ایسنا نوشت: مرگ عزیزان اغلب پیامدهای سخت و مخرب برای بازماندگان دارد و در دوران بزرگسالی، اندوه ناشی از مرگ و فقدان همسر یا فرزند با اثرات منفی جدی بر سلامتی افراد شامل مشکلات قلبی و حتی خطر مرگ زودهنگام در بازماندگان همراه است.

 با این حال تا کنون در مورد اثرات کوتاه مدت و بلندمدت مرگ یک عزیز روی کودکان مطالعات کمتری صورت گرفته است.

در همین رابطه نتایج مطالعه‌ای که به تازگی در نشریه "اطفال JAMA" به چاپ رسیده حاکیست، از دست دادن خواهر یا برادر در دوران کودکی با افزایش خطر مرگ زودهنگام هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت مرتبط است.

"یونگفو یو" پزشک و محقق بیمارستان دانشگاه "آرهوس" در دانمارک در این باره گفت: ارتباط بین خواهر و برادرها در خانواده عمیق، صمیمی و طولانی مدت است و به همین دلیل مرگ یکی از آنها می‌تواند یک اتفاق مخرب برای زندگی خواهر و برادرهای دیگر باشد به ویژه اگر این اتفاق در سنین کودکی و پایین رخ دهد.

به گزارش شبکه سی بی اس نیوز، در این مطالعه که روی اطلاعات بیش از پنج میلیون کودک دانمارکی و سوئیسی انجام گرفت محققان دریافتند کودکانی که در سنین خردسالی و کودکی خواهر یا برادری را از دست می‌دهند در مقایسه با کودکانی که چنین اتفاق تلخی را تجربه نمی‌کنند 71 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از عوامل گوناگون هستند و این خطر در یک سال نخست فقدان یک خواهر و برادر و نیز برای خواهر و برادرهایی که جنسیت مشابه یا اختلاف سنی اندکی داشته‌اند به مراتب بیشتر است.

"یو" با تاکید بر اینکه باید بررسی بیشتری روی دلایل این ارتباط صورت گیرد خاطر نشان ساخت: احتمالا ژنتیک، استرس روانی یا تغییر رفتارهای والدین پس از مرگ یکی از کودکان می‌توانند عوامل موثر در این زمینه باشند.

 

 

4242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =