیونی به ای اف سی گزارش خلاف واقع بدهد توسط ای اف سی محکوم خواهد. این ذهنیت که فدراسیون نسبت به باشگاه ها اغماض می کند را باید از ذهن پاک کنیم.
.مجوز حرفه ای توسط فدراسیون هر کشور صادر می شود. فدراسیون ایران مانند سایر فدراسیون ها ، چاره ای جز انجام دقیق این کار ندارد. اگر هم فدراسیون ایران بر فرض محال ، گزارش نادرست در خصوص باشگاه ها بدهد، پرونده آن به کمیته انضباطی ای اف سی ارجاع داده خواهد شد ، لکن قطعاً فدراسیون بر اساس مدارک و مستندات و با صداقت کامل اقدام خواهد نمود.
من و آقای براتی هردو وکیل دادگستری هستیم و سال ها است که داریم در زمینه حقوق ورزشی کار می کنیم. ما برای اینکه بتوانیم یک قدم برای فوتبال کشورمان برداریم و به منظور پرهیز از تعارض منافع هیچ پرونده وکالتی را در حوزه ورزش نمی پذیریم .شهادت می دهم که تا به حال بخاطر هیچ اسمی یا باشگاهی از قوانین و مقررات چشم پوشی نکرده ایم و هیچکس هم از ما نخواسته که مراعات فلان باشگاه یا فلان شخص را بکنیم در حال حاضر در کمیته وضعیت با چیزی حدود 400 پرونده روبرو هستیم که تا الان برای تعدادی از آن ها رای صادر است.


الان جنجالی ترین پرونده فوتبال ما پرونده طارمی است. از اسفندماه سال گذشته شما در جریان این پرونده بودید؟
وثوق احمدی:
ولی درباره آقای طارمی زمانی که این شکایت مطرح شد من در کمیته انضباطی مشغول به کار بودم و از جانب وکیل آقای مهدی طارمی ، طرف مشورت قرار گرفتم که چنین اتفاقی افتاده و همان موقع اعلام کردم که اگر خدای نکرده فسخ غیرموجه تلقی شود مقررات می گوید شخصی که فسخ غیر موجه نموده ، بین 4تا6ماه محروم خواهد شد و باشگاه دومی که با او قرارداد بسته از دو پنجره نقل و انتقالات محروم می شود و هر دو هم باید غرامت پرداخت کنند. چند بار مصاحبه هایی نیز انجام دادم که آخرین آنها در خرداد امسال ، با یکی دو خبرگزاری ها بود.
*یعنی شکایت وجود داشت و باشگاه هم در جریان بود؟ در حالی که می گفتند خبری نیست این پرونده باز بوده؟
وثوق احمدی:
پرونده بیشتر از یک سال در جریان بود.
*قبلش می گفتند هیچ شکایتی انجام نشده.
وثوق احمدی:
در سپتامبر یعنی شهریورماه سال گذشته شکایت شده بود.
*ولی اطلاع رسانی بیرونی نشده بود؟
وثوق احمدی
: این حق باشگاه و آقای طارمی بوده که چون مساله داخلی خودشان بود آن را خبری نکنند.
*فدراسیون در جریان بوده؟
وثوق احمدی
: ممکن است اشخاصی مطلع بوده باشند، برای اینکه نامه هایی که فیفا به باشگاهها نویسد بعضا رونوشتش را به فدراسیون نیز ارسال می نماید. بعضی وقت ها نامه را به فدراسیون می زند که برای باشگاه ارسال شود. موارد مختلف فرق می کند. البته اگر هم نامه ای دریافت داشته، صرفا جهت اطلاع ارسال شده بوده است.. مثل تمام پرونده های دیگری که وجود دارد ممکن است فدراسیون هم در جریان مکاتباتی که بین فیفا و باشگاه پرسپولیس و آقای طارمی و باشگاه ریزه اسپور انجام می شده بوده باشد، لکن مسئولیتی در قبال آنها نداشته است.
*این قابل قبول نیست برای اینکه حکم را در نهایت به فدراسیون می دهند...
*وثوق احمدی:
برای اینکه فدراسیون باید حکم را اجرا کند.
*رای طارمی را فدراسیون قبل از پرسپولیس رسانه ای نمود؟
وثوق احمدی:
فدراسیون فوتبال زمانی اعلام موضع کرد که موضوع رسانه ای شده بود.
براتی: حکمی که در رسانه ها منتشر شد، نسخه ای نبود که به فدارسیون ایران ابلاغ شده بود بنا بر این انتشار آن ارتباطی با فدراسیون فوتبال ندارد چرا که رای در روز تعطیلی فدراسیون یعنی روز جمعه 31 شهریور ابلاغ شده است ، بنا بر این در هنگام وصول رای به فدراسیون اصولاً کسی در ساختمان فدراسیون حضور نداشته که آن را رویت نماید، ضمن اینکه بررسی ظاهری نسخه ی منتشر شده ثابت می نماید که این نسخه مربوط به فدراسیون نبوده است .


وثوق احمدی: من خیال شما را راحت کنم رای آقای طارمی از فدراسیون ایران، منتشر نشده است. فرض محال بر این گرفته شود که رای را فدراسیون منتشر کرده باشد، آیا خلاف انجام داده است ؟ از آنجائیکه فدراسیون فوتبال در موارد این چنینی طرف سوال قرار می گیرد ، وظیفه ذاتی اش این است که شفافیت داشته باشد. زمانی که بپرسند آیا رای ابلاغ شده است یا ابلاغ نشده است، اگر ابلاغ نشده باشد که هیچ، ولی زمانی که مطلع هستیم وظیفه ایجاب می کند که فارغ از اینکه چه شخصی، چه باشگاهی و چه اسمی وجود دارد در تمام موارد مسائل را با صراحت مطرح نماییم.
براتی:. حالا اصلا چه اهمیتی دارد که رای را چه کسی منتشر کرده؟ این بازیکن سه روز بعد قرار بوده بازی کند و این حکم چیزی نبوده که بتوانیم یک هفته، ده روز یا یک ماه کتمانش کنیم. اصلا فردا صبحش که همه نیروهای باشگاه پرسپولیس و همه نیروهای فدراسیون سر کار می آمدند، اقلا صد تا آدم از این قضیه باخبر می شدند. به نظرم طرح مکرر این موضوع که حکم مربوطه چگونه رسانه ای شده است این یک جور منحرف کردن افکار و اذهان عمومی از اصل موضوع است و در ضمن مگر آرا محرمانه هستند؟
وثوق احمدی: مواردی هم که گفته شده غیر از مندرجات رای نبوده است. سوال این است گه اگر خدای نکرده اطلاع رسانی نمی شد و مربی پرسپولیس از بازیکنی که محروم بوده استفاده می کرد، آن وقت سوال مطرح نمی شد که چرا فدراسیون اعلام ننموده است؟
براتی: نا گفته نماند که خدماتی که فدراسیون بعد از صدور رای به پرسپولیس داد اصلا در این خبرها گم شده است.
*می خواهیم به همینجا برسیم. باشگاه پرسپولیس سه روز قبل بیانیه داده است و رسما آدم های حقوقی فدراسیون فوتبال را مقصر دانسته. کدهایی که داده شده هر دوی شما را دربرمی گیرد. وقتی مشخصا می نویسد آدم های حقوقی فدراسیون هیچ کمکی به ما نکردند و باری هم بردوش ما شدند، منظور شما دو نفر می باشید.
براتی:
اولاً من صرفاً به چند سوال برنامه نود پاسخ گفتم و تاکید نمودم چون پرونده در cas جریان دارد لذا نمی توانم در مورد برخی جزئیات جوابگو باشم چون ممکن است علیه پرسپولیس استفاده شود. ثاناً سوال شد آیا احتمال می دهید پرسپولیس و طارمی در CAS موفق شوند؟ گفتم ان شالله بشوند. سه بار به سه شکل این سوال را مطرح کردند من هر سه بار گفتم آرزو می کنم که ان شالله بشوند. ما یک حرفی به آقای تاج گفتیم و تا این لحظه که پیش شما هستیم حمایتش را داریم. اینکه ما غیر از حقیقت حرفی نخواهیم زد. یعنی احدالناسی از ما نمی تواند بخواهد که برویم دروغ بگوییم. همان روز آقای تاج بعد از اینکه همه رفتند به ما گفت ما در فوتبال چیزی نداریم که زیر میز و پنهان بماند. بنابراین هیچ چیزی بهتر از راستگویی وجود ندارد
وثوق احمدی: در پرنده طارمی ، سوالی که رسانه ها از ما پرسیدند در وهله اول این بود که چه رایی صادر شده است و سوال دوم این بود که در آینده چه خواهد شد؟ که جواب سوال اول توضیح دقیق رای صادر شده بود و پاسخ دوم آن بود که ان شالله موفق بشوند.
براتی: اصلا مگر ما حرفی از خودمان گفتیم؟ حرف هایی بوده که در رای آمده و تازه هنوز برداشت های خودمان را از رای نگفتیم و در زمان مقتضی تحلیل و ریشه یابی کاملی از پرونده را ارائه خواهیم داد.
*درباره ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه رئیس فدراسیون به دلیل پاسخگویی به برنامه نود و مصاحبه های انجام شده ، با شما برخورد نموده توضیح دهید؟
وثوق احمدی:
از ما تشکر هم شده و ما به دستور مافوق خودمان همیشه عمل کردیم. هیچوقت به خودمان این اجازه را ندادیم که کاری کنیم که مورد مواخذه قرار بگیریم.
براتی : مواخذه که نشدیم هیچ، به خاطر اظهارنظر کارشناسی و درست مان از ما تشکر هم شد. اصلا مگر ما در آن برنامه چی گفتیم؟اصولا در اظهارات ما مطلبی نبوده که مستلزم اخذ توضیح یا برخورد باشد، هر چه از ناحیه ما گفته شده، توضیح ماوقع بوده که اتفاقاً با رعایت بسیاری از ملاحظات مطرح گردیده و هنوز هم به طور کامل گفته نشده است.


*به دستور مافوقتان روی خط رفتید؟
وثوق احمدی:
هیچوقت آقای تاج به ما نمی گوید که این کار را بکنید یا نکنید. در دفاع از فدراسیون آقای تاج یک جایی می گوید وثوق احمدی برو این حرف را بزن.

*در این جریانات آقای صمد ابراهیمی یک اظهارنظری کرده بود. گفته بود در قراردادی که ما نوشتیم گفته بودند یک ماه وقت دارند درخواست آی تی سی کنند و وقتی ما این را برگرداندیم درخواست آی تی سی نکرده بودند. استنباط من این است که آی تی سی یک تعهدی است که بازیکن دارد و باید برود دنبال آن. جز شروط سمت بازیکن است نه باشگاه. اگر بازیکن نتواند آی تی سی را بگیرد قرارداد فسخ می شود. اینطور است؟
وثوق احمدی:
زمانی که یک باشگاه و یک بازیکن با هم قرارداد می بندند به محض امضا اگر آن قرارداد دارای ارکان لازم ، شامل مدت، مبلغ و طرفین باشد ، آن قرارداد رسمی و لازم الاجرا است و وقتی قرارداد را امضا نمودیم تعهدات برای طرفین به وجود آمده است و این بازیکن دیگر بازیکن آن باشگاه است و باشگاه نسبت به او یک وظیفه ای دارد. درخواست آی تی سی توسط باشگاهی که می خواهد بازیکن را جذب کند به فدراسیون فوتبال همان کشور داده می شود و برای فدراسیون کشور مبدا و باشگاه قبلی وی ارسال می گردد. در فرض ما اصلا این اتفاق نیفتاده و درخواست صدور آی تی سی صادر نشده است. در این پرونده به استناد مندرجات رای ، اجرایی شدن قرارداد را به دو شرط منوط کرده بوده اند. یکی تا زمانی که پول پرداخت نشده است و دیگری تا زمانی که آی تی سی صادر نشده است و بر این اساس باشگاه پرسپولیس و آقای طارمی استنباطشان این بوده که چون پولی پرداخت نشده و آی تی سی صادر نشده، این قرارداد به حالت اجرایی درنیامده است. در حالی که در رای فیفا این مطلب قید شده که صدور آی تی سی فرمالیته است. یعنی جز شرایط شکلی و فرآیند اداری یک قرارداد است یعنی اعتبار قرارداد منوط به آی تی سی نیست و دو سه دلیل دیگر نیز در رای قید شده است. مثلا آقای طارمی گفته بودند در آن تاریخ دو تا تراژدی در ترکیه اتفاق افتاده که یکی کودتایی که صورت گرفته و دیگری هم بمب گذاری که در فرودگاه استانبول اتفاق افتاده است، که فیفا گفته اینها هم برای آنها قابل استناد نیست. چون اولا محل باشگاه صدها کیلومتر از این مسائل دور بوده و ثانیا تاریخی که قرارداد بسته شده بعد از تاریخ کودتا بوده است.
*اصل مساله این است که طارمی آنجا را ترک کرده؟
وثوق احمدی:
بر اساس مفاد رای ، آقای طارمی قرارداد خود با باشگاه ریزه اسپر را با ارسال نامه به صورت یکجانبه فسخ نموده و باشگاه ریزه اسپور جواب منفی به این نامه داده و اعلام داشته است که باید به سر تمرینات برگردید. این بازیکن به باشگاه ریزه اسپر برنگشته و لذا از ایشان و باشگاه پرسپولیس شکایت نموده اند.
*پس اینطور که شما می گویید قرارداد طارمی با پرسپولیس غیرقانونی بوده؟
وثوق احمدی:
حرف ما همان است که درحکم فیفا آمده است. در رای گفته شده که استنباط گردیده قرارداد طارمی با باشگاه پرسپولیس قرارداد دوم بوده است. فیفا برای اثبات حرف خود در رای به چند دلیل اشاره کرده است که در رای قابل رویت است.
*بازیکن غیرقانونی استفاده کرده اند؟
وثوق احمدی:
نه بازیکن غیرمجاز نیست.
براتی: این بازیکن ثبت شده، کارت بازی دارد و مشکلی برای بازی نداشته. یک اختلاف مالی و قراردادی با یک باشگاه دیگر داشته و این مورد اصلا مصداق بازیکن غیرمجاز نیست. زمانی که حکم محرومیت ابلاغ شود، بعد از این تاریخ استفاده از بازیکن محروم، مصداق استفاده از بازیکن غیرمجاز است.
وثوق احمدی: در کیس طارمی کمی هم از سازمان لیگ دفاع کنیم. سازمان لیگ هم به نوعی متهم جلوه داده می شود که چرا شما کارت بازی برای طارمی صادر کردید؟ سازمان لیگ مقرراتی دارد که بخشی داخلی است و بخشی بین المللی. طارمی در فصل قبل، در باشگاه پرسپولیس مشغول به بازی بوده و قراردادش تمام می شود. مثل هر بازیکن دیگری شروع به مذاکره با باشگاههای دیگر می کند اینکه مذاکراتشان به چه نتیجه ای رسیده است، در خصوص باشگاه های خارجی ، مادامی که رسماً تقاضای آی تی سی صادر و به فدراسیون واصل نشده است ارتباطی به سازمان لیگ پیدا نمی کند. اگر تقاضای آی تی سی آمده بود دیگر سازمان لیگ نباید فرآیند صدور کارتش را انجام می داد تا تکلیف مشخص شود.که در این پرونده اصولا هرگز تقاضای آی تی سی به فدراسیون ایران ارسال نشده بوده است.
*درباره کیس عربستان هم صحبت کنیم. یک کارهایی کردید و به cas هم رفت ولی بعد از آن دیگر هیچ اتفاقی نیفتاد.
وثوق احمدی:
در موضوع و نحوه برخورد با آن پرونده از نظر حقوقی من با آقای براتی اختلاف نظر داشتیم و هنوز هم داریم.
براتی: کل اختلاف نظر سر این بود که من اعتقاد داشتم نباید شکایت کنیم و باید با دیپلماسی ورزشی مشکل را حل کنیم
*یک نگاه بدی که وجود دارد این است که ما cas شکایت می کنیم و رقم دادرسی را می دهیم، چقدر است؟
وثوق احمدی: هزار فرانک.
*این رقم را می دهیم و هزینه می دهیم وکیل می گیریم مثلا در زمان آقای کفاشیان یا آقای دادکان چند شکایت داشتیم که رقم درشتی برای این شکایت ها و وکیل ها هزینه دادیم که در همه هم شکست خوردیم.
وثوق احمدی:
در کیس ایران و عربستان من به عنوان مهمان در جلسه ای بودم که هر دو وکیل پرونده اعلام نمودند که حق الوکاله ای نخواهند گرفت.
*رضا جاودانی هم زمانی که این پرونده را قبول کرده عضو کمیته انضباطی نبوده.
وثوق احمدی: بله ایشان نیز به صراحت اعلام نمودند که این پرونده را رایگان پی گیری خواهند کرد و اگر وکیل دیگری اضافه شده و یا هزینه ای داده شده من اطلاع ندارم .

 


256 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غ نخست A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    7 3
    احسنت . متن و اصلاع رسانی جالبی بود
  • کامران A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    9 0
    صداقت بهترین چیزه و مخاطب را جذب می کنه
  • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    5 1
    یارانه به حساب نریختند