۰ نفر
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸

رابطه مستقیمی بین نرخ بیکاری و کمبود فرصت های شغلی با پیوستن افراد به گروه های تروریستی در برخی از کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از «بیزنس اینسایدر»، پس از حملات  تروریستی  سال 2003 در ریاض پایتخت عربستان، حکومت  پادشاهی این کشور مدعی شد که بیکاری جوانان  بزرگترین  چالش  دولت است اما حال  13 سال از آن زمان گذشته  در حالی که هنوز مشکل برجای خود باقی و مانند استخوانی در گلوی  این حکومت  گیر کرده است.

 "هلیما کروفت" تحلیلگر بازار سرمایه، در مصاحبه ای به «بیزینس اینسایدر» گفت: "پادشاه عربستان سال ها قبل مساله بیکاری  جوانان را به عنوان مهمترین چالش امنیتی کشورش، معضلی متفاوت از سایر مشکلات دانست که نیازمند توجه جدی تر است. با این وجود پرسش اصلی این است که دولت عربستان چطور با این چالش مقابله خواهد کرد؛ مشکلی که ظاهرا به پاشنه پاشیل حکومت سعودی  تبدیل شده است".

براساس برآورد سازمان  بین المللی  کار، تقریبا  دو سوم جمعیت عربستان  زیر 30  سال و حدود30 درصد از جمعیت 15 تا 24 ساله در این کشور بیکار هستند. علاوه بر این، حدود 27 درصد از جمعیت این کشور زیر 14 سال هستند و این یعنی بزودی به خیل انبوده افراد جویای کار اضافه خواهد شد و عربستان نیازمند ایجاد  اشتغال  بیشتر در آینده  است.

پرسش اساسی  این است که در این شرایط، لشکر انبوه جوانان بیکار در صورت  نداشتن شغل چگونه وقت خود را می گذرانند؟ این جمعیتی بیکار است، وقت خود را به بطالت می گذراند و نمی تواند ازدواج  کند چون شغلی ندارد.

« هلیما کروفت» معتقد است:" مردان بیکار و بی هدفی در خاورمیانه از استعداد لازم برای اینکه به استخدام گروه های افراطی  دربیایند، برخوردارند و به همین خاطر هم بر اساس بررسی ها اتباع سعودی دومین ملیت بزرگ  تروریست های  داعش را تشکیل می دهند".

مساله نگران کننده تر اما این است که بیکاری جوانان تنها محدود به عربستان نیست و بسیاری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا با این معضل دست به ریبان هستند.

براساس گزارش سازمان بین المللی کار در سال  2015، نرخ بیکاری جوانان در این مناطق  از زمان بحران  مالی جهانی روند صعودی داشته و در حال حاضر حدود 30 درصد است. اگرچه این جمعیت  30 درصدی  بیکاران، آمار بالایی بحساب نمی آید اما از نظر سازمان بین المللی کار 75 میلیون جوانان بیکار در دنیای عرب وجود دارد که چیزی معادل جمعیت دو کشور فرانسه و یونان است. این نرخ رشد درمقایسه با نرخ رشد دیگر کشورها در تضاد است زیرا  نرخ بیکاری جوانان در دیگر مناطق  یا کاهش یافته یا به طور نسبی ثابت باقی مانده است. از سوی دیگر رابطه مستقیمی بین نرخ بیکاری و کمبود فرصت های شغلی  با پیوستن افراد به گروه های نظامی در برخی از کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه وجود دارد. براساس  تحقیقی که در سال  2016  از میان 3500 زن و مرد 18 تا 24 ساله انجام گرفته است، اکثر جوانان عرب  معتقدند کمبود فرصت های شغلی دلیل اصلی برای پیوستن به داعش است. این نگرانی  به طور خاص در کشورهایی بیشتر است که داعش فعالانه  در آنها به استخدام جوانان می پردازد. تنها 2 درصد جوانان یمنی، 7 درصد لیبیایی، 21 درصد لبنانی، 28 درصد تونسی و 39 درصد جوانان عراقی باور دارند که در کشور خود فرصت های شغلی قابل دسترسی دارند.

مترجم: هادی فتح اللهی

منبع: بیزنس اینسایدر


22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    1 0
    پاشنه پاشیل یا پاشنه آشیل ؟
  • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 1
    نگران نباشید بیکاری عربستان ناشی از وجود کارگران و متخصصان خارجی هست که بزودی با سیاست های جدید اکثرا از کشور اخراج می شوند و بیکاری ریشه کن میشه اما بیکاری ما هرگز