ایسنا نوشت: یک وکیل دادگستری گفت: در اجرت‌المثل تعیین کامل چارچوب قانونی شاید به صلاح جامعه نباشد و شاید بهتر است افراد با این موضوع اخلاقی رفتار کنند. یعنی باید آگاهی جامعه را بالا ببریم که زن وظیفه کار کردن در خانه را ندارد و اگر کاری انجام می‌دهد بر مبنای همدلی و رفاقت است که در فلسفه ازدواج بیان شده است.

زهرا داور  در تعریف اجرت‌المثل اظهار کرد: اجرت‌المثل به معنای حق‌الزحمه تمام کارهایی است که زن در خانه همسرش انجام داده، در حالی که موظف به انجام آن نبوده است.

این وکیل دادگستری عوان کرد: اجرت‌المثل بر مبنای زمینه‌های حقوقی‌ای که در قانون داریم و قبلا هم داشتیم، می‌باشد. در قالب ماده 336 قانون مدنی آمده است که اگر کسی خودش را مهیای گرفتن دستمزد برای انجام کاری کرده باشد باید دستمزدش را پرداخت کرد؛ زیرا بر اساس اصول اسلامی، عمل انسان محترم و مستحق اجرت است.

وی ادامه داد: موضوع اجرت‌المثل در سال 1371 شکل قانونی پیدا کرد، در قانون اصلاح مقررات طلاق و به موجب تبصره 6 این قانون که به این بحث اختصاص داده شده، آمده که زن اگر بدون اینکه قصد تبرّعی (مجانی) کار کردن در خانه شوهرش را داشته باشد و کار کند می‌تواند اجرت‌المثل کارش را بگیرد.

داورگفت: قانون اصلاح مقررات طلاق اما و اگرهای زیادی داشت، این قانون با وجود اینکه قانون خیلی خوبی بود و از نظر حمایت مالی زنان می‌توانست زمینه خوبی فراهم کند، اما متاسفانه در اجرا چندان موفق نبود؛ زیرا بنا به هر دلیلی قضات ما بحث اجرت‌المثل را به عنوان حقوق مالی زن آن‌طور که باید و شاید به رسمیت نمی‌شناختند و شاید ابهاماتی در آن بود تا اینکه قانون حمایت خانواده به تصویب رسید. در ماده 29 این قانون وظیفه دادگاه در تعیین اجرت‌المثل مطرح شده است و به موجب آن دادگاه باید در رای خود اجرت‌المثل ایام زوجیت طرفین را مطابق تبصره ماده 336 قانون مدنی تعیین کند و طبیعتاً به عنوان حق مالی زن به آن داده شود.

این وکیل داگستری ضمن اشاره اجمالی به نظر برخی از مخالفین این قانون گفت: مخالفین بر این اعتقاد هستند که مگر زن در خانه مرد خدمتکار است که در مقابل کارهایش اجرت بگیرد؟ در حالی که نگاه ما به این قانون هم نگاه حمایتی است و هم اینکه به این واسطه شاید مردان متوجه نقش و سهم زن در خانواده شوند و همچنین به واسطه آن حقوق مالی زن نیز از این طریق تامین شود.

وی افزود: اجرت‌المثل بحث عمل انسان است. در شروط ضمن عقد زن و مرد می‌توانند شرط کنند که اجرت‌المثل دریافت شود یا دریافت نشود. در موضوع اجرت‌المثل بحث این است که زن باید در آن ثابت کند که قصد مجانی کار کردن نداشته که این امر با توجه به فرهنگ ما تا حدودی سخت است. به نظر می‌آید اگر قانونگذار قصد دارد جنبه حمایتی این قانون را حفظ کند باید اصل را بر عدم تبرّع (عدم مجانی) کار کردن قرار دهد.

داور ادامه داد: در اجرت‌المثل تعیین کامل چارچوب قانونی شاید به صلاح جامعه نباشد و شاید بهتر است افراد با این موضوع اخلاقی رفتار کنند. یعنی باید آگاهی جامعه را بالا ببریم که زن وظیفه کار کردن در خانه را ندارد و اگر کاری انجام می‌دهد بر مبنای همدلی و رفاقت و دوستی است که در فلسفه ازدواج بیان شده است.

وی در پایان اظهار کرد: زمان طلاق زن توسط مرد اگر زن پشتوانه مالی نداشته باشد اجرت‌المثل در کنار مهریه بهترین زمینه تامین‌کننده حقوق اقتصادی زن است، در بحث مهرالمثل و تعیین آن، یکی از شاخص‌ها وضعیت اقتصادی و وضعیت اجتماعی زن است، لیکن در بحث انجام کار خانه به عقیده من وقتی برای انجام کار خانه از کسی کمک گرفته می‌شود از آن می پرسید تحصیلاتش چیست؟ در حالی که ملاک برای شما انجام کار به نحو احسن است؛ بنابراین مواردی مانند تحصیلات دانشگاهی در موضوع اجرت المثل جایگاهی ندارد.

42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 648215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    5 2
    راستي مردها حقوقشان اگر سركار برند كفاف خودشان نمي دهد زن خونه چي مياره كه حق مهريه ي ووو طلب داره . اگر حداكثر مهريه ي 110 سكه تمام است يعني طبقه اشراف 110 سكه حال با يك تناسب ساده رياضي مي توان ديد نه تنها كارگر و كارمند نبايد مهريه ي بدهند بلكه بايد بابت گرفتن همسر از خانواده همسر حداقل 20 سكه به همراه وسايل ساده اما كامل جهيزيه و ماهيانه تا پنج سال 500 هزار تومان حقوق بگيرد. اگر قرار مهريه هم باشه باز با ستم بر مردان كارمند و كارگر حداكثر سه سكه كفايت دارد ولي باز اين يك نوع بي عدالتي است نسبت به زنان . در ضمن اگر مهريه به زير 10 سكه نقدا نياد و 5 قلم بزرگ مثل ال اي دي و بيخچال . فرش. اجاق گاز . ماشين لباس شوئي يا مبلمان از داماد بگيرند كسي ازدواج نخواهد كرد قبلا جهيزيه را دختر مياورد؟؟
  • بی نام A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    12 1
    با این قانونهای عجیب باعث تشویق خانمها به طلاق گرفتن و پاشیده شدن بنیان خانواده ها با کوچکترین مشکل میشه و زمینه برای خانمهای هفت خط و شارلاتان باز شده و مردها را به روز سیاه میکشاند.نتیجه هم میشه عدم تمایل اقایان به ازدواج و اماده شدن زمینه برای ازدواج سفید....حالا مسولان مولتی میلیاردر ما وقتی میفهمند که کار از کار گذشته و فساد همه جا را پر کرده
  • مهدی A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    11 8
    تمام کشورهایی که زن در آن تصمیم گیرنده بودند به نابودی کشیده شدند آلمان با اون همه ادعایی که داشت ببینید مرکل باهاش چکار کرد یا رئیس جمهور زن برزیل که مجبور شد استعفا بده ظاهرأ در ایران هم کمی دیگر همین خبر است خوش به حال ما پسرا که مجردیم و هیچ قصدی هم به ازدواج نداریم
    • ارسلان A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      3 1
      خانم بي نام. ظاهراً شما بيشتر دچار جنسيت زدگي شده ايد. سوئد قبل از حكومت فمنيستي هم يكي از كشورهاي مرفه دنيا بود. ضمنا براساس چه امار واطلاعاتي رشد آلمان بعد از جمگ جهاني را به خانمها نسبت مي دهيد. گذر المان از بحران اقتصادي رو برچه اساس به مركل نسبت مي هيد. از كجا مي دنيد فقط المان اين بحرانو سپري كرده؟ اصلا از كجا مي دنيد المان بحران زده نشده بنده خودم در المان زندگي مي كنم واين حرفهاي شمارو اولين باره مي شنوم.
    • آرش A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      1 2
      مهدي جون هر كه را بحر كاري ساختمه اند وقتي زنان در امور مردانه دخالت مي كنند همين مي شود. شرع مقدس اسلام وظايف وتوانايي هاي مرد وزن را صورت شفاف ومنطقي بيان كرده اما كساني نمي خوان اينو قبول كنن. حكوكت مركل هم روزي به پايان مي رسه. راستي مي دونستيد المان بين كشورهاي پيشرفته تنها كشوريه كه حكومت مي تونه بيش از 8 سال يا دو دوره دست كسي بمونه. اگر مثل همه جاي دنيا بود هرگز امثال مركل نمي تونستند اين جوري جولان بدن. مثلاً اگر در روسيبه اين قانون بود مطمئن باش پوتين تا لحظه مرگ اجازه نمي داد قدرت دست كس ديگري بيفته.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    7 2
    هدف از این همه مطالب فمینیستی چیه؟ میخواید مردها بیشتر از این از ازدواج بترسن؟