چرا در کشورهایی که خود تولیدکننده مدرن‌ترین و به‌روزترین خودروهای جهان هستند، همچنان بیشترین فشار دولت، خودروگریزی و دوچرخه‌سواری است؟

چرا در پايتخت کشورهايي چون دانمارک، اتريش، هلند، انگليس و آلمان همه‌روزه شاهد افزايش شمار دوچرخه‌سوارها در مقايسه با خودروسوارها هستيم؟ چگونه است که آنها در فرايند کاهش آلودگي هوا، ترافيک و ناهنجاري‌هاي شنيداري، منتظر دولت نشده و از خود شروع کردند؟

همين چندي پيش بود که شهر سئول، پايتخت کره‌جنوبي به مارک‌روته، نخست‌وزير هلند که ٢٢٠ دوچرخه به پروژه دوچرخه‌سواري شهري پايتخت هديه داده بود، نشان شهروند افتخاري را اهدا کرد.
روته در شهريور گذشته، در سومين روز از سفر چهار روزه خود به کره‌جنوبي، از سئول ديدن و با شهردار پايتخت، پارک وون سون براي مذاکره درباره سياست‌هاي محيط‌زيست‌گرايانه و توسعه پايدار شهر- پيش از آنکه مراسم اهدای نشان شهروند افتخاري به او برگزار شود- ملاقات کرد. اين نخستين سفر مارک روته به سئول پس از انتخاب او به‌عنوان نخست‌وزير در سال ٢٠١٠ و به‌دنبال بازديد شهردار پارک وون سون از هلند در مارس ٢٠١٤ است.

دو شخصيت سرشناس ديگر در اين سفر، نخست‌وزير هلند را همراهي مي‌کردند: سرمربي تيم‌ملي فوتبال کره‌جنوبي، گاس هيدينک که پس از همراهي تيم فوتبال تا مرحله نيمه‌نهايي جام‌جهاني در سال ٢٠٠٢، نشان شهروند افتخاري سئول را دريافت کرده بود و ويني ماس، معمار مشهور هلندي که در برنامه بازسازي شهري، از جمله روگذر Seoul Station شرکت داشت.
پروژه کرايه دوچرخه در سئول، اکتبر سال گذشته براي کمک به بار سنگين رفت‌وآمد و همچنين کاهش آلودگي هوا به اجرا گذاشته شد. اين دوچرخه‌ها به رنگ‌هاي ملي کشور هلند رنگ‌آميزي مي‌شوند تا همبستگي دو کشور را به نمايش بگذارند. مراسم اهدای دوچرخه‌ها در برابر کتابخانه متروپوليتن سئول برگزار شد.

اين دوچرخه‌ها ماه گذشته به پنج هزار و ٦٠٠ نمونه ديگر در شهر پيوستند تا در اختيار مردم قرار بگيرند. يکي از مسئولان بخش سياست دوچرخه‌سواري در سئول به روزنامه تايمز از ابراز توجه عميق نخست‌وزير هلند به برنامه دوچرخه‌سواري در سئول اشاره کرده و گفت: «هلند شهرت دارد که شمار دوچرخه‌هایش از تعداد ساکنانش سبقت گرفته، نخستين کشوري است که به پروژه دوچرخه‌سواري کره‌جنوبي کمک مي‌کند.»

شما چه فکر مي‌کنيد؟ چرا در کشوري که توليدات خودروی آن، نيمي از بازار جهاني را تصاحب کرده و مصرف سوختش به‌طور متوسط چهار ليتر در صد کيلومتر بوده، باز هم سياست اصلي روي‌آوردن به دوچرخه است؟ همان دوچرخه‌اي که در اين سوي آب، برخي از محافل متوهم، آن را مشکوک مي‌نگرند! به نظر مي‌رسد راه رهايي واقعي از عقوبت آلودگي هوا و ترافيک، مشارکت همه نخبگان، هنرمندان، ورزشکاران و مديران ارشد کشور است وگرنه همچنان زمان را در پاي مصلحت‌انديشي‌هاي افيوني تباه مي‌کنيم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =