واکنش روزنامه استرالیایی به اجرای یک نمایش در تهران

ایرنا نوشت: روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، حضور معاون وزیر خارجه ایران در یکی از اجراهای نمایش «مانوس» را که روایتی مستند از پناهجویان ایرانی در استرالیا است، نشان دهنده توجه جدی جمهوری اسلامی ایران به این ماجرا دانست.

نمایش «مانوس» که روایت پناهجویان ایرانی و حاصل مصاحبه با پناهجویان در بازداشتگاه‌های استرالیا در مانوس و نائورو است به کارگردانی نازنین سهامی ‌زاده و بازی احسان کرمی از اواخر بهمن ‌ماه در تئاتر شهر روی صحنه ‌رفت.

تارنمای روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در باره این نمایش نوشت: عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران به عنوان مردی که مذاکره کننده اصلی توافق هسته‌ای ایران بود که براثر آن تحریم‌ها علیه این کشور لغو شد، پس از حضور در نمایشی در تهران همچنین با بازیگران این تئاتر و با یک پناهجوی سابق در جزیره مانوس گفت‌وگو کرد.

نازنین سهامی زاده، طراح و کارگردان این نمایشنامه گفت: «به دلیل نقشی که ایفا می کنم و به طور مستقیم به کار آنها مربوط است، تلاش کردم تا مقاماتی از وزارت امور خارجه را دعوت کنم.»

به نوشته این روزنامه استرالیایی، دولت مالکوم ترنبول بیش از دو سال در تلاش برای اقناع تهران به پذیرش بازگشت اجبار پناهجویانی است که با قایق خود را به استرالیا رسانده‌اند، اما کانبرا آنها را به عنوان پناهجو نمی‌پذیرید.

درخواست استرالیا برای بازگشت اجباری این افراد تاکنون مورد پذیرش تهران قرار نگرفته است.

حدود 7 هزار ایرانی با دریافت روادید قادر به زندگی در استرالیا شده‌اند، اما چند صد پناهجوی دیگر تاکنون در بازداشتگاه‌های جزیره مانوس و نائورو گیر افتاده‌اند.

این روزنامه استرالیایی نوشت: یک دیپلمات ارشد ایرانی دیگر نیز سال گذشته با انتقاد از وضعیت پناهجویان در جزیره مانوس این شرایط را بی نهایت غیرانسانی خوانده بود.

سهامی‌زاده گفت که این نمایش بر 8 شخصیت ایرانی که به استرالیا عزیمت کرده و در بازداشتگاه های اقیانوس آرام نگهداری می‌شدند، متمرکز بود.

صحنه اصلی این نمایشنامه مربوط به شورشی در جزیره مانوس در سال 2014 بود که در جریان آن رضا براتی، یک پناهجو جان خود را از دست داد.

دادگاه پاپوآ گینه نو سال گذشته میلادی دو مرد را در ارتباط با قتل رضا براتی گناهگار تشخیص داد.

کارگردان نمایش با این عنوان که این نمایشنامه در آخرین نمایش خود سه هزار تماشاچی داشت، گفت که خواستار اجرای آن در استرالیا شده است.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =