۰ نفر
۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰
برایان آلدیس از دنیا رفت

ایسنا نوشت: برایان آلدیس از بزرگ‌ترین نویسندگان ژانر علمی تخیلی در قرن بیستم در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

این نویسنده پرکار انگلیسی که نویسندگی بیش از ۸۰ کتاب را در کارنامه داشت، پیرمرد بزرگ ژانر علمی تخیلی نامیده می‌شد که با آثارش از سال ۱۹۵۰ میلادی به بعد نقش قابل‌ توجهی در شکل‌گیری این گونه ادبی ایفا کرد.

برایان آلدیس نویسنده، هنرمند، شاعر و شرح حال‌نویس که متولد ۱۹۲۵ در انگلیس بود، در خانه‌اش در آکسفورد و پس از برگزاری جشن تولد ۹۲ سالگی‌اش در کنار دوستان و خانواده‌اش درگذشت.

او نویسنده آثار کلاسیک علمی‌ تخیلی چون «بی‌وقفه»، «گلخانه» و «گِری بِرد» و همچنین سه‌گانه «هلیکانیا» بود که توانست با این آثار خلأ میان آثار کلاسیک علمی‌ تخیلی و ادبیات معاصر را پر کند. او همچنین نویسنده تعداد زیادی داستان کوتاه از جمله «ابراسباب‌بازی‌ها تمام تابستان دوام می‌آورند» است که بعدها دستمایه ساخت فیلم «هوش مصنوعی» ساخته «استیون اسپیلبرگ» شد.

این نویسنده انگلیسی در طول دوران فعالیت خود جایزه‌های ادبی فراوانی را به دست آورد که از جمله می‌توان به جایزه «هیوگو» و «نبیولا» برای آثار علمی تخیلی و فانتزی، دکترای افتخاری از دانشگاه «رِدینگ»، دریافت عنوان «استاد بزرگ» از انجمن نویسندگان آثار علمی تخیلی و فانتزی آمریکا و همچنین دریافت بالاترین نشان امپراتوری بریتانیا برای خدماتش در عرصه ادبیات اشاره کرد.

برایان ویلسون آلدیس متولد ۱۸ اوت ۱۹۲۵ در دورهام اولین داستان علمی تخیلی خود را با عنوان «مسابقه جنایی» در سال ۱۹۵۴ و اولین داستان بلند خود را به نام «سفر یکسره» در سال ۱۹۵۸ منتشر کرد. او چند سال بعد رمان «خانه داغ» را عرضه کرد که این کتاب نیز با استقبال مخاطبان و منتقدان همراه شد. «گری برد» که یکی از موفق‌ترین رمان‌های «آلدیس» است در سال ۱۹۵۸ منتشر شد و پس از آن «آلدیس» به عنوان نویسنده آثار علمی تخیلی در مجلات مشغول کار شد. «فرانکشتاین رها شده»، «واکنش مذکر»، «زندگی فراموش‌شده»، «جایی در شرق»، «سیاره نئاندرتال»، «لحظه کسوف»، «تازه‌واردها، روابط قدیمی»، «زندگی در غرب» و «روز یادآوری» بخشی از آثار متعدد «برایان آلدیس» هستند.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =