هدف اصلی از راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی جدید در گمرک و اصطلاحاً گمرک دیجیتال، رفع موانع و مشکلاتی بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،سامانه‌های الکترونیکی در گمرک علاوه بر ایجاد سرعت و سهولت در روند ترخیص کالا که به نوبه خود از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و می‌توان آن را یکی از دستاوردهای مهم گمرک در دولت یازدهم بر شمرد، موجب شفافیت عملکرد بخش‌ها و رویه‌های مختلف در گمرک شده است.

مسیر ترخیص کالا در گمرک پیش از این به شکلی بود که برخی از افراد با استفاده از نقاط ضعف و بروکراسی پیچیده اداری دست به سوء استفاده زده و حقوق دولت و مردم را تضییع می کردند. اما اکنون آن مسیر به دالانی شیشه‌ای تبدیل شده که همه چیز در آن به طور واضح و دقیق قابل مشاهده است و هیچ جایی برای پنهان کاری یا انجام تخلف وجود ندارد و شاید به همین دلیل است که عده‌ای که دیگر نمی‌توانند مانند سابق از بابت برقراری روابط غیرمتعارف در گمرک و بعضی خلا‌های قانونی از فرصت‌های آنچنانی برخوردار شوند، مدام در شیپور مخالفت با گمرک و اصلاحات بنیادین آن می‌دمند و به نوعی از بسته شدن راه‌های سوء استفاده و جعل اسناد و مدارک گمرکی ابراز نارضایتی می‌کنند.

ظاهراً شفاف شدن کارها در گمرک به مذاق بعضی‌ها خوش نمی‌آید! هدف اصلی از راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی جدید در گمرک و اصطلاحاً گمرک دیجیتال، رفع موانع و مشکلاتی بود که سبب طولانی شدن فرایند ترخیص کالا می‌شد و علاوه بر ناراحتی و نارضایتی صاحبان کالا؛ هزینه‌های گمرکی آنها را نیز افزایش می‌داد.

همین مشکلات باعث می‌شد تا بعضی از واردکنندگان برای تسریع در ترخیص کالا‌هایشان و برخورداری از موقعیت برتر نسبت به رقبای خود در بازار، به شیوه‌هایی متوسل می‌شوند که به ارتکاب تخلف در گمرک می‌انجامید و متاسفانه این امر به صورت یک عادت در آمده بود که مسلماً ترک عادت برای آن‌ها سخت است. اصلاح فرایندهای گمرکی از طریق اجرای طرح‌های کاملا مکانیزه و پیشرفته تنها منجر به بهبود فعالیت‌های گمرکی و کاهش هزینه و وقت ذینفعان نشده، بلکه مزایای دیگر نیز داشته است که افزایش 65 درصدی درآمد گمرکی علیرغم کاهش واردات در سال 94 از آن جمله است و دلیلش هم بسته شدن راه‌های فرار و شفافیت مسیر واردات و ترخیص کالا است. سالانه میلیاردها تومان کالای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی از طریق مبادی رسمی گمرکی وارد کشور یا از آن خارج می‌شود و به طور طبیعی امکان بروز درصدی از خطا یا اشتباه در آن وجود دارد و این امر در همه جای دنیا نیز امری رایج است که نباید آن را به حساب کوتاهی یا خدای ناکرده اقدام عمدی گذاشت.

متاسفانه عده‌ای که به هر دلیل از گمرک و عملکرد شفاف کنونی آن ناخرسندند و البته برای مدیران ارشد گمرک شناخته شده هستند، در موارد و مقاطع مختلف دست به انتشار مطالب غیرواقع علیه گمرک می‌زنند وبه طور مثال با بزرگ نمایی بحث قاچاق که گمرک خود از عاملان اصلی و سر سخت مبارزه علیه این پدیده مخرب و نامطلوب اقتصادی اجتماعی است، درصدد کمرنگ کردن نقش و عملکرد مدیران و کارکنان مظلوم گمرک در مبارزه با قاچاق و زیر سوال بردن اقدام کم‌نظیر آن در ایجاد و توسعه گمرک الکترونیکی هستند.

سازمان جهانی گمرک اجرای گمرک دیجیتال را از اقدامات قابل تحسین کشورها و دولت‌ها در جهت تحقق اهدافwco یعنی تسهیل و توسعه تجارت می‌داند و به طور مشخص از مدیریت گمرک ایران به خاطر پیاده‌سازی سیستم‌های الکترونیکی و همکاری و هماهنگی با کنواسیون‌های بین‌المللی قدردانی کرده است، سازمانی که هدایت و پشتیبانی از بیش از 180 گمرک در سراسر جهان برای اجرایی کردن گمرک الکترونیکی را برعهده دارد  و هم و غم خود را از دو سه سال گذشته معطوف به مکانیزاسیون گمرکات عضو کرده است.

بنابراین هم تعجب‌آور است و هم سوال برانگیز که چرا عده‌ای در کشورمان با پیشرفت گمرک در این زمینه که از هر نظر به نفع اقتصاد کشور است مخالفت می‌کنند؟ البته واضح است که این مخالفت‌ها در تصمیم قاطع گمرک برای ادامه حرکت در مسیری که در پیش گرفته تاثیری نخواهد داشت و اقدامات لازم تا حصول نتایج نهایی ادامه خواهد داشت. 

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 609000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
    2 0
    اکنون آن مسیر به دالانی شیشه‌ای تبدیل شده که همه چیز در آن به طور واضح قابل مشاهده است و هیچ جایی برای پنهان کاری وجود ندارد، با تشكر از شما لطفا از عملكرد سامانه الكترونيك ثبت املاك در بنگاه هاي املاك و راه هاي احتمالي فرار ان هم گزارشي تهيه كنيد
  • مهرداد A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    شما بگو اون یه عده از شفافیت تو کدوم زمینه خوشحال میشن؟