۰ نفر
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲

سیدرضا صالحی‌امیری، سه‌شنبه ۲۶ بهمن در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد، از برنامه‌ها و سیاست‌های این وزارت‌خانه گفت و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از امنیت فرهنگی به عنوان سیاست این دوره وزارتخانه از آن یاد کرد و گفت: «بر این باوریم که همه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باید احساس امنیت کرده و بدون هیچ دغدغه‌ای به فعالیت خود بپردازند.  وظیفه ما در این وزارتخانه این است که از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه دفاع و حمایت کنیم.»

او درباره واگذاری امور به بخش خصوصی و عدم تصدی‌گری دولت گفت: «در ادامه این سیاست در مدت باقی مانده، امور اجرایی و برخی امور فرهنگی و هنری به اتحادیه‌ها، صنوف و بخش خصوصی واگذار خواهد شد و دولت و وزارت ارشاد فقط نقش نظارتی، سیاستگذاری و حمایتی را ایفا خوهند کرد.»

صالحی‌امیری عقلانیت، انسجام، تنوع و دیانت فرهنگی را چهار رکن گفتمان و اعتدال فرهنگی خواند. او در ادامه گفت: «اساس کار ما در این دولت در حوزه فرهنگ مبتنی بر گفتمان و ذیل آن سیاست‌های شفاف و روشن است.»

وزیر ارشاد در ادامه با تاکید بر  وفاداری به سیاست‌های تنظیم شده، از جدیت برای دنبال و به مقصد رساندن سیاست‌ها در مدت باقی مانده از دولت یازدهم گفت.

صالحی امیری، حفظ ثبات و آرامش در حوزه فرهنگ هنر و رسانه را نخستین سیاست این وزارتخانه برشمرد و گفت: «براین باوریم که در فضای مناقشه و جنجال، امکان کار فرهنگی مسیر نمی‌شود لذا برای انجام کار فرهنگی نیاز به ثبات آرامش و زمان فراوان داریم.»

او از رسانه ها خواست در این مسیر برای تحقق سیاست‌های وزارت ارشاد را کمک کنند تا بتواند مجموعه‌ای از ماموریت‌های فرهنگی را به صورت گسترده در زمان کم باقی مانده در زمان دولت یازدهم انجام دهد.

صالحی امیری گفت‌وگوی فرهنگی را دیگر سیاست این وزارتخانه دانست و تصریح کرد: «برای اینکه بتوانیم در کشور به یک اعتدال فرهنگی دسترسی داشته باشیم؛ لازمه آن گفتمان فرهنگی است. اعتقاد داریم گفت وگو تنها راه رسیدن به انسجام و وفاق فرهنگی است.»

بنا به گفته وزیر ارشاد باید به همه احترام بگذاریم و بدانیم که همه اقوام، نژادها و اقلیت ها و افراد از حقوق برابر برخوردارند.

وزیر ارشاد در ادامه، رفع دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی را از دیگر سیاست‌های این وزارتخانه برشمرد و گفت: «دولت و شخص آقای روحانی وفادار به گفتمان فرهنگی حاکم بر نظام فرهنگی در تداوم گفتمان فرهنگی رهبر معظم انقلاب است.»

او درباره سیاست‌های وزارت ارشاد درباره عدالت فرهنگی گفت: «همه منابع، امکانات، فرصت های فرهنگی و هنری باید به صورت عادلانه در سراسر کشور توزیع و تقسیم شود. سیاست قطعی ما توزیع عادلانه همه ظرفیت ها و فرصت های فرهنگی هنری در سراسر کشور است. کشور فقط تهران نیست؛ 80 درصد جمعیت ما در استانها هستند لذا روستاها و شهرها نیز حق برخورداری از امکانات فرهنگی و هنری دارند.»

صالحی امیری گفت: «تلاش ما این است که جشنواره ها، یارانه های مطبوعات، برگزاری موسیقی های ملی، نواحی و قومی و توجه به ظرفیت های هنری و گسترش حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه ها در سراسر کشور که جزو سیاست های ما است در سراسر کشور یکسان باشد.»

او توجه به فرهنگ عمومی رایکی از سیاست های اصلی این وزارتخانه خواند و گفت: «ما درحوزه فرهنگ عمومی دارای آسیب های جدی هستیم چرا که این آسیب ها در جامعه ایرانی محصول آسیب‌های فرهنگی است. برای حل آسیب های فرهنگی باید به حوزه فرهنگ عمومی توجه جدی شود که در این راستا در این مدت تغییراتی را در شورای فرهنگ عمومی ایجاد کرده و 6 اولویت را برای سال ۹۶ تعریف کرده‌ایم.»

در بخشی از این نشست وزیر ارشاد درباره موضع وزارت ارشاد نسبت به برگزاری کنسرت محمدرضا شجریان برای او آرزوی سلامتی کرد و گفت: «مجوز آلبوم ایشان صادر شد و با همین انتشار آلبوم پیام خود را به اصحاب فرهنگ و هنر منتقل کرده‌ایم که استاد شجریان یکی از شخصیت‌های بزرگ فرهنگ و هنر کشور هستند و مورد تکریم ما است.»

او در پاسخ به پرسشی درباره تحقق صحبت‌های مقام معظم رهبری و جلوگیری از ولنگاری فرهنگی گفت: «باید نگاه بنیادی به فرمایشات ایشان داشته باشیم. اندیشه اعتدال به معنای نفع ولنگاری و جزم‌اندیشی است که هر دو آن‌ها برای نظام اسلامی ضرر دارد بر همین اساس گروهی را مسئول پیگیری دغدغه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرده ایم که شناسایی، تبیین، ابعاد دغدغه، تدوین سیاست ها برای رفع و تحقق در عمل را برعهده دارند.»

موضوع ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر نیز در این نشست مطرح شد و وزیر ارشاد در پاسخ گفت: «قرار بود این گنجینه در موزه هنرهای معاصر آلمان به نمایش درآید که ابهامی حقوقی توسط حقوقدانان در این زمینه مطرح شد؛ به همین دلیل با دولت مکاتبه و تقاضا کردند که به دلیل اهمیت این موضوع و ابهام پیش آمده مساله بررسی شود که به کمیسیون فرهنگی دولت اجرا داده شده است. هر زمان کمیسیون فرهنگی و دولت برگزاری این نمایشگاه را تصویب کنند، گنجینه ارسال می‌‌شود و در غیر این صورت خیر.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین وضعیت دو فیلم «رستاخیز» و «کاناپه» گفت: «جلساتی که با حضور سه نفر از صاحب‌نامان این حوزه به همراه آقای درویش برگزار شده، تفاهمات اولیه حاصل شده است و نتیجه از سوی خود آقای درویش اعلام می‌شود.»

او علاوه بر این درباره سرنوشت «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری گفت: «عیاری از صاحب‌نامان سینمای ایران است و به مشاور عالی وزارتخانه و رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده‌ام تا جلسه مستقلی با ایشان برای تصمیم‌گیری برگزار شود، اما با این حال عمده بحث مربوط به فیلم «کاناپه» فقهی است و باید بدون بحث‌های تبلیغی کار را در این‌باره دنبال کنیم.»

صالحی امیری در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره صحبت‌های اخیرش درباره عدم سختگیری در حوزه نشر و ممیزی بیان کرد: «با هر گونه سخت‌گیری در همه حوزه‌های فرهنگی و هنری مخالف هستیم، چون فرهنگ و هنر حوزه‌ای نرم است. این حوزه با انسان‌ها و روح آن‌ها سروکار دارد و از جنس تعامل، گفت‌وگو و مذاکره است؛ پس با هر نوع سخت‌گیری مخالفم.»

او در ادامه افزود: «اما این به معنای عدم نظارت نیست. سوءبرداشتی که از حرف‌های بنده شد، این بود که ما بر این باوریم که جامعه‌ی فرهنگ و هنر برای رعایت خطوط قرمز نظام بالغ شده و الان در بهترین شرایط تعاملی با اصحاب فرهنگ و هنر هستیم. سخن من این بود که ما به دلیل آنکه باید در چارچوب قانون عمل کنیم، مجبور به اعمال نظر هستیم. اما میزان اعمال نظارت بر کتاب به کمترین میزان خود پس از انقلاب اسلامی رسیده و دلیل آن هم آشنایی اصحاب فرهنگ با خطوط زرد و قرمز نظام است.»

او با تأکید بر اینکه قطعا موضوعاتی همچون نظام جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری، وحدت و ایران جزو خطوط قرمز ما هستند، اضافه کرد: «تاکنون امسال بیش از ۶۷ هزار مجوز صادر کرده‌ایم که بیش از ۴۵ هزار مورد آن چاپ اول است و از این تعداد حدود ۵۶ مورد اعمال نظارت شده‌اند که آن هم به دلیل طرح مباحثی در زمینه ایجاد تفرقه میان اقوام یا فُرُق اسلامی و نیز محتوای خشونت‌آمیز بود.»

صالحی امیری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های مالی دو دوره اخیر جشنواره فیلم فجر و نیز ورود یک‌سری بخش‌ها به جشنواره بدون برگزاری مزایده و مشخص بودن سازوکار اصولی گفت: «در اصلاحیه‌ای به معاونت سازمان سینمایی در همان ماه اول حضورم اعلام کردم که مانند معاونت مطبوعاتی، شفاف‌سازی کلیه اقدامات مالی و غیرمالی برای اصحاب فرهنگ و هنر یک امر ضروری است. در این بین مردم محرم‌ترین طبقه برای دانستن اطلاعات حوزه‌های مختلف نشر، یارانه، سینما، تئاتر، موسیقی و... هستند و هیچ گونه ابهامی برای بنده قابل پذیرش نیست. ما نباید با بیان چند مسئله کام مردم را نسبت به یک نشاط ملی که جشنواره فیلم فجر نماد آن بود، تلخ کنیم و قطعا نهادهای صنفی سینما از جمله خانه سینما را در این راستا تقویت می‌کنیم.»

وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه رفتار برنامه تلویزیونی «هفت» غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی بود، افزود: «هیأت داوران و هیأت انتخاب جشنواره از چهره‌های فرهیخته و صاحب‌نام این حوزه بودند، اما مسئله این است که جشنواره فیلم فجر یک رقابت است و عده‌ای به طور طبیعی وارد فینال می‌شوند و عده‌ای هم نمی‌شوند. نباید به انتقادها حساسیت نشان داد؛ اما مهم اعمال عدالت بود و من شهادت می‌دهم این اعمال عدالت وجود داشت. ضمن اینکه بنده به عنوان وزیر فرهنگ با هیچ کدام از داوران و هیأت انتخاب صحبت و مذاکره‌ای نداشتم و در نهایت شب اختتامیه همانند همه مردم متوجه اسامی برگزیدگان شدم. با این حال کمیته‌ای با حضور دست‌اندرکاران و منتقدان تشکیل شده، اما برخی از افراد از مرز نقد گذشتند و تخریب کردند که این کار غیراخلاقی بود. چون حتی تلاش می‌کردند آن‌هایی را که برای گرفتن سیمرغ رقابت می‌کردند هم دچار تشویش کنند، اما اختتامیه جشنواره درخور شأن جامعه سینمایی برگزار شد.»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
    0 0
    شما درست می فرمایین