۰ نفر
۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۵

«خبرجنوب» نوشت: در 6 ماهه اول سال گذشته 120 نفر در تصادفات شهر شیراز جان خود را از دست دادند.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري شيراز در اولين جشنواره «زندگي پياده در شهر» با اعلام مطلب فوق گفت: ما در شهري زندگي مي كنيم كه 70 كيلومتر طول، 20 كيلومتر عرض، 400 كيلومتر شريان اصلي و 1 ميليون و 700 هزار نفر جمعيت دارد و روزانه بيش از يك ميليون سفر درون شهري توسط حمل و نقل عمومي و قريب به 2 ميليون سفر درون شهري توسط خودروهاي شخصي در شهر انجام مي شود.
شمس افزود: در اين ميان يكي از مشكلاتي كه نه تنها در شيراز كه تمامي كلانشهرهاي كشور و دنيا سال هاست با آن دست به گريبان هستند بحث ترافيك است و طي اين مدت همه به اين نتيجه رسيده اند كه اين مشكل حذف شدني نيست بلكه بايد آن را مديريت كرد.
وي اضافه كرد: در اين بين در حالي كه ماشين از يك فرهنگ غربي شروع و خودروها از آنجا آمد اما فرهنگ آن به اينجا نيامد.
وي افزود: امروز ما يك مجتمع تجاري در مركز شهر مي سازيم و توقع داريم تا جلوي آن در مركز شهر نيز با خودرو خود بياييم و در كنار آن به غلط تعداد زيادي پاركينگ نيز در دل شهر ساخته شده است و از سوي ديگر يكي از مشكلات شيراز اين است كه اين شهر بارانداز ندارد و كاميون ها توقع دارند تا مركز شهر بيايند و انگار هيچ فرهنگي براي ناوگان بار و مسافر وجود ندارد.
شمس گفت: شهر ما 400 كيلومتر شريان اصلي براي عبور خودروها دارد اما در عوض چقدر پياده راه داريم، اين در حالي است كه تا يك پياده راه نيز ساخته مي شود با عوارض سياسي و اجتماعي جمع مي شود. زماني زيرگذر زند براي جلوگيري از عبور و مرور خودروها در اين محل ساخته شد نه این که روي آن تبديل به پاركينگ شود و يا حافظيه سنگ فرش و بسته نشد كه تبديل به پاركينگ ادارات دولتي شود.
وي افزود: در اين ارتباط ايجاد 10 پياده راه جديد در دستور كار ما قرار گرفته و اميد داريم تا پايان سال در هر منطقه 2 پياده راه ايجاد شود.
معاون حمل و نقل وترافيك شهرداري شيراز گفت: امروز در شيراز كيلومترها بزرگراه و تونل و تعداد زيادي تقاطع غير هم سطح ايجاد شده و معلوم نيست اگر اين ها نبود ترافيك ما چگونه مي شد. وي افزود: اين در حالي است كه در سال 94 شيراز بيشترين آمار كشته هاي تصادفات را در كشور داشت و در 6 ماه اول سال قبل نيز با 120 كشته رتبه اول را داشتيم اما چه شد كه شيراز شهر بهار نارنج تبديل به قتلگاه انسان ها شد؟ و امروز ديگر كسي جرات پياده روي نداشته باشد.
وي افزود: اين در حالي است كه يكم تا 31 فروردين و نوروز سال قبل در شيراز 19 نفر در تصادفات درون شهري جان باختند كه اين رقم امسال به 3 نفر رسيد.
شمس گفت: سال اولي كه عفيف آباد تبديل به پياده راه شد خيلي اعتراض داشتيم و مشكلات زيادي در اجراي آن داشتيم اما در سال بعد اجراي اين طرح به يك مطالبه مردم تبديل شد و تعداد زيادي در آن شركت كردند و اميدواريم مردم ما از امروز براي پياده راه تمرين كنند اما فرآيند ايجاد يك پياده راه از اعتراض همگاني تا مرحله اي كه مردم از ايجاد پياده راه تشكر كنند يك سال طول مي كشد كه بايد آن را تحمل كنيم و ما در اين زمينه از بسياري شهرها عقب هستيم.
مدير عامل سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري شيراز هم گفت: آن چه از تاريخ به ما رسيده هنر و معماري است كه به شكلي زيبا و اثر گذار توانسته انتقال يابد و تمامي اهل زمين با هنر و معماري به يكديگر وصل مي شوند و روح جامعه بشري در عالم هنر تسكين مي يابد. معصومي با اشاره به ضعف موجود در تعاملات اجتماعي ادامه داد: در اين ارتباط همه به دنبال تكميل ملزومات زندگي هستيم اما به روح زندگي توجه نمي كنيم، جامعه امروز ما نياز به آرامش بيشتري دارد.
وي اضافه كرد: شهر براي شهروندان ساخته مي شود اين در حالي است كه ما خيابان هاي خوبي مي سازيم اما به پياده رو آن توجه نمي كنيم. امروز ما شاهديم وقتي جلوی حافظيه را بهسازي مي كنند همه از اين سخن مي گويند ماشين ها از كجا عبور كنند در حالي كه بايد بگويند عابرين چه مي شوند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 657594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =