انتظامی: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات مختص دستگاه‌های دولتی نیست

نشست صمیمانه خبرنگاران حوزه رسانه با معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسين انتظامی در جمع خبرنگاران حوزه رسانه به بیان توضیحاتی درباره قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات، پیشرفت‌های اين قانون در حوزه اجرا و همچنين شرایط بیمه خبرنگاران پرداخت.

انتظامی با اشاره به قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات اظهار کرد: ما از تمام دستگاه‌هایی که در این قانون شرکت کرده‌اند درخواست کرده‌ایم که تعداد درخواست‌ها و پاسخ هاي خودشان را به ما اعلام کنند تا به صورت منظم منتشر شود و مردم از شیوه و میزان پاسخگویی دستگاه ها مطلع شوند.

او اجرای این قانون را با توجه به تجربه کشورهای مختلف دنیا با وجود داشتن زیرساخت ها، پروژه‌ای زمان¬بر دانست و با بيان اينكه اجرای آن نیازمند همت جمعی است، افزود: این قانون فقط برای دتسگاه های دولتی نیست و برخی با این تصور از پیوستن به قانون و پاسخگویی و شفافیت خودداری کرده اند.

او افزود: برای پیوستن نهادها به این قانون یک راه این است که از آنها درخواست کرد اما راه تاثیرگذارتر این است که افکار عمومی آنها را وادار کنند به این قانون بپیوندند. از طرفی هم باید به این نکته توجه کرد که مهم نیست که وزیری با پیوستن به این قانون موافقت کند، بلکه مهم این است که زیرمجموعه‌های آن وزراتخانه چقدر به این موضوع پایبند هستند.

معاون امور مطبوعاتی خاطرنشان کرد: برخی از دستگاه‌ها در این مدت گفتند که ما شامل این قانون نمی‌شویم. این در حالی است که این قانون حتی شامل دستگاه‌های خصوصی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند نیز می‌شود.

انتظامی با تاکید بر اینکه نقش رسانه ها در مطالبه عمومی اجرای درست و کامل این قانون بی بدیل است، افزود: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برای پژوهشگران، روزنامه‌نگاران و کلیه افردای که به دنبال شفافیت هستند، ابزار بسیار خوبی است. البته در ابتدای کار و راه اندازی سامانه مربوط به این قانون، نقص‌هایی هم هست که به مرور زمان برطرف خواهد شد؛ مهم اراده دولت بر اجرای این قانون است.

او همچنین در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مهم بیمه خبرنگاران اشاره کرد و گفت: تمرکز ما در 4 سال گذشته روی بیمه اهالی رسانه بوده چرا که توامان به دو موضوع تامین امنیت شغلی و بازنشستگی خبرنگاران مرتبط است.

او ادامه داد: در سال 92، 4 هزار نیروی بیمه شده در رسانه‌ها وجود داشت اما در سال 95 و با توجه به مشوق‌های یارانه ای حدود 12 هزار نفر نیروی بیمه‌شده در رسانه‌ها فعالیت دارند. قرار ما با رسانه‌ها این است که اگر یارانه بیمه از ما دریافت می‌کنند، باید تمام نیروهای تمام وقت خود را با عنوان خبرنگار و نه سمت دیگری بیمه کرده باشند.

انتظامی تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از خبرنگاران ما از این قاعده خبر ندارند و باید در جریان قرار بگیرند و این موضوع را خودشان پیگیری و به ما کمک کنند. وظیفه من نیز این است که پیگیری کنم که خبرنگاران در رسانه‌های خود بیمه و در لیست بیمه نیز به عنوان خبرنگار معرفی شده باشند.

معاون امور مطبوعاتی با بیان اینکه بیمه کردن خبرنگاران توسط خود رسانه ها، مبنای استفاده از تسهیلات معاونت مطبوعاتی است به وجود امتیاز ویژه «داشتن لیست بیمه» در طرح رتبه‌بندی رسانه‌ها اشاره کرد و توضیح داد: در طرح رتبه بندی، رسانه ها بر اساس شاخص هایی که خودشان به جمع بندی رسیده اند، ارزیابی می شوند.

معاون امور مطبوعاتی در پایان دخالت در امور داخلی رسانه ها را غیرحرفه ای و غیرقانونی عنوان و خاطرنشان کرد: همواره تاکید کرده‌ام که انجمن‌های تخصصی در هر حوزه خبری شکل بگیرد تا هم سواد تخصصی خبرنگاران افزایش یابد و هم مطالبات آنها هدفمندتر باشد.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =