پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر نوشت:

دبیر ستاد حقوق بشر در همایش نقش آموزه های بنیادین در تحولات اجتماعی که به همت موسسه امام خمینی(ره) برگزار شده بود گفت: امروز فرصت بی نظیری فراهم شده است که مکت اهل بیت (ع) به همه جهانیان معرفی شود و علما، طلاب و فضلا نباید این فرصت مغتنم را از دست بدهند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر دکتر محمد جواد لاریجانی که به دعوت موسسه امام خمینی(ره) در این همایش شرکت کرده و برای اساتید، طلاب و فضلا سخنرانی می کرد با بیان اینکه بزرگترین تجربه جمهوری اسلامی ابتناء یک نظام مدنی و سیاسی بر مبنای عقلانیت اسلامی و براساس مکتب اهل بیت علیهم السلام بوده است گفت: بر همه ما و شما واجب است که به تببین این مکتب ، شیوه زندگی، شیوه حکومت و اینکه پایه های مشروعیت یک نظام مدنی معقول و مکانیزم های کار آمدیش چگونه باید باشد بپردازیم.
لاریجانی با اشاره به اهمیت بصیرت در همه امور سیاسی و اجتماعی گفت : بصیرت کلید واژه ای بود که در جریان فتنه سال 88 توسط ولی امر ما، رهبر معظم انقلاب پرده برداری شد و اهمیت آن برای زندگی سیاسی و اجتماعی همه مسلمانان آشکار شد. بصیرتی که شئون مختلف زندگی انسان را در بر می گیرد و یکی از آنها شان سیاسی است.
دکتر لاریجانی سپس به تشریح سه رکن اصلی بصیرت پرداخته و گفت: اولین رکن بصیرت سیاسی ،فهم درست از وضعیت است. فهم وضعیت بسیار کلیدی است بخصوص در زمان ما که ماشین آلات و فناوری های تاثیر گذار بر اذهان بسیار متنوع شده است و به درستی می توان گفت امروز فهم وضعیت هم ضروری تر و هم به مراتب سخت تر از گذشته شده است و این مختص انسان ایرانی نیست بلکه فهم وضعیت برای کل بشر بسیار مشکل شده است.
دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به حوادث فتنه 88 گفت: ما دیدیم که خیلی از افراد علاقنمند به انقلاب و اسلام در آن مقطع دچار فهم نادرست وضعیت شدند و نتوانستند عمق ماجرا را که یک کودتای تمام عیار علیه تجربه انقلابی ملت بود را بشناسند.
لاریجانی دومین رکن بصیرت را فهم وظیفه در وضعیت دانست و افزود: پس از آنکه شخص وضعیتی که در آن قرار دارد را شناخت باید نسبت به وظیفه خود در آن وضعیت نیز فهم درستی داشته باشد و آنگاه زمان آن است که نسبت به آن وظیفه قیام کند که این سومین رکن بصیرت سیاسی است.
دبیر ستاد حقوق بشر در تشریح سومین رکن بصیرت سیاسی گفت قیام به انجام وظیفه نیز باید به موقع و به اندازه باشد. گاهی طرف وظیفه را شناخته اما دیر اقدام می کند یا اینکه بیش از اندازه اقدام می کند و این هر دو بیرون رفتن از خط و شیوه اهل بیت علیهم السلام است.
لاریجانی با بیان اینکه فهم وضعیت سیاسی یک متدلوژی می خواهد گفت: فهم وضعیت های اجتماعی نیاز به نقطه مرجع دارد. نقطه مرجع به تناسب برهه های زمانی فرق می کند اما در برهمه کنونی نقطه مرجع ما انقلاب اسلامی است.
او افزود: انقلاب اسلامی یک واقعه تاریخی بود که دو واقعیت اجتماعی را در جریان اجتماعی به همراه داشت نخست بنای یک نظام سیاسی و مدنی بر مبنای عقلانیت اسلامی که تجربه بسیار عظیمی است و متاسفانه مظلوم ترین و مغفول ترین تجربه در جمهوری اسلامی نیز هست و دیگری نهضت بیداری اسلامی است که مرز ندارد و این دو با هم ربط بسیار وثیقی دارند.
دبیر ستاد حقوق بشر در تبیین بزرگی و عظمت انقلاب اسلامی گفت: سکولارها همواره اینگونه تبلیغ می کردند که اسلام دین مندرسی است ، احکام اسلام خشن و مربوط به جامعه جاهلی و خشن اعراب بوده و دیگر اینکه اسلام مربوط به حوزه خصوصی است. اما انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد که اولا اسلام دینی زنده و پویا است، ثانیا احکام آن جهانشمول بوده و هرگز محدود به یک منطقه و قوم و نژاد خاص نبوده و نیست و ثالثا اسلام فقط مربوط به حوزه خصوصی نبوده و کاملا به حوزه عمومی تعلق دارد و این ها همه با مکتب اهل بیت علیهم السلام همخوانی و هماهنگی دارد و بلکه منتج از مکتب اهل بیت (ع) است.
لاریجانی در خصوص جریان بیداری اسلامی گفت: جریان بیداری اسلامی از روز اول انقلاب پدیدار شد و انقلاب اسلامی ایران خواسته و ناخواسته تبدیل به الگویی برای همه کشورهای منطقه قرار گرفت که به انحاء مختلف به ستوه آمده بودند و هرچقدر ما در این راه موفق تر می شویم، موتور بیداری اسلامی قوی تر می شود.
نماینده ادوار گذشته مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران به یک کابوس عظیم برای غرب تبدیل شده است گفت: غرب به شدت از الگو شدن ایران در منطقه بیمناک است. تجربه ما در ابتناء یک نظام سیاسی مدنی بر پایه عقلانیت اسلامی آنچنان موفق بوده است که آنها نمی توانند آن را نادیده بگیرند چرا که اگر ما مثل طالبان بودیم آنها هرگز با ما کاری نداشتند اما ما توانستیم یک کشورمدرن و پیشرفته در منطقه شویم که اکنون در همه زمینه ها حرف نخست را می زنیم.
لاریجانی آنگاه به تشریح برنامه های غرب برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت : غرب در سه محور به مقابله با انقلاب اسلامی پرداخته است که محور اول ازاله حق حکومت است. آنها رسما از اینکه ما چنین نظامی را برپایه عقلانیت اسلامی برپا کرده ایم و در آن هم دموکراسی داریم، هم احکام اسلامی داریم و هم پیشرفت علمی داریم خشمگین هستند، حال آنکه حق داشتن نظامی بر پایه عقلانیت اسلامی حق مسلم ماست و حتی از حق انرژی اتمی هم مسلم تر است و این حق ما است که بتوانیم زندگی جمعی خودمان را براساس تفکر اسلامی تنسیق کنیم.
دبیر ستاد حقوق بشر محور دوم تقابل غرب با انقلاب اسلامی را در خصوص حق توسعه دانست و گفت: جلوگیری از توسعه ایران برای غربی ها امر بسیار مهمی است . آنها به صراحت معتقدند که ما نباید از حد مشخصی بیشتر توسعه پیدا کنیم. آنها حتی این روزها دانشجویان ما در کشورهای غربی را به بهانه های واهی مربطو به مسئله هسته ای از تحصیل در علوم عالیه و پیشرفته منع می کنند یا برای آنها محدودیت درست می کنند حال آنکه پیشرفت ما در علوم و فنون بسیار مهم است چرا که در اقامه نظام مبتنی بر عقلانیت اسلامی برای ما بسیار ضروری است.
لاریجانی سومین محور در مهار جمهوری اسلامی را ایجاد انحراف در جهان اسلام و ارائه نسخه بدلی دانست و گفت: این نسخه بدلی برای آنها خیلی مهم است و در چنین شرایطی جهان اسلام باید وضعیتش را بهتر از هر زمان دیگری بشناسد چرا که نیروهای زیادی هم اکنون در جهان اسلام سرخورده اند و جانشان به لب آمده است و غرب نگران است که این نیروی عظیم به سمت انقلاب اسلامی ایران گرایش پیدا کنند لذا برای منحرف کردن آنها از این گرایش نسخه ای بدلی برای آنها پدید آورده است.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه اصل و اساس موفقیت الگوی انقلاب اسلامی پیروی از مکتب اهل بیت علیهم السلام بوده است گفت: شما ببینید در مصر مردم انقلاب کردند و مدت کوتاهی اخوان المسلمین به قدرت رسید اما نگاه کنید که آنها چه چیزی به مردم خود عرضه کردند.
لاریجانی افزود: مردم مصر با دو گزینه مواجه شدند یا مانند ترکیه کاملا سکولار شوند و یا نظامی مبتنی بر سلفی گری را بپذیرند و نهایتا مردم مصر هر دو را رد کردند. این دقیقا همان خلاء بزرگی است که جهان اسلام با آن روبروست و فقط مکتب اهل بیت علیهم السلام می تواند آن را پر کند و غرب هم درست از همین جا احساس خطر کرده و قصد دارد با نسخه های بدلی مانع از فهم وضعیت دقیق از سوی مسلمانان شود.
لاریجانی با اشاره به گروه تکفیری و تروریستی داعش به عنوان یکی از این نسخه های بدلی غرب ساخته برای ایجاد انحراف در جهان اسلام گفت: این فرایندی که شما می بینید امثال داعش در آن ظهور کرده و پرچمدار شده اند بخشی از یک استراتژی حساب شده است و فوایدی برای غرب دارد که بدیهی ترین آن این است که داعش گروه های فعال و توانمند در جهان اسلام را جذب می کند و انرژی انها را به سمت دیگری هدایت می کند و مثلا به جای اینکه این انرژی در راه مبارزه با اسرائیل، حکومت های استبدادی و سلطه غرب صرف شود به سمت شیعه هدایت می شود.
دبیر ستاد حقوق بشر در جمع بندی سخنرانی خود با اشاره به شرایطی که به خاطر ظهور نسخه های بدلی در جهان اسلام پدید آمده است گفت: شرایط امروز دنیا فرصت مغتنمی را برای معرفی و تبیین مکتب اهل بیت علیهم السلام فراهم آورده است که همه ما و شما علما، فضلا و طلاب باید از آن به نحو احسنت استفاده کنیم.
لاریجانی افزود در تاریخ معاصر هیچ فرصتی مانند اکنون فراهم نبوده است که براساس آن بتوانیم تفاوت مکتب و اندیشه اهل بیت علیهم السلام را به دنیا و جهانیان نشان دهیم ولی الان این فرصت فراهم شده است و مردم جهان به خوبی می توانند تفاوت مکتب اهل بیت (ع) و سایر برداشت ها از اسلام را دریابند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    49 1
    مگر کسی با مالزی و اندونزی کاری دارد.
    • بی نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
      48 1
      مشکل وجود اندیشه گسترش در مغز شما ها است. اگر به فکر کشور و مردم خود باشید همه دنیا به شما احترام می گذارد.
    • ناشناس IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
      20 1
      آمریکا قراره بهشون حمله بکنه...
  • ناشناس IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    17 0
    بصیرت اقتصادی هم مهم است وبید ان را فهمید.در زمان احمدی نژاد چشم خود را بر مشکلات اقتصادی بستیم وتحریم را کاغذپاره قلمداد کردیم ونتیجش شد تورم45درصد.فرار سرمایه ها از کشور عقب ماندگی درتوسعه میدان نفت وگازو...
  • saeid A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    34 0
    متاسفانه صحیح نمی فرمایند. امریکا و غرب طالبلن را در افغنستان از حکومت ساقط کردند