متخصص روانشناسی مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی اداره کل آموزش استان کرمانشاه گفت: طرحواره ساختار کلی ذهن افراد است که از دوران کودکی شکل و همواره رگه های آن در طول زندگی ادامه د اشته که باالگو برداری از رفتار والدین واکنش آنان در برخورد با دیگران در شرایط مختلف متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ،فرهاد محمدی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین از کرمانشاه، اظهار داشت: به علت طولانی بودن دوره های درمان و عدم پذیرش کشورهای اروپایی در درمان بلند مدت بیماران روانشناسان به درمان های کوتاه مدت روی آوردند .


وی بابیان اینکه دیدگاه شناختی -رفتاری براساس شناخت و رفتار شکل گرفت و دید گاه های گذشته محورکنار زده شد، افرود: روانشناسان با مطالعه دریافتند درمان های متداول و تغییر فکر در درمان بیماران اثر بخش نیست بنابراین به طرحواره درمانی روی آوردند.


متخصص روانشناسی مرکز مشاوره وخدامت روانشناختی اداره کل آموزش و پرورش گفت: طرحواره چارچوبی است که قالب ذهنی کودک در مواجه با رفتار پدر و مادر شکل گرفته و دراین حوزه پنج دیدگاه شکل که فرد نسبت بر هر کدام از آن هادر موقعیت های مختلف واکنش نشان می دهد.


محمدی گفت: حوزه اول بریدگی و طرداست و بروز این واکنش درفرد بستگی به رفع نیازهای حمایتی وعاطفی اش از سوی والدین در زمان کودکی دارد و رها شدگی مرحله دیگری است که کودک نسبت به کم توجهی والدین شاغل و غیر شاغل احساس می کند رها شده و دنیا بی ثبات است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات بی اعتمادی، بدرفتاری و تمسخر کودک از سوی والدین اورا در انزاوی اجتماعی قرار داده و این رفتار والدین باعث می شود کودک سه واکنش تسلیم، اجتناب یا جبران افراط را در بزرگ سالی در برخورد با فرزندان خویش یا دیگران از خود نشان می دهد.


این روانشناس متخصص با اشاره به اینکه اگر فرد تسلیم شود با فرزند خود همان رفتار والدیبنش را خواهد اشت یا اگر رفتار جبران افراط در او شکل بگیرد افراطی به فرزندش محبت می کند، گفت: و اگر درگیر مسایل عاطفی نشودو علاقه ای به فرزند آوری از خود نشان نخواهد داد.


وی تصریح کرد: فرد در این حالت نیز دچار بریدگی و محبت ثبات ، خودگردانی یا عملکرد مختل می شود و این حوزه نشان می دهد که والدین به کودک خود تا چه میزان احساس کفایت داده اند و او رابه عنوان فرد تحول یافت پذیرفته یا اینکه چقدر فرزند شان احساس بی کفایتی می کند.


محمدی متذکر شد: اگر والدین محدویتی برای فرزند خود قایل نشوند و خواسته هایش را برآورده کردند این کودک احساس می کند افراد باید طبق خواسته ی او رفتار کند و دیگران باید از او اطاعت کنند که در این حوزه نیز سه رفتار تسلیم، جبران افراط و اجتناب در فرد بروز می کند.

این متخصص روانشناسی این حالت فرد را در وضعیت خویشتن داری و خودداری ناکافی دانست و اظهار داشت: این طرحواره ایست که والدین از دوران کودکی برایش فراهم کرده اند که در حوزه جهت مندی به او یاد داده اند چگونه در برابر دیگران رفتار و چقدر از آنان اطاعت کنند.


وی تصریح کرد: فرد با الگو برداری از رفتار والدین خویش در مقابل دیگران مطیع یا بشدت نافرمان است و به گونه ای رفتار می کند که دردها و رنج های کودکی اش را پنهان کند یا ممکن است در اثر این رفتار گوش به زنگ افراطی شود که به او آموخته اند منفی گرا باش که معیار های سرسختانه ای با فرزند خود دارند.

وی متذکرشد: والدین باید مواظب باشند که چگونه با فرزندانشان رفتار کنند و کدام رفتارها در ذهن کودک طرحواره ای را ایجاد می کند که سال های طولانی تمام روند زندگی اش را هدایت می کند و با دیگران رفتار کنند.

این متخصص روانشناسی گفت: مدرس آموزش خانواده در مدارس باید به گونه ای تربیت شوند که از بدو ورود کودکان به مدرسه هر دو ماه یک بار از یک طرحواره استفاده کرده و به والدین نحوه ی رفتار با فرزندشان را آموزش دهند.

محمدی افزود: سازمانهایی چون بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی، و سازمان صدا وسیما باید با بهره گیری از مشاوران آموزش های لازم را ارایه دهند چرا که طرحواره ناسازگار منفی و ناشی از رفتارهای غلط است روانکاو ها به دنبال رفع نواقص و کم کردن طرح های ناسازگار و رفع ایراد در ذهن کودک هستند.

او گفت: طرحواره را نمی شود پاک کرد بلکه باید بهبود بخشید و با فرد به شیوه ای رفتارشود که تاثیر منفی در زندگی اش کم شود تا بتواندنمایش نامه زندگی اش را خود بنویسد نه اینکه والدینش به او بیاموزند که تا پایان عمر چگونه زندگی کند و امروزه روانشناسان تمام اختلالات روانی را دسته بندی کرده اند.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 652470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =