۰ نفر
۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱

آثار تاریخی شناسایی شده نظیر مجموعه تاریخی شهرهای آمل، چالوس، ساری و روستای اروست استان مازنداران را به مجموعه ای متنوع برای استفاده گردشگران با انگیزه های مختلف بدل کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مازندران از استانهای کهن ایران است که بخشی از سرزمین گسترده تری است كه محققان، مازندران و گیلان را به سبب همجواری و نیز به سبب اوضاع طبیعی و جغرافیایی مشابه، عموما با هم نام می برند و همه مناطقی كه در جنوب دریای مازندران و میان آذربایجان و خراسان قرار دارند را یك ناحیه می دانند.

عده ای از مورخان و نویسندگان، ریشه واژه مازندران را از كلمه "ماز" به معنی "دژ" می دانند. در تاریخ آمده كه مردم به فرمان "مازیار بن قارن" سردار معروف طبرستان، برای جلوگیری از نفوذ اعراب در نقاط حساس این منطقه به احداث دژ پرداختند و مازندران را به صورت "ماز" + "اندرآن" به معنی "دژ در آن" می شناختند. برخی نیز نام مازندران را به شكل ماز + اندر + آن می‌دانند. ماز در زبان مازندرانی به زنبور عسل گفته می‌شود و كسانی كه این ریشه یابی را پذیرفته‌اند معنای مازندران را "جایی كه زنبور عسل در آن هست" می‌دانند.

مازندران، استان سرسبز و باصفایی است كه جاذبه های پرشمار طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی را در خود جای داده است. این خطه با ارزش ایران از چشم اندازهای بدیع طبیعی و تاریخی غنی برخوردار است. چشم انداز شمالی كناره های استان مازندران را دریای نیلگون، زیبا و آرام مازندران تشكیل می دهد و چشم انداز جنوبی آن را جنگل های انبوه دامنه های البرز پوشانده است. دره ها و چشم اندازهای پیرامون استان، جلوه های شگفت انگیزی از طبیعت را به نمایش گذاشته اند. پیرامون كناره های دریای مازندران را باغ های مركبات، شالی زارها، كشت زارهای سرسبز و ویلاهای و مراكز اقامتی پوشانده و جلوه های شگفت انگیز و زیبایی را به وجود آورده اند.

آبشارهای مازندران به دلیل شرایط طبیعی، هم در كوهستان وجود دارند و هم در بیشه ها و جنگل ها و در برخی نواحی نیز تركیبی از مجموعه كوهستانی را با هم دارند. دره های استان در امتداد رودخانه ها كشیده شده و پیرامون آن ها را انبوهی از جنگل های بلند با پوشش گیاهی متنوع فرا گرفته است. انواع جاذبه های تاریخی چون امام زاده ها، مسجد ها، پل ها، آب انبارها، قلعه ها و كاخ های متعدد در كنار سایر جاذبه های استان مازندران این منطقه را به یكی از جذاب ترین و پر گردشگرترین مناطق ایران تبدیل کرده است.

استان مازندران به لحاظ موقعیت طبیعی و جغرافیایی در بخش طبیعت گردی جزء استانهای برتر و قطب گردشگری كشور محسوب می شود. نزدیك به 12 میلیون گردشگر داخلی و ده ها هزار توریست خارجی هر ساله به منظور گذراندن اوقات فراغت از این استان دیدن می كنند. وجود دریای مازندران (دریای كاسپین) با ساحل زیبا و مناسب، به همراه برخورداری از دامنه ها جنگلی و كوهستانی، وجود قله دماوند با 5670 متر ارتفاع، غارها، آبشارها، رودخانه ها، آبهای متعدد سرد و گرم معدنی، چشمه ها، تالاب ها به ویژه شبه جزیره میانکاله در بهشهر، بیش از 800 آثار تاریخی شناسایی شده نظیر مجموعه تاریخی شهرهای آمل، چالوس، ساری و روستای اروست این استان را به مجموعه ای متنوع برای استفاده گردشگران با انگیزه های مختلف بدل کرده است.

کاخ مرمر
کاخ سلطنتی رامسر یا کاخ مرمر با ۶۰۰ متر مربع زیربنا در میان باغی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع واقع شده است. در محوطه بیرونی کاخ تا دریا باغ بزرگی از گونه‌های گیاهی متفاوت و نایاب خارجی و گل‌های زینتی احداث شده است.


جواهرده
جواهرده منطقه‌ای تاریخی با جنگل‌های سرسبز است که نیمی از سال پوشیده از برف و در فصل تابستان از هوای بسیار مطبوع برخوردار است. این منطقه از سه جهت در محاصره کوه قرار دارد.


ولشت
دریاچه کوهستانی ولشت از جمله دیدنی‌ترین میراث طبیعی ایران است که هر ساله بسیاری از علاقه‌مندان به کوهنوردی و ماهیگیری را به سوی خود جلب می‌کند.




سی‌سنگان
پارک جنگلی سی‌سنگان یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های شمال ایران است. ساحل زیبای دریا، تنوع پوشش گیاهی، وجود امکانات رفاهی و جاده‌های جنگلی، این پارک را به مرکز مهم جذب مسافر در استان مازندران تبدیل کرده است.




خانه نیما
خانه نیما یوشیج شاعر بزرگ معاصر که آرامگاه وی نیز در آنجاست با ویژگی‌های سنتی منطقه کوهستانی نور ساخته شده است. موزه نیما در این خانه با مساحتی در حدود ۷۰۰ متر مربع افتتاح شده است.


خضر نبی
دریاچه خضر نبی در شمال شهرستان نوشهر و در میان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بومیان دارای تقدس مذهبی است. وسعت آن کم‌تر از نیم هکتار، عمق آن حدود ۵ متر و آب آن شیرین است.


لاجیم
برج لاجیم که در روستای لاجیم منطقه سوادکوه واقع شده، در خارج با یک گنبد مخروطی ساده و ظریف پوشیده شده است که در داخل به حالت مدور تغییر شکل می‌دهد. ورودی این بنای آجری در سمت شرق است و پایه گنبد به وسیله یک ردیف طاق‌نما تزئین شده است.




آبشار یخی
آبشار یخی با ارتفاع ۱۲ متر در ارتفاعات جبهه جنوبی کوه دماوند در استان مازندران قرار دارد. به جز در مدت کوتاهی از تابستان که باریکه آبی از کنار آن جاری می‌شود، در سایر زمان‌ها یخ‌زده است. علت تشکیل این یخ‌ها نیز ناشی از ذوب برف‌های گودال بالای آن است که در گرمای ‌تابستان، باریکه آبی را به وجود می‌آورد و از کنار آبشار یخی عبور می‌کند‌.


امام‌زاده عباسعلی
قله «امام‌زاده عباسعلی» در منطقه خطیرکوه یا همان کوه لاکمر در جاده فیروزکوه در شهرستان سوادکوه واقع شده است. این قلعه مورد توجه بسیاری از علاقمندان به کوهپیمایی در ایران است.

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
    5 0
    از همهی مسافر های مازندران خواش میکنم مازندران رو خراب نکنید چون اگه همین جوری پیش بریم تا 50سال دیگه مازندرانی باقی نمی مونه خواهشن در مازندران ویلا نخرین چون هم اکثر مازندرانی ها در مناطق ییلاقی مازندران ویلا میخرن و هم تهرانی ها اینجوری دیگه نه تنها جایی برا ویلا سازی نمی مونه بلکه دیگه جنگلی هم باقی نمی مونهدیگه وقتشه ما مردم دست بکار شیم برا حفظ منابع طبیعی وگر نه مسعولین که خوابند