برای اولین بار در کشور بازسازی بافت فرسوده به صورت پایلوت کشوری در دوگنبدان در دستور کار قرار گرفت

بنیاد مسکن جز معدود دستگاه هایی است که مستقیما با محرومان اعم از روستایی و شهری سر و کار دارد. مهمترین وظیفه ای که بر دوش این نهاد گذاشته شده ایجاد واحدهای مسکونی ارزان قیمت و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشارکت، همکاری و خودیاری مردم است .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یاسوج،این موضوع بهانه ای شد تا با دکتر ابراهیم فرزانه مدیر کل بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد به گفتگو بنشینیم تا مردم بدانند بنیاد مسکن استان در سالهای تهیه مسکن روستایی و تحقق اهداف خود چه کارهایی انجام داده است.


جناب فرزانه گاهی صحبتهایی پیرامون بنیاد مسکن مطرح می شود نظر شما در این باره چیست؟

با سلام و درود به روح پرفتوح رهبر کبیر انقلاب اسلامی و نایب بر حقش شهدای اسلام و سلام به مردم خوب استان کهگیلویه و بویراحمد ابتدا تشکر می کنم از رسانه های صوتی و تصویری استان که با زحمات زیادی مسائل و مشکلات استان را پوشش می دهند امیدواریم ما و دوستان رسانه رسالت خود را به خوبی انجام وظیفه کنیم و از پرداخت به حاشیه هایی که به نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد می کند خودداری کنیم متاسفانه برخی دانسته و ندانسته آب به آسیاب دشمن ریخته و موجبات نارضایتی را در بین مردم وجود می آورند و باعث جدایی مردم از مسئولین که فرزندان همین مردم هستند می شوند که قصد غرض این افراد اصلاح امور نیست و اصل نظام را نشانه می گیرند. بیان مشکلات کاستی ها باید در فضایی دوستانه و خیر خواهانه بدون بغض و غرض باشد و مشکلات شخصی و صنفی خود سپس قراردادن در رسانه جفا به رسانه است که خوشبختانه قریب به اتفاق رسانه های استان منصف و با درایت هستند .

جناب مدیر کل در خصوص فعالیتهای بنیاد به صورت کلی توضیحاتی می فرمایید؟

بنیاد مسکن در سه بخش عمده 1- مسکن روستایی و بازسازی 2- مسکن شهری 3- عمران روستایی فعالیت می کند که در رسانه ها بیشتر که من مطالبی را می بینم که وظایف ما را با سایر دستگاهها از جمله راه و شهرسازی و همیاری اشتباه می گیرند که دوست دارم این سه بخش را در سه فرصت مناسب توضیح بدهم و این فرصت بیشتر به مسکن روستایی و بازسازی با توجه به اینکه اخیراً سوال هایی هم شده بپردازم .

در معاونت مسکن روستایی - بازسازی چه فعالیتهایی انجام می شود ؟

یکی از فعالیتهای چشمگیر بنیاد مسکن از ابتدای انقلاب تاکنون بازسازی مناطق آسیب دیده بر اثر حوادث قهری است. که بنیاد مسکن از ابتدای انقلاب تاکنون 6هزار واحدبازسازی کرده و از سال 93 که تیم فعلی فعالیت می کنند با زحمات سایر دوستان در استانداری و مدیریت بحران 3هزار واحد بازسازی و یا در حال انجام بازسازی است در کنار وام های پرداختی جمعاً 38 میلیارد تومان بلاعوض نیز به مردم پرداخت شده و یا در حال پرداخت است. که از این مبلغ 32 میلیارد آن در چهار سال گذشته تامین اعتبار شده و این مورد چندین برابر شدن فعالیتهای بنیاد را نشان می دهد و نادیده گرفتن زحمات همکاران بنیاد مسکن در این افزایش چشمگیر بدون اینکه نیرویی به نیروهای بنیاد اضافه شود قابل توجه است و انکار آن ظلم به نظام مقدس جمهوری اسلامی که این امکانات را فراهم کرده است. .

علت افزایش چشمگیر این اعتبارات و همین بلاعوض که به مردم پرداخت شده چیست؟

من از بدو ورود به استان نامه ای به استاندار نوشتم و مشکلات استان را تشریح کردم در این بخش جای کار بیشتر وجود داشت استاندار محترم نیز نامه ای به مرکز نوشته و این نامه را پیگیری کرد یم و در کنار تجربیاتی که در استان بوشهر با دو زلزله و یک سیل ، داشتیم و با همراهی مدیریت بحران استان 3 مصوبه را از هئیت وزیران گرفتیم که مصوبه اول 450 وام با 2 میلیارد و 300میلیون تومان بلاعوض، مصوب دوم 1800 فقره وام با و 9 میلیارد و 300 میلیون تومان بلاعوض و در مصوبه سوم 787 فقره وام 4 میلیارد و 300 میلیون تومان بلاعوض داشته و موفق به اخذ آن شدیم و همه وام ها نیز به صورت 100% به بانک های عامل معرفی شدند .

مبالغ این وام ها چقدر است ؟

برای خانه های روستایی 20 میلیون تومان و5 میلیون تومان هم بلاعوض و برای خانه های شهری 30 میلیون تومان وام با 6 میلیون تومان بلاعوض است.

ما در استان بافت های فرسوده زیادی داریم در این خصوص چه کاری کرده اید؟

سوال خوبی کردید نه تنها در استان ما در کل کشور بافت های فرسوده بسیاری وجود دارد که در این روزها یکی از نگرانی های مسولین کشوری است. لذا برای اولین بار در کشور و در استان کهگیلویه و بویراحمد بازسازی بافت فرسوده به صورت پایلوت کشوری در شهر دوگنبدان در دستور کار قرار گرفت و استارت آن هم در جلسه ای که باحضور جناب آقای دکتر تاجگردون و استاندار محترم ، در گچساران داشته ایم زده شد و اعلام کردند معضلی در شهر دوگنبدان هست که چندین سال با مدل های گوناگون پیگیری کردیم و نتیجه ای نداشته در آن جلسه با پیشنهاد مهندس تابش (رئیس بنیاد مسکن کشور ) و سایر دوستان یک مدل جدید در کشور طرح ریزی شد که به صورت آزمایشی در شهر دوگنبدان در حال اجراست و به خوبی در حال انجام است. مصوبه هیات وزیران گرفته شده است و قرار است 3 هزار وام 40میلیون تومانی و به هر نفر مبلغ شش میلیون تومان بلاعوض پرداخت شود . در این خصوص بیش از هزار واحد شروع شده و مابقی نیز در حال انجام است. آوردن این مبلغ پول در استان و شهرستان گچساران با مبلغ 120میلیارد تومان تسهیلات و 18 میلیارد تومان بلاعوض کمک بزرگی بوده که به همت مسولین استان نماینده محترم و ریاست محترم بنیاد مسکن کشور شروع شده و ما سرباز این عزیزان بصورت شبانه روزی در حال انجام کار هستیم .

در این خصوص سایر شهرستانها و بخش های استان گله مند هستند چرا جاهای دیگر کار نشده است ؟

البته در کشور هم خیلی از نماینده ها به دولت اظهار گله مندی کرده اند و جاهایی در کشور داریم که به مراتب از شهرستان گچساران و یا استان ما مشکلات بیشتری داشته و ما آمادگی داریم مسئولین استانی و نماینده محترم پیگیری کنند و ما هم اجرا می کنیم . البته این کار با پیگیری های مستمر نماینده گچساران انجام شد که بصورت آزمایشی در حال اجراست . حال که این آزمایش به خوبی جواب داده انتظار داریم سایر نمایندگان استان پیگیر باشند و ما هم در این راه کمک می کنیم .

برای افرادی که زمین دارندیا خانه آنها قدیمی و بدون اصول فنی هست و قصد مقاوم سازی دارند چه کمک هایی کرده اید؟

ما در این بخش هم از اول انقلاب طرح هایی داشتیم . فرهنگ سازی موثر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها، باعث شده که مردم اقدام به ساخت واحد مقاوم کنند و در حال حاضر به ندرت کسی را می بینیم که در روستاها ساخت و ساز کند ولو اینکه هیچ گونه تسهیلاتی نگرفته و حتی پروانه نداشته باشد ولی سعی می کند اصول اولیه ساختمان سازی را رعایت کند این نشان فرهنگ سازی بنیاد مسکن است.در این استان تا این تاریخ 30 هزار واحد به اتمام رسیده و نیاز داریم جشن ساخت 30 هزار مین واحد را برگزار کنیم .به طور کلی در چند سال گذشته :در سال 93 تعداد 2 هزار فقره وام ،در سال 94 تعداد 3هزار فقره وام ،در سال 95 تعداد 2200فقره وام ودر سال 96 تعداد 2800فقره وام پرداخت شده و یا در حال پرداخت است.کار مزد این وامها 5 درصد است که می توان گفت هیچ وامی در کشور با این کارمزد برای مسکن وجود ندارد .

برای افرادی که خانه های آنها نیاز به تعمیرات دارد چه خدماتی داشتید؟

از اول انقلاب تاکنون تعداد 5 هزار واحد تعمیرات پرداخت داشتیم که از این میزان از سال 93 تاکنون 2500واحد پرداخت شده و تقریباً 50% کل در این چند سال پرداخت شده است .

سایر خدمات بنیاد مسکن در این بخش چه بود؟

ما کمک های موردی برای محرومین داشتیم که این کمک ها جدای از کمک های حساب 100 و انجمن خیرین استان بوده است که در جای خودش صحبت می شود از ابتدای انقلاب2 میلیارد و 600 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شده که از سال 93 تا 96 مبلغ 2 میلیارد و 300 میلیون تومان آن پرداخت شده که نشان از رشد چشمگیر در این چند سال دارد .

در پایان چه صحبتی با مردم دارید؟

در پایان دست تک تک رسانه های منصف که با نقد ما باعث خدمات بیشتر به مردم می شوند را می بوسم و اعلام می کنم فرزندان این آن آب و خاک شبانه روز در تکاپو هستند که به شما عزیزان خدمت کرده و هر چند مشکلات زیاد و یک باره با این اعتبارات قابل حل نیست امیدواریم در چند سال آینده شاهد برطرف کردن تمامی مشکلات مردم و در این بخش باشیم و اگر کوتاهی شده از جانب بنده بوده ، نه همکارانم که تلاش شبانه روزی دارند به بزرگی خود این سرباز نظام را ببخشید .

گفت و گو -صادق الهی نژاد

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =