رادار جدید چینی‌ها برای دیدن پشت دیوارها و تشخیص جلیقه‌های انفجاری/استفاده از امواج تراهرتز

وزارت دفاع چین نمونه اولیه راداری قابل حمل را طراحی کرده که قادر به نشان دادن تصاویر سه بعدی از پشت دیوارها و درون ساختمان‌هاست. این مسئله کمک شایانی به تشخیص افراد و تسلیحات در عملیات نظامی و ضدتروریستی می‌کند.

این رادار ضمن اینکه امواج آن قادر به عبور از دیوار و اجسام سخت است اشیاء را در پشت دیوارها به صورت سه بعدی بازسازی می‌کتد. امکان تصویربرداری با وضوح بسیار بالا از اشیای داخل یک  ساختمان نقش مهمی در عملیات‌های نظامی خواهد داشت. این فناوری بسیار بهینه‌تر از سامانه‌های ردیابی گرمایی است. در ردیابی گرمایی رادار می‌تواند تنها افراد و اجسام را بر اساس دما تشخیص دهد. این رادار اما می‌تواند در عملیات‌های تظامی تسلیحات افراد،تانک‌ها و خودروهای زرهی را در نقاط دور از دید تشخیص دهد. همچنین این فناوری امکان مشاهده جلیقه‌های انفجاری که در زیر لباس‌های عامل انتحاری پنهان شده است را فراهم می‌کند. 

استفاده از امواج تراهرتز مد نظر بسیاری از صنایع نظامی جهان است. در فیزیک، تابش تراهرتز قسمتی از امواج الکترومغناطیسی است که در محدوده فرکانس ۰٫۳ تا ۳ تراهرتز قرار دارد. اصطلاح تراهرتز به تابش الکترومغناطیسی در بازه فرکانس بین طیف فرکانسی ریزموج، ۳۰۰ گیگاهرتز (۳×۱۰۱۱ Hz ) و طیف فرکانسی مادون قرمز، ۳۰۰۰ گیگاهرتز (۳×۱۰۱۲ Hz) گفته می شود. 

از نقطه نظر عملی، تابش تراهرتز به دلیل نمایاندن ناحیه ای در الکترومغناطیس که فرکانس الکترومغناطیسی ان از دسترسی مستقیم دور مانده و باید توسط خصوصیات جایگزین طول موج یا انرژی اندازه گیری شو، بسیار مورد توجه است. به دلایلی که گفته شد، تابش تراهرتز ناحیه ای را به ما نشان می دهد که در ان امکان تولید و سوار سازی ( یا مدولاسیون) سیگنال های الکترومغناطیسی همدوس توسط ابزارهای رایج برای تولید امواج رادیویی و ریزموج همدوس، وجود ندارد و بنابراین ابزارهای و روش های جدیدی نیاز است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    1 4
    زحمت کشیدن واقعا با این باند فرکانسی که آدمه قبل از همه چیز میمیره
  • حسن FI ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    1 0
    نه دوستان اتفاقا این محدوده فرکانسی غیریونشی هست و فوتونهاش انرزی کافی برای آسیب رساندن به بافت های زنده بدن انسان رو ندارند.