نواقص قانونی از عوامل زمینه‌ساز افزایش تعداد محبوسان مالی است

ایرنا نوشت: رئیس کل دادگستری البرز با اشاره به جمعیت زندانیان مالی در کشور گفت: یکی از عوامل زمینه ساز افزایش تعداد محبوسان جرایم مالی، نواقص قانونی است.

احمد فاضلیان، روز شنبه در نشست تجلیل از خیرین کمک کننده به ستاد دیه استان که در سالن جلسات دادگستری البرزبرگزار شد، افزود: پیش از این و زمانی که قانون منع توقیف بدهکاران اجرایی می‌شد کسی به خاطر بدهی به زندان نمی‌رفت و جامعه نیز از آن آگاهی و پذیرفته بود و زندان به عنوان مجازات برای بدهی تعریف نشده بود.

وی اضافه کرد: این در حالی است که همه امروزه بر این باور هستند که نباید کسی به دلیل جرم مالی در زندان باشد ولی همچنان ضمانت اجرایی برای اعاده بدهی، حبس است و این مساله بار سنگینی بر دوش قوه قضائیه قرار داده است.

فاضلیان به تدابیر اندیشیده شده برای آزادی زندانیان دیه به کمک ستاد دیه و اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: به همین منظور، دیگر فردی به دلیل دیه در زندان نخواهد بود ولی با این وجود، مشکل زندانیان مهریه، چک بلامحل و مالی همچنان پابرجاست.

وی با بیان اینکه فلسفه زندان برای اصلاح و بازپروری مددجو است گفت: اکنون به دلیل حجم انبوه زندانیان کیفری، ندامتگاه‌ها نمی‌توانند در این زمینه ماموریت خود را به صورت کامل و دقیق انجام دهند.

فاضلیان مجازات زندان را در تناقض با اصل شخصی بودن مجازات عنوان و تصریح کرد: در موارد متعددی شاهد هستیم که خانواده‌ها بیشتر از خود زندانی مجازات می‌شوند و تبعات نبود سرپرست، گریبانگیر اعضای خانواده می‌شود.

رئیس کل دادگستری البرز مراقبت پس از خروج را نیز جزء اقدامات مهم که اجرای آن نیازمند برنامه ریزی لازم توسط متولیان دانست و تاکید کرد: زندانی پس از خروج از زندان نباید مجازات مضاعف شده و دغدغه یافتن شغل داشته باشد که خیرین در این زمینه نیز می‌توانند کمک کنند تا افراد آزاد شده، زندگی آبرومندی داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم ورود اصناف و اقشار برای گره گشایی از هم صنفان خود که به دلیل مشکلات مالی گرفتار زندان می شوند به طرح موفق اصناف استان البرز اشاره و افزود: در پیشنهادی که به اتاق اصناف استان داشتیم آن‌ها صندوقی را برای کمک به هم صنفان خود راه اندازی کردند که می‌تواند تاثیر مهمی در گره‌گشایی از مشکلات مالی فعالان این صنف داشته باشد.

وی ادامه داد: جرایم غیرعمد ممکن است برای هر فردی از هر قشری اتفاق بیفتد و بیشتر کسانی که به این دلیل زندانی می‌شوند افراد تحصیلکرده و محترم هستند ولی در اثر یک اتفاق ناخواسته خود را در شرایط پیش آمده می‌بینند.

وی با اشاره به اقدامات مهمی که در ستاد دیه استان با کمک خیران برای آزادسازی زندانیان انجام شده بیان کرد: برای توسعه امر پسندیده آزادی زندانیان، باید بسترسازی لازم انجام شود تا ارتباط ستاد دیه و خیران، دائمی و در طول سال باشد و کمک کنندگان از آثار مثبت آزادسازی زندانیان آگاه شوند که قطعا ثواب و اجر آن کمتر از مدرسه‌سازی و ساخت مسجد نیست.

رئیس کل دادگستری استان البرز همچنین با اشاره به برگزاری جشن گلریزان ستاد دیه استان در 17 خردادماه سال جاری گفت: آنچه در جشن گلریزان انجام می‌شود بخش کمی از توانمندی موجود خیران استانی است که باید با برنامه‌ریزی منسجم و با توان مضاعفی از این توانمندی استفاده شود.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای تقدیر از تعدادی از خیران با حضور مقامات کشوری خبر داد و اضافه کرد:‌ امیدواریم خیران نیز کمک کنند تا دیگر افراد علاقه‌مند به انجام امورات خیریه به آزادی زندانیان کمک کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =