۰ نفر
۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۸

روزنامه جهان اقتصاد نوشت: سه شنبه ۱۴ مهرماه ۱۳۹۴ آخرین تلاش های برخی نمایندگان مجلس نهم برای «ابراز مخالفت» با دولتی که آن را «غیرهمسوی» خود می دانستند، قرعه را به نام عباس آخوندی رقم زد تا «پایداری» های مجلس نهم به زعم خود با کشاندن سومین وزیردولت تدبیر وامید به جلسه استیضاح، وزیر منتسب به اصلاح طلبان حسن روحانی را از کار برکنار کنند.

نکته قابل تامل در ماجرای استیضاح ۱۴ مهرماه ۹۴ وزیر راه و شهرسازی ریزش شدید امضاهای پای برگه استیضاح بود که البته این اتفاق هم طراحان استیضاح را از تصمیم خود بازنداشت و «پایدارانه»، آخوندی را در روزی که ۷ موافق استیضاح وقت سخن گرفتند و تنها دو نماینده مخالف استیضاح سخن گفتند به پای میز محاکمه پارلمانی بکشانند.

با این همه اما نتیجه استیضاح آن چیزی نبود که حتی خوشبین ترین کارشناسان برایش متصور بودند؛ رای ۷۲ نفر به برکناری آخوندی دربرابر رای ۱۷۵ نفر از موافقان ابقای وزیر نه تنها کارساز نشد که به نوعی پایانی بود بر لجاجت حاکم شده بر مجلس آن روزهای کشور.

با پایان یافتن دوره نمایندگی اعضای مجلس نهم و انتخابات خیره کننده مجلس دهم، منتخبان «امید»وار و اصولگرایان آرام جای «پایداری ها» را پر کردند اما گوئی پیوندی عجیب میان آخوندی و استیضاح وجود دارد که خیلی هم به لجاجت عده خاصی ارتباطی ندارد، اگرچه اتفاقات رخ داده در جلسه کمیسیون عمران در روزهای گذشته و ترک جلسه توسط ۷ نفر از میزبانان! نشانه هایی از لجاجت را در خود نهفته داشت.

با همه اینها سرانجام و بدون فرصت دادن به وزیر در معرض استیضاح برای پاسخ به تمامی بندهای اتهامی، سه شنبه ۲۶ بهمن ماه جاری، رئیس مجلس از اعلام وصول استیضاح دوباره عباس آخوندی خبرداد و روز یکشنبه هفته بعد را زمان رسیدگی به این موضوع اعلام کرد.

پس از اعلام وصول استیضاح، چهره های شاخص مجلس با اعلام مخالفت خود با طرح استیضاح آخوندی شائبه های سیاسی بودن این استیضاح را مطرح کردند.

برخی چهره های فعال سیاسی نیز دلایل استیضاح را مسائلی فارغ از آنچه دربندهای طراحان آمده است عنوان می کنند؛ استیضاحی که به گفته آنها، با حادثه ریلی هفتخوان جدی شد اما این موضوع به دلیل برخورد قاطعانه وزیر و مسئولان راه آهن و به ویژه عذرخواهی وزیر و مدیرعامل راه آهن و استعفای وی و همچنین گزارش های منتشر شده توسط خود نمایندگان مجلس، تنها بهانه ای برای کوبیدن بر طبل استیضاح بود.

عده ای معتقدند آنچه فشار را برای برکناری آخوندی از وزارت بیشتر کرده است، برخوردهای جدی و قهری وی با موضوع تراکم فروشی یا به تعبیر خود وی «شهر فروشی» است که بدون شک در تمامی اظهارنظرهای او مشهود بوده است.

با این حال تنها چندروز مانده به استیضاح، فراکسیون امید به رهبری محمدرضا عارف صریحا بر مخالفت خود با این استیضاح تاکید کردند و پس از آن نیز خبرهای رسیده حاکی از مخالفت فراکسیون مستقلین مجلس با استیضاح وزیر راه است.

حال باید منتظر ماند و دید در جلسه استیضاح آخوندی در روز یکشنبه آینده، ۳۴ امضاکننده متقاضی برکناری آخوندی می توانند آرا نمایندگان را با خود همراه کنند یا اینکه سرنوشت این استیضاح هم مانند استیضاح قبلی که سرانجامش، رای بیشتری از «رای اعتماد اولیه مجلس به وزیر راه کابینه دولت تدبیر و امید» در سبد آخوندی قرار گرفت خواهد شد.

پیش‌بینی ابقا با رای بالا

در همین راستا محمدرضاعارف روز چهارشنبه در پایان جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید با اعلام اینکه نظر فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی است گفت: به‌طور کلی پیش‌بینی می‌کنم آخوندی با رأی قابل قبول به کار خود ادامه می‌دهد و با برنامه‌تر گذشته در مسیر قدم برمی‌دارد.

نماینده مردم تهران اظهار کرد: حدود دو ماه و نیم پیش در پی مطرح شدن استیضاح آخوندی کمیته‌ای در فراکسیون امید به‌منظور بررسی ابعاد مختلف این مسئله تشکیل شد تا این مسئله را به‌صورت تخصصی بررسی کند و این کمیته نیز چندین مرتبه در این رابطه به هیات رئیسه و همچنین شورای مرکزی فراکسیون گزارش داد.

وی با بیان اینکه «دستور اصلی این جلسه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی بود» خاطرنشان کرد: همچنین در راستای برگزاری سلسله جلسات فراکسیون امید با آقای آخوندی هم تشکیل جلسه دادیم و آقای وزیر گزارشی از عملکرد و برنامه‌های آینده خود مطرح کرد و این درحالی بود که در آن جلسه بحث استیضاح مطرح نشد؛ چرا که اساساً مشخص نبود این مسئله تا چه میزان جدی باشد.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام وصول طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی از سوی هیات رئیسه مجلس در نشست علنی روز گذشته(سه‌شنبه) یادآور شد: پس از اعلام وصول این طرح استیضاح، صبح امروز و پیش از آغاز نشست علنی مجلس، در شورای مرکزی فراکسیون تشکیل جلسه دادیم که هم کمیته گزارش خود را ارائه کرد و هم برخی از نمایندگان چه موافقان و چه مخالفان نکات مدنظر خود را بیان کردند.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که هم با توجه به عملکرد وزارت راه و شهرسازی و هم شرایط زمانی و وضعیت فعلی کشور که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، نظر فراکسیون امید مخالفت با استیضاح آخوندی است.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران افزود: طبیعتاً اعضای فراکسیون مطالبه‌هایی دارند که قرار شده همان کمیته تخصصی این مسائل را جمع‌بندی کند و ان‌شاءالله پس از ماندگار شدن آقای آخوندی در سمت وزیر راه و شهرسازی این مطالبه‌ها را دنبال کنیم.

عارف درباره رویکرد مجلس به استیضاح وزیر راه گفت: شرایط کشور قابل درک است و به نظر می‌رسد آن‌چنان که عموم نمایندگان نیز اتفاق‌نظر دارند، شرایط کنونی کشور برای استیضاح مناسب نیست و درصورتی که نمایندگان مطالبات خود را پیگیری کنند، موفق به دستیابی به آن خواهند شد و به هر ترتیب فراکسیون امید شرایط را برای استیضاح مناسب نمی‌داند اگرچه استیضاح حق نمایندگان است و ما هم به آن به‌عنوان یک ابزار نظارتی باور داریم ولی در وضعیت فعلی طرح این مسئله را مفید نمی‌دانیم.

وی در پایان تصریح کرد: به‌طور کلی پیش‌بینی می‌کنم آخوندی با رأی قابل قبول به کار خود ادامه می‌دهد و با برنامه‌تر گذشته در مسیر قدم برمی‌دارد.

شائبه سیاسی بودن استیضاح

براساس گزارش صبح روز چهارشنبه خبرگزاری‌ها بیشتر نمایندگان مجلس با اعلام مخالفت خود با استیضاح وزیر راه و شهرسازی، عملکرد وی را برای اداره این وزارتخانه قابل دفاع دانسته و با اشاره به سیاسی بودن طرح استیضاح، بر ادامه کار عباس آخوندی در ماه های پایانی دولت تدبیر و امید تاکید دارند.

خبرگزاری فارس گزارش داد که رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم در تشریح نشست ‌صبح فراکسیون متبوعش اظهار داشت: جلسه روز چهارشنبه (۲۷ بهمن ماه ۹۵) با حضور اعضای فراکسیون و با دستور بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

وی افزود: در بررسی استیضاح و تبادل‌نظرهایی که در نشست امروز صورت گرفت با توجه به اینکه محورهای استیضاح دارای ۱۳ بند بود از چند جنبه برخوردار است.

عضو فراکسیون امید مجلس عنوان کرد: با توجه به ۱۳ محور اصلی استیضاح، عمده ‌ای از محورهای آن دارای ایرادات فنی است و استیضاح‌کنندگان از چند جهت مطالبات خود را مطرح کرده بودند که یکی از جهات آن مطالبات حوزه انتخابیه، حادثه قطار و انگیزه‌های سیاسی بود.

سبحانی فر برهمین اساس اضافه کرد: در نتیجه و جمع‌بندی تصمیمات فراکسیون امید و بررسی محورها که بیشترش جنبه غیرفنی و سیاسی دارد، این بود که فراکسیون امید از ابقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی حمایت می‌کند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: فکرمی‌کنم با توجه به اینکه در آخرین ماه‌های دولت یازدهم قرار داریم با نظر به عملکرد اجرایی آخوندی، قاطبه مجلس به ابقای وزیر راه رأی مثبت دهند.

وی با بیان اینکه برخی مطالبات حوزه‌های انتخابیه خود به عنوان آسفالت جاده‌ای را برای دلیل استیضاح‌شان مطرح کرده بودند، گفت: این دلایل برای استیضاح یک وزیر کافی نیست. در جلسه امروز فراکسیون امید جمع‌بندی بر این بود که با توجه به عملکرد اجرایی وزیر راه از ابقای وی حمایت شود.

استیضاح در شرایط فعلی به نفع کشور نیست

بر اساس خبر ایرنا، بهرام پارسایی نیز با تشریح جلسه فراکسیون امید مجلس درباره تقاضای استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به دلیل اعلام وصول شدن تقاضای این استیضاح، موضوع امروز در دستورکار فراکسیون امید قرار گرفت.

وی افزود: اعضای این فراکسیون با استیضاح وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند و این استیضاح را سیاسی دانستند.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس تصریح‌کرد: اعضای فراکسیون امید معتقد بودند که در شرایط فعلی استیضاح به نفع کشور نیست زیرا زمان زیادی تا پایان دولت نمانده و اداره کردن وزارت راه و شهرسازی در این مدت با سرپرست به هیچ وجه به نفع کشور نیست. .

پارسایی همچنین گفت: در این جلسه از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس خواسته شد اگر این استیضاح را امضا کرده‌اند، امضاهای خود را پس بگیرند.

فراکسیون امید به استیضاح رأی مثبت نمی‌دهد

بر اساس گزارش مهر نیز یک عضو دیگر شورای مرکزی فراکسیون امید ازعدم موافقت این فراکسیون با استیضاح آخوندی خبر داد و گفت: با فراکسیون مستقلان جهت رای منفی به این استیضاح رایزنی خواهیم کرد.

ابوالفضل سروش از جلسه صبح امروز فراکسیون امید برای بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: پس از بحث و بررسی در این خصوص مقرر شد فراکسیون امید به استیضاح آقای آخوندی رأی مثبت ندهد.

یک عضو کمیسیون عمران هم گفت: صحبت از استیضاح وزیرراه و شهرسازی، کل وزارتخانه را در یک ماه پایانی سال دچار مشکل و در شرایط کنونی، دردی از مشکلات به وجود آمده را درمان نخواهد کرد.

شهرام غراوی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: درست یا غلط بودن استیضاح وزیر راه در چند ماه پایانی عمر دولت و به خصوص یک ماه مانده تا پایان امسال منوط به نظرات مستقل نمایندگان است اما به نظر شخص بنده ، استیضاح وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر به صلاح نیست.

وی تاکید کرد: با توجه به وسعت وزارت راه و شهرسازی بهتر بود که از استیضاح آخوندی صرف نظر کنیم چنانکه در این چند ماه باقی مانده، کار وزارتخانه نیمه تمام مانده و دچار مشکل خواهد شد. در ایام تعطیلات برای ارتقای ایمنی و امنیت کامل، بایستی امکانات رفاهی و نظارت بیشتری بر حنمل و نقل مردم صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: صحبت از استیضاح وزیر راه و شهرسازی ، کل وزارتخانه را دچار مشکل و در شرایط کنونی، ، دردی از مشکلات به وجود آمده را درمان نخواهد کرد.

عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در این برهه زمانی آثار بسیار منفی در پی دارد و در این شرایط به مصلحت نظام و مملکت نیست که استیضاحی صورت بگیرد.

سید احسن علوی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که باوری به استیضاح وزیر ندارم افزود: به نظر می‌رسد با وجود جوی که در خصوص استیضاح وزیر در مجلس دهم به جریان افتاده، در صورت اجرای این طرح، ایشان همچنان در سمت خود باقی بماند.

وی افزود: اگر آخوندی از سمت خود استعفا دهد و یا استیضاح شود برای چند ماه باقی‌مانده باید سرپرست برای این وزارتخانه انتخاب شود؛ درحالی‌که ناوگان‌های هوایی، دریایی، ریلی و حتی بخش صنعت ساخت‌وساز کشش حذف وزیر را به خصوص در روزهای پایانی سال ندارد.

نماینده مجلس دهم در این خصوص تأکید کرد: معتقدم حذف آخوندی در شرایط کنونی و در حوزه حساسی مانند وزارت راه و شهرسازی به صلاح کشور نیست و نباید دست اندرکاران و نمایندگان مردم اصراری به این کناره‌گیری داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی و معاونانش در این حوزه کارآمد هستند، گفت: نبود زیرساخت و سیستم‌های مدرن در ناوگان هوایی و زمینی باعث ایجاد حوادث تکراری شده است. بر این اساس نباید در مسائلی که مستقیماً با جان مردم نقش دارند اصرار به بهره‌برداری از مصالح و تولیدات داخلی بی‌کیفیت داشت.

آخوندی: پاسخگوی نمایندگان مجلس هستم

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی صبح دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص استیضاحش از سوی نمایندگان مجلس، با بیان اینکه پاسخگوی نمایندگان مجلس در زمینه استیضاح هستم، اظهار کرد: پاسخ های لازم را در این زمینه در مجلس خواهم داد.

35225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    7 3
    استیضاح بخاطر دریافت هواپیما نو از ایرباس و بوئینگ استیضاح به خاطر اقدام وزیر برای امنیت و رفاه مردم بیشتر امضا کنندگان استیضاح هم اعضای پایداری هستند