تبلیغ اثرگذار برای مهاجران خارجی در زمره نیازهای استان سمنان است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان بابیان اینکه ساماندهی فرهنگی مهاجران خارجی استان نیازمند برنامه مدون است، گفت: تبلیغ اثرگذار برای این قشر امروز در زمره نیازهای استان سمنان است.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین حجت‌الاسلام علی شکری در دیدار صبح یک‌شنبه خود با مدیرکل دفتر اتباع و مهاجران خارجی استانداری سمنان در شاهرود، ضمن اشاره به اهمیت ساماندهی وضعیت فرهنگی اتباع بیگانه در استان، تأکید کرد: امروز نیازمند تشکیل کارگروهی متشکل از دستگاه‌های فرهنگی هستیم تا بتوانیم در راستای ترویج فرهنگ قرآنی در بین اتباع و مهاجران خارجی موفق عمل کنیم.
وی افزود: رویکرد دولت و نظام در مقوله مهاجران و اتباع خارجی با نگرش ژرف امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که ما بتوانیم از اتباع خارجی، یک سرمایه عظیم اجتماعی برای کشور خودشان و جهان اسلام، بسازیم تا هرکجا حضور یابند، تبلیغ اسلام را کنند.
عضو شورای فرهنگ عمومی استان سمنان گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه اتباع خارجی دستورالعمل خاصی را درگذشته نداشته اما امروز در حوزه قرآن، برنامه‌های بسیار خوبی در حوزه کارهای عملیاتی در سطوح مختلف از روخوانی و روان‌خوانی تا سطوح تخصصی، تربیت داور، مدرس و ... توسط اداره کل تبلیغات اسلامی استان ساماندهی شده که یکی از اتباع خارجه تحت نظارت این اداره کل به درجه استادی در تلاوت قرآن کریم نیز دست‌یافته است و این نشان از نگاه مثبت مجموعه این نهاد به مقوله اتباع خارجه دارد.
شکری درباره اقداماتی که می‌توان برای ارتقای سطح فرهنگی اتباع بیگانه انجام داد، گفت: اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان این آمادگی را دارد که در حوزه شورای فرهنگ قرآنی که دبیری این کمیته با فرهنگ و ارشاد اسلامی است و یا در هر حوزه دیگر اعم از آموزش، ترویج و ... با استانداری سمنان همکاری عملیاتی داشته باشد امروز به‌خوبی می‌توان از ظرفیت‌های این اداره کل، اعم از ممتحن، قاری، داور، طراح سؤال تعیین سطح تلاوت و ده‌ها مورد دیگر برای تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی بهره برد.
وی افزود: خوشبختانه امروز در حوزه قرآن ساختار منسجمی به وجود آمده که مسائل مرتبط بافرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات در سال‌های اخیر برداشته‌شده است که باید از این امر نهایت استفاده را در راستای ترویج فرهنگ قرآنی برد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، گفت: این اداره کل همچنین می‌تواند مسابقات و طرح‌های قرآنی را با فراخوان از اتباع خارجی استان برگزار کند کما اینکه امروز طرح‌های قرآنی مانند ۱۴۵۱، بینات، نور و ... در زمره طرح‌هایی هستند که امروز برای آحاد مردم ساکن استان در حال برگزاری است و سالانه استقبال چند صدنفری را نیز از این طرح‌ها شاهد هستیم.
شکری تأکید کرد: برای ارتقای فرهنگ دینی در بین جامعه خارجی‌های مقیم استان سمنان همچنین می‌توان با استفاده از ظرفیت خود این افراد نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن کریم و معارف دینی اقدام کرد تا بتوانیم در ارتقای سطح سواد قرآنی این جامعه هدف، اقدامات درخور توجهی را صورت داده باشیم که این مهم می‌بایست ازلحاظ سخت‌افزاری موردحمایت استانداری باشد چراکه تبلیغات اسلامی تنها می‌تواند در سطح مدیریت، برنامه‌ریزی و ساماندهی محوریت قرار گیرد.
وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌هایی که می‌توان در حوزه اتباع بیگانه صورت داد، اعزام مبلغ است که در این راستا نیز اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان می‌تواند از حوزه علمیه قم مبلغان اتباع مورد تائید را اعزام و این اداره کل در راستای ساماندهی و مدیریت تبلیغ اقدام کند چراکه بدون حضور روحانی در یک جامعه، اجتماع مورد نیاز برای اجرای طرح‌های فرهنگی و دینی حاصل نمی‌شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان درباره اهمیت ایجاد تشکل‌های دینی برای تأثیرپذیری اقدامات فرهنگی، گفت: آغاز کار فرهنگی مسجد است و مسجد نیز بدون روحانی که بتواند مردم را دورهم جمع کند رونق نمی‌گیرد، امروز مردم ممکن است در طول سال و به‌جز ایام محرم، کمتر در مساجد حضور یابند اما زمانی که یک روحانی در مسجد مستقر می‌شود و اصطلاحاً چراغ آن مسجد را روشن نگه می‌دارد قطعاً سیل مشتاقان را به دنبال خود به مساجد می‌کشاند لذا اگر می‌خواهیم کارهای تأثیرگذار در حوزه تبلیغ دینی به‌خصوص در حوزه اتباع خارجی صورت دهیم، می‌بایست از مساجد و با حضور روحانیان این اقدام شکل گیرد که در این حوزه ترجمان‌هایی مانند اوقاف می‌بایست در بحث هیئت‌امنا و مساجد، با سازمان تبلیغات همراهی بیشتری داشته باشد.
شکری افزود: اتباع خارجی استان سمنان معمولاً درآمد رسمی و وضعیت اقتصادی بالایی ندارند لذا این امر می‌طلبد که دولت پشتیبانی خود را از این قشر صورت دهد، برای مثال حتی می‌توان برای ساخت مسجد ویژه این اتباع نیز کمک‌هایی را جمع کرد تا سرپناهی برای امور دینی و فرهنگی داشته باشند چراکه این اقدامات می‌تواند به تأثیرگذاری امور تبلیغ کمک کند هر چند صرف آموزش قرآن در یک مقطع نمی‌تواند به ارتقای دینی ایشان منجر شود.
وی بابیان اینکه موفقیت در باب تبلیغ دینی ویژه اتباع خارجی این نیست که یک فرد بی‌سواد بتواند آیاتی از قرآن را تلاوت کند، تأکید داشت: موفقیت این است که با یک تبلیغ مستمر و مداوم بتوانیم بر روی افراد تأثیرگذار باشیم، در این زمان می‌توانیم بگوییم که ارتقای سطح دینی و فرهنگی‌مان تأثیرگذار بوده و این امر نیازمند ساختار مناسبی است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، گفت: به نظر می‌رسد کارگروه اتباع خارجی با حضور تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی، اوقاف، استانداری، اقامه نماز و ... بتواند این انسجام را پدید آورد تا زنجیره تبلیغ دینی و ترویج فرهنگ قرآنی در بین ایشان کامل شود و در این حالت است که می‌توان در بازه زمانی دو تا پنج‌ساله، هر تبعه را یک مبلغ دینی دید.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =