۰ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷

علی ربیعی در نشست خبری خود، برنامه ها و سیاست های اشتغالزایی دولت را توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،علی ربیعی امروز در نشست خبری خود با موضوع «تشریح برنامه‌های اشتغال دولت» اظهار داشت: به لحاظ اهمیت بحث اشتغال و همچنین شرایطی که در سال ۹۶ و سال‌های بعد در حوزه اشتغال با آن مواجه هستیم، برای پاسخ به اشتغال جوانان نیازمند طرح‌های مکمل در کنار توجه و تمرکز بر رشد اقتصادی باید باشیم.

وی با بیان اینکه از دو، سه سال گذشته با روند پیچیدگی بازار اشتغال مواجه شدیم که طی سال‌های آینده نیز با این پیچیدگی مواجه هستیم، گفت: امروز جلسه مشترک شورای عالی اشتغال و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و طرح‌های جدید در حوزه اشتغال مورد بررسی قرار گرفت.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: اشتغال علاوه بر تمرکز بر سیاست‌های مالی، تولید، سرمایه‌گذاری، سیاست‌های پشتیبانی و سیاست‌های فقرزدایی، نیازمند طرح‌ها و سیاست‌های مکمل نیز است؛ چرا که امروز هم سیاست‌های کلان اقتصادی و هم سیاست‌های اجتماعی متأثر از پدیده اشتغال هستند.

ربیعی با اشاره به نامگذاری سال ۹۶ با عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» با هوشمندی رهبر انقلاب گفت: با توجه به جهش متقاضیان نیروی کار، اگر نتوانیم بین عرضه و تقاضای نیروی کار تعادل ایجاد کنیم، در آینده با آسیب‌پذیری‌های جدی مواجه خواهیم شد، چرا که امروز در دوره تاریخی از بازار کار قرار داریم.

دوره تاریخی بازار کار

رئیس کارگروه اشتغال ستاد اقتصاد مقاومتی با اشاره به جلسه امروز مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای عالی اشتغال در محل نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: مباحث متعددی در جلسه امروز برگزار شد که جهت‌گیری‌های طرح‌های اشتغال را مورد بررسی قرار دادیم و با مصوبات جلسه امروز، سه طرح در حوزه اشتغال رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های دوره تاریخی بازار کار که امروز با آن مواجه هستیم، گفت: به رغم اینکه علائم خوبی در تحقق رشد اقتصادی با آن مواجه هستیم، اما امروز با پدیده‌ای در بازار کار دست و پنجه نرم می‌کنیم که صرفاً رشد اقتصادی تأثیر چندانی نمی‌تواند در اشتغالزایی داشته باشد؛ از طرفی برای تحقق رشد اقتصادی، حدود ۷۷۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی پیش‌بینی می‌شود که با توجه به منابع مالی، صرفاً نمی‌توان منتظر ماند تا با بزرگ شدن کیک اقتصاد کشور، اشتغالزایی ایجاد شود. بنابراین باید منابع و طرح‌های مکمل برای خروج از بحران فعلی بیکاری در نظر گرفت.

ربیعی افزود: اتفاق دیگری که در بازار کار رخ داده بحث تحولات جمعیتی است که این تحولات در دنیا نیز بازار کار را تحت تاثیر قرار می دهد؛ امروز جمعیت جوانان متولدین دهه ۶۰ بیش از ۹ میلیون نفر است که این افراد در دهه ۸۰ وارد بازار کار شدند اما در آن دهه دولت نتوانست پاسخ مناسبی به اشتغال این افراد دهد. در عین حال با اتخاذ سیاست های آموزش عالی و ورود جمع کثیری از جوانان به دانشگاه ها با یک تاخیر فاز در ورود جوانان جویای کار به اشتغال مواجه شدیم. در آن زمان من به عنوان استاد دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می کردم و در حالی که جمعیت متداول هر کلاس در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر است در آن زمان بعضا جمعیت کلاس ها به حدود ۷۰ نفر می رسید؛ این جمعیت امروز به تدریج وارد بازار کار می شود و یکی از پیچیدگی های امروز دولت در اشتغال زایی همین جمعیت انباشت بیکار از سال های گذشته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر وارد بازار کار می شوند، گفت: از این میزان حدود ۷۵ درصد افراد تحصیل کرده دانشگاهی هستند، در عین حال دولت وظیفه دارد با سیاست گذاری های مناسب شرایط اشتغال مورد انتظار جوانان را فراهم کند که این موضوع نیز به پیچیدگی های نیاز بازار کار افزوده است.

وی افزود: از طرفی با منابع محدود مالی مواجه هستیم و منابع حاصل از فروش نفت، انرژی و مالیات در بودجه مشخص است؛ بنابراین به یک نگرش و رویکرد جدید در مواجهه با بازار کار نیاز داریم.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه سالانه دولت باید ۸ دهم درصد از نرخ بیکاری بکاهد، به طوری که تا پایان برنامه یعنی سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری به حدود ۸ درصد برسد، گفت: بر اساس تکلیف قانون، دولت باید سالانه حدود ۹۷۰ هزار شغل ایجاد کند که ایجاد این میزان شغل متکی به نوعی از سیاست های مکمل بازار کار در کنار رشد اقتصادی است.

اختصاص کد اشتغال به بیکاران

ربیعی شناسایی ظرفیت های خالی اشتغالزایی را یکی از برنامه های طرح اشتغال فراگیر عنوان کرد و گفت: همچنین با تمهیدات انجام شده به تمام بیکاران در سن کار کد اشتغال اختصاص می یابد که این طرح به صورت پایلوت در سال گذشته در استان لرستان اجرایی شد که در سال جاری به سراسر کشور تعمیم داده می شود. در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار نفر در کاریابی های سراسر کشور ثبت نام کرده اند که با اختصاص کد اشتغال به این افراد مهارت های آنها، شغل مورد انتظار و همچنین منطقه مدنظر متقاضی شغل شناسایی می شود.

رئیس کارگروه اشتغال ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: یکی دیگر از مصوبات امروز جلسه مشترک ستاد و شورای عالی اشتغال این بود که استان های دارای بالاترین نرخ بیکاری شناسایی می شوند ضمن اینکه بسته های حمایتی خاص در جهت توسعه اشتغال برای این استان ها ارائه می شود.

ربیعی طرح تامین مالی خود را از دیگر مصوبات جلسه امروز عنوان کرد و گفت: تاسیس ۶ هزار صندوق تامین مالی خود در سراسر کشور پیش بینی شده که در حال حاضر دو هزار صندوق تاسیس شده است که این صندوق ها با حمایت های مالی دولت و همچنین اجتماعات محلی در قالب تعاونی ها می تواند منابع مالی مورد نیاز کسب و کارهای کوچک را تامین کند. در سال گذشته ۴۱ هزار شغل از طریق این تعاونی ها ایجاد شد.

رونمایی از سامانه طرح کارورزی از شنبه آینده

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در قالب طرح «روستا-تعاون» نیز ظرفیت های اشتغالزایی در هزار روستا پیگیری می شود ادامه داد: طرح کارورزی یکی دیگر از طرح های مدنظر برای ایجاد اشتغال است که در سال گذشته در سه استان گلستان، قزوین و کردستان اجرا شد در راستای اجرای این طرح سامانه طراحی شده که از شنبه هفته آینده در سراسر کشور رونمایی می شود. تجربه اجرای این طرح در سه استان مذکور حکایت از آن دارد که ۷۰ درصد افرادی که در قالب این طرح جذب بازار کار شدند توسط کارفرمایان در شغل خود ماندگار شدند.

وی با بیان اینکه دسترسی به سامانه طرح کارورزی از طریق آدرس https://eshteghal.mcls.gov.ir قابل دسترس است، گفت: در قالب این طرح فارغ التحصیلان دانشگاهی می توانند ثبت نام کنند که در صورت جذب توسط کارفرمایان در کارگاه ها ۳۰ درصد از حقوق این افراد توسط دولت پرداخت خواهد شد.

ربیعی آموزش در محیط کار واقعی را از دیگر طرح های اشتغال زا عنوان کرد و گفت: بیشترین خدمات این طرح در حوزه اشتغال خدمات مولد و صنوف است به طوری که کارفرمایانی که افراد را جذب می کنند، بیمه حوادث این افراد توسط دولت پوشش داده می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در طرح دیگری که پیش بینی شده تعدادی از افراد به صنوف معرفی می شوند که حق بیمه کارفرما توسط دولت پرداخت خواهد شد که این معافیت مالیاتی به تناسب مشاغل مختلف می تواند کمتر از یک سال یا بیشتر از یک سال باشد.

ربیعی از طراحی سامانه کاریابی مجازی خبر داد و گفت: متولی اجرای این طرح سازمان آموزش فنی و حرفه ای خواهد بود که پس از تایید صلاحیت حرفه ای افراد و ارائه مدرک به آنها، کارجویان به واسطه این سازمان به کارفرمایان معرفی می شوند.

وی با اشاره به دلایل روند صعودی نرخ بیکاری از ابتدای دولت یازدهم تاکنون گفت: متاسفانه در موضوع تحقق رشد اقتصادی در دولت قبل ۶۰ درصد نسبت به هدفگذاری برنامه عقب هستیم که این عقب ماندگی به دولت یازدهم موکول شد ضمن اینکه افزایش نرخ مشارکت اقتصادی که یک امتیاز مثبت در اقتصاد تلقی می شود اکثرا به جمعیت بیکار اضافه کند.

این عضو دولت کابینه یازدهم، عدم اتصال بازار کار به بازارهای جهانی و گران بودن قیمت تمام شده تولید را در سال های گذشته از دیگر علل افزایش نرخ بیکاری اعلام کرد و گفت: علاوه بر این تجربه کشورهای دنیا در زمینه تحقق رشد اقتصادی نشان داده کشورهایی که با پدیده بیکاری مواجه هستند به رغم اینکه در طی چند سال با رشد اقتصادی مطلق مواجه شدند اما آثار افزایش بیکاران تا سال ها بعد همچنان ادامه دارد و به دلیل اینکه در دولت قبل با رشد منفی اقتصادی مواجه بودیم آثار افزایش نرخ اشتغال تا چند سال همچنان پابرجاست. به طوری که از سال ۹۲ هر چند نرخ اشتغال افزایش یافته اما این میزان متناسب با نیاز بازار کار نبوده است.

ربیعی ادامه داد: طرح کارانه نیز در تاریخ پنجم بهمن سال گذشته در جلسه شورای عالی اشتغال به تصویب رسید که در قالب این طرح ما به افراد پول نمی‌دهیم بلکه سیاست های حمایتی از کارفرمایان در قالب این طرح در دستور کار قرار دارد.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 663260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    0 0
    دیگه خیلی دیره