به گزارش خبر جنوب از شش خط قطار شهری شیراز چهار خط هنوز کلنگ هم نخورده است


پارسا بهمنی : شمارش معکوس شروع شده است. به زودی چرخ واگن های چینی روی ریل های قطار شهری شیراز به حرکت در می آید. با راه اندازی 10 کیلومتر از خط یک قطار شهری شیراز مردم این شهر به صورت نصفه و نیمه به آرزویی می رسند که 13 سال مشقت و دل آشوبی های کنده کاری در خیابان ها را به خاطر آن تحمل کردند.
به گزارش «خبرجنوب» هنوز راه درازی در پیش است تا نقشه خطوط متروی شیراز تکمیل شود. خطوط 3 تا 6 متروی شیراز به جز روی نقشه های سازمان قطار شهری وجود خارجی ندارند و روی صفحات کاغذ بیشتر به خطوطی می مانند که با مدادهای رنگی از یک سر شهر به سمتی دیگر کشیده شده اند. 94 کیلومتر خط قطار شهری برای شیراز پیش بینی و تصویب شده است. به جز فاز يك خط يك كه حدود 10 كيلومتر مي شود هنوز با احتساب فاز 2 خط يك 84 كيلومتر ديگر از خطوط متروي شيراز معطل مانده است. اگر قرار باشد مثل فاز یک خط یک قطار شهری ساخت هر 10 کیلومتر آن 13 سال طول بکشد بعید است در کمتر از صد سال آینده همه این خطوط به بهره برداری برسند. رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز هم به سرویس گزارش «خبرجنوب» می گوید با وضع اعتباری متروی شیراز به این زودی ها همه خطوط تکمیل نخواهد شد. با این همه مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز از یافتن اعتبارات مکمل برای تکمیل پروژه قطار شهری شیراز سخن می گوید.
شیراز سومین شهر صاحب مترو در ایران؟
هنوز سرنوشت خط یک قطار شهری شیراز معلوم نبود که مسئولان کلنگ ساخت خط 2 را زمین زدند. استدلالشان این بود که دستگاه های حفار را نمی توان بدون استفاده گذاشت. کمتر از 2 سال بعد اولین محموله واگن های مترو که از چین خریده شد به شیراز رسید تا این شهر بتواند علم رقابت با اصفهان و تبریز را بالا بگیرد و سعی کند لقب سومین شهر مترویی ایران را به دست آورد. حالا 15 واگن در حال تست است و به زودی 5 واگن باقی مانده هم می رسند. به این ترتیب شیراز از اصفهان و تبریز گوی رقابت را ربوده است. قرار بود فاز یک خط یک که یک ماه دیگر مسافر می گیرد در دهه 80 شروع به کار کند ولی دولت های نهم و دهم سهم 50 درصدی خود برای تامین نیمی از بودجه را تامین نکردند و همه مخارج این پروژه ملی بر دوش شهرداری شیراز افتاد. مسئولان شهرداری در شیراز و شهرهای دیگر هم با بیان اینکه توان تامین همه اعتبارات لازم را ندارند نتوانستند سر موقع خط را تکمیل کنند. همین الان هم شهرداری شیراز خودش دست به کار شده و درحال ایستگاه تبادلی میدان ستاد است . با این حال مسئولان می گویند اگر دولت 800 میلیارد تومان اعتبار ندهد نمی توان به این زودی ها فاز 2 خط یک را به بهره برداری رساند. وضع فاز 2 شاید مشتی نمونه خروار باشد. شهری که در تکمیل 14 کیلومتر دیگر از خط یک قطاری شهری درمانده چطور می خواهد 5 خط دیگر را بسازد؟ همزمان مطالعات لازم برای خط 3 شروع شده است، خطی که پل معالی آباد را به شهر صدرا متصل می کند. با اين حال هنوز كلنگ چهار خط از شش خط قطار شهري شيراز به زمين نخورده است. رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز می گوید باید به فکر جذب سرمایه گذار بود. او در گفت و گو با سرویس گزارش «خبرجنوب» ادامه می دهد: «تکمیل فاز 2 خط یک و ساخت خطوط 2 تا 6 قطار شهری حدود 10 هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد. دولت طبق قانون باید نیمی از اعتبارات را تامین کند. منتها شهرداری و دولت به خاطر محدودیت بودجه در خط یک قطار شهری شیراز چندان موفق نبودند.» محمدیان قبلا گفته بود با تامین قطره چکانی اعتبارات از سوی دولت تا صد سال دیگر مترو به بهره برداری نمی رسد.
به باور این عضو شورای شهر، برای حل این مشکل یک راهکار می ماند و آن جذب سرمایه گذار است. رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز ادامه می دهد: «باید پتانسیل های تجاری ایستگاهی را در قالب بسته های سرمایه گذاری تعریف کرد. همچنین باید سود و اصل سرمایه را تضمین شود.» با کدام سرمایه؟
جذب و سوق دادن سرمایه گذاران به سمت ساخت ایستگاه های مترو کار چندان آسانی نخواهد بود؛ آن هم در شیراز، شهری که همه سرمایه گذاران عادت کرده اند مجتمع تجاری بسازند یا سرمایه خود را در بساز و بفروش به کار اندازند. یکی از پیشنهادهای مطرح شده ساخت ایستگاه های 3 طبقه مترو است. به این ترتیب یک طبقه از آن تبدیل به مجتمع تجاری می شود. یک نمونه کوچک آن هم اکنون در ایستگاه در دست ساخت چهارراه زند در حال اجراست. طرح دیگر این است که در کنار ایستگاه ها مجتمع تجاری ساخته شده و ورودی مترو در داخل این مجتمع ها قرار بگیرد. اما به راستی شیراز چقدر به واحد تجاری نیاز دارد؟ طبق آماری که اتاق اصناف شیراز ارائه می کند شیراز در نهایت نیازمند 20 هزار واحد صنفی است، حال آنکه 60 هزار واحد صنفی در این شهر فعالیت می کند. با راه اندازی پاساژهای جدید در دست ساخت این تعداد باز هم بیشتر خواهد شد.
با این وضع آیا چنین رویکردی به صرفه خواهد بود؟ این را از محمدرضا دیهیمی، رئیس کمیسیون معماري و شهرسازی شهرداری شیراز می پرسیم. او پاسخ می دهد: «در حوزه سرمایه گذاری داخلی شهرداری باید امکانات خود مانند زمین های اطراف شهر را در اختیار سرمایه گذاران بگذارد و آنها را به مشارکت در طرح قطار شهری ترغیب کند. با این حال رکود موجود در اقتصاد باید از میان برود.»
محمدیان، دیگر عضو شورای شهر شیراز در توضیح این راهکار می گوید: «لازم نیست که به ساخت مجتمع در ایستگاه ها اقدام کنیم بلکه با واگذاری زمین به سرمایه گذاران می توان فضای گردشگری ایجاد و سرمایه گذاران را جذب کرد. نمی توان به بودجه دولتی اکتفا کرد ضمن اینکه تورم باعث بیشتر شدن هزینه ها می شود.» راهکار دیگری که این 2 عضو شورا و همچنین اسدا... حاجی زمانی، مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز پیشنهاد می کنند جذب فاینانس خارجی است. حاجی زمانی در گفت و گو با سرویس گزارش «خبرجنوب» می گوید: «استفاده از فاینانس خارجی، فروش اوراق مشارکت قطار شهری، ساخت مجتمع های ایستگاهی و همچنین استفاده از امکانات صندوق توسعه ملی راهبردهای مکملی است که برای تکمیل خطوط مترو شیراز پیش بینی می کنیم.»
با این حال رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر که بر استفاده از فاینانس خارجی اصرار دارد و معتقد است باید از طریق یارانه هم که شده به این شیوه یاری رساند می گوید جذب سرمایه گذار خارجی آنقدرها آسان نیست. دیهیمی می افزاید: «با تزریق مالی به موقع برای پروژه های بزرگ باید آنها را طبق برنامه پیش برد. راهکار مناسب جذب سرمایه گذاری خارجی است ولی با وجود تحریم ها امکان آن فراهم نیست. تکمیل این پروژه ها با اعتبارات قطره چکانی دولتی هم به نتیجه نخواهد رسید.»
وضعیت ایستگاه ها
عملیات عمرانی خط یک قطار شهری تقریبا رو به تکمیل است؛ مانده ایستگاه های میدان ولیعصر (عج)، چهار راه زند و میدان امام حسین (ع). عملیات عمرانی خط 2 شروع شده و مطالعات خط 3 در دست اجراست. خطوط4، 5 و 6 هنوز فقط روی نقشه مشخص شده اند ولی در آینده با برخی ایستگاه های خط یک متقاطع خواهند شد. وضع به گونه ای پیش می رود که برخی کارشناسان را نگران دوباره کاری هایی در این حوزه می کند؛ چیزی که باعث بالا رفتن هزینه های ساخت قطار شهری می شود. برای نمونه ایستگاه میرزای شیرازی (معالی آباد) را می توان نام برد. این ایستگاه هم اکنون به بهره برداری رسیده و از شروع کار فاز یک خط یک مترو تا یکی 2 هفته دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال زمانی که خط 3 اجرایی شود باید برای آن ایستگاهی دیگر تعبیه کرد زیرا در ایستگاه میرزای شیرازی تقاطع آن با خط 3 پیش بینی نشده است. این وضع در شماری دیگر از ایستگاه های تقاطعی هم وجود دارد. منظور از ایستگاه تقاطعی جایی است که 2 خط مترو با هم متقاطع می شوند. نمونه آن ایستگاه میدان امام حسین (ع) است که به همین خاطر 2 طبقه ساخته می شود و خط یک از طبقه زیرین و خط 2 از طبقه بالا می گذرد. ایستگاه میدان ولیعصر (عج) هم میان خط یک با خط 5 متقاطع می شود و معلوم نیست در عملیات اجرایی ایستگاه که در چند ماه اخیر شروع شده آیا چنین چیزی پیش بینی شده است یا خیر. ایستگاه شهید مطهری هم وضعی مشابه با ایستگاه میرزای شیرازی دارد محل تلاقی خط یک با خط 6 است. مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز در توضیح این نگرانی به سرویس گزارش «خبرجنوب» می گوید: «ایستگاه میرزای شیرازی آماده است و برای خط 3 در همان قسمت انتهایی ایستگاهی ساخته می شود تا مردم از ایستگاه خط 3 پیاده شده و داخل ایستگاه میرزای شیرازی بروند. معابر مورد نیاز هم فراهم می شود. در میدان ولیعصر (عج) روزی که بخواهند خط جدید را بسازند می توانند تونل را از زیر آن رد کرده و قبل یا بعد از ایستگاه ورودی های لازم فراهم شود.»جان کلام سخنان حاجی زمانی این است که «در کارهای عمرانی کار نشد ندارد.» وضع در میان ایستگاه های دیگر به مراتب بهتر است. برای نمونه در خط یک قطار شهری جز ریزه کاری هایی، ایستگاه ها مشکل زیادی ندارند. با این حال راه اندازی فاز دوم قطار شهری لنگ تکمیل ایستگاه میدان ستاد مانده زیرا تا زمانی که این ایستگاه ساخته نشود نمی توان قطار را از میدان امام حسین (ع) عبور داد. ساخت ایستگاه چهار راه زند هم در ماه های اخیر شروع شده است و ایستگاه میدان
ولیعصر (عج) به پیمانکار پروژه پل کابلی سپرده شده ولی مسئولان می گویند بدون کمک مالی دولت امیدی به بهره برداری از فاز 2 خط یک نمی توان داشت. در خط 2 ساخت ایستگاه ها شروع نشده و در دیگر خطوط هنوز جانمایی ایستگاه ها هم صورت نگرفته است. بسیاری از منتقدان معتقدند که شیراز به مترو نیاز ندارد و ساخت آن هزینه اضافی بر دوش شهر است اما مدافعان این باور را رد کرده و می گویند حتی اگر شیراز هم اکنون مترو نیاز ندارد در آینده نزدیک به آن احتیاج پیدا خواهد کرد. با این حال، همه بر سر یک نکته اتفاق نظر دارند؛ اینکه سامانه حمل و نقل همگانی در شیراز نیازمند دگرگونی بنیادین است.

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روزبه خراانی A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    35 35
    واقعا واسه خبرآنلاین متاسفم که تا به شهر مشهد میرسه، فقط خبرهای حوادثش رو منعکس می کنه و شهرهای دیگه رو از پیشرفت هاشون میگه.
    • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      26 3
      شما اول خبرو بخون بعد حرف بزن، آخه این کجاش درباره پیشرفت هست؟
    • فرشاد RO ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      25 5
      ان شاءالله شیرازی های دوست داشتنی هرچه زودتر مترو رو در شهرشون ببینن. برای ما مشهدی ها روز افتتاح قطارشهری در مشهد یک روز فراموش نشدنی بود. ضمنا خبرآنلاین عزیز منم به عنوان یه شهروند مشهدی با نظر روزبه موافقم. انصاف حکم می کنه که خبرهای حوادث رو به طور مساوی از کل ایران منتشر کنید. شما با این کار باعث ایجاد ذهنیت منفی نسبت به مشهد مقدس میشید.
    • بی نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      11 4
      مجید دلبندم خبر و با دقت بخون عامو
  • محمدرضا IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    26 10
    چه جالب رکورد ساخت قطار شهری مشهد را شکستید
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    32 12
    عامو اینجا شیرازه دیگه افتخار مسئولاش همیشه این بوده که بودجه ها دست نخورده برگردوندن به خزانه
    • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      8 24
      ولی با تمام تفاسیر از اصفهان و تبریز و مشهد جلوتره......... خوشا شیراز و وضع بی مثالش..
    • سعید A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      20 1
      حتما 84کیلومتر دیگش انشاله تا 100سال آینده راه اندازی میشه
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    12 26
    خب وقتی همه بودجه های عمرانی مملکت سرازیر میشه طرف تهران و تبریز و مشهد چه انتظاری دارید؟
  • ب IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    19 0
    مترو اصفهان هم تا چند سال ديگه تو سازمان ميراث فرهنگي ثبت ميشه
  • شايان A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    15 0
    خداييش هيچ كدوم از شهرها متروشون وضع بهتري از شيراز ندارن. مشهد فقط بيشتر از شيراز مترو ساخته
  • سیا IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    12 4
    بچه خسته اند ، خسته. وقتی اون ور شهر میآید اینور شهر چهکاریه مترو بسازند. تو خانه استراحت میکنند.