نصر: استاندار سابق آذربایجان شرقی و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با اشاره به معضل آلودگی هوای غرب تبریز گفت: برای حل این معضل حتی اگر شده باید پتروشیمی و پالایشگاه هم منتقل شوند.

"احمد علیرضابیگی" در خصوص تغییر کاربری و تخریب کارخانه بنیان دیزل، گفت: بالاخره استفاده بهینه از منابع شرط عقل است.

وی اضافه کرد: اراضی کشاورزی که به واحد صنعتی تبدیل شده و این تحت شرایطی امکان پذیر است و مبالغی به سازمان مربوطه پرداخت می شود تا این اراضی بشود مثلا کارخانه ایران خودرو؛ در این صورت می توان گفت این نباید بشود؟ شما چرا سوال نمی کنید که اراضی کشاورزی ممقان به کارخانه تبدیل شده است؟ سرمایه گذار پول داشته و هزینه تغییر کاربری را پرداخت کرده و آنجا را کارخانه صنعتی کرده است.

بیگی گفت: وقتی بخشی از اراضی تراکتورسازی برای ایجاد واحدهای تجاری تغییر کاربری پیدا کرد چرا کسی اعتراض نکرد؟

این نماینده مجلس که استارت واگذاری بنیان دیزل در دوران مدیریت وی به عنوان استاندار آذربایجان شرقی کلید خورد، افزود: سرمایه گذار یک سری هزینه ها را هم پرداخت کرده و چون خصوصی سازی خریدار بنیان دیزل را متعهد کرده که این صنعت را حفظ کند، اشکالی وجود ندارد. حال نمی دانم آن ها جایی را به عنوان جایگزین بنیان دیزل به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده اند یا نه؟ باید این کار با مجوز کمیسیون ماده 5 و خصوصی سازی انجام شده باشد. اگر این کار با طی مراحل قانونی اتفاق افتاده، چه اشکالی دارد؟

بیگی گفت: وقتی سرمایه گذار هزینه فایده کرده است، زمین بنیان دیزل تبدیل به احسن می شود، فرصت اشتغال حفظ می شود و اگر شرط خصوصی سازی برای حفظ اشتغال واحد صنعتی محقق شده است، تغییر کاربری و تخریب بنیان دیزل چه اشکالی دارد؟ خصوصی سازی شرایطی دارد و اگر این شرایط محقق نشده، این سازمان می تواند معامله را فسخ کند و مدعی شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که داریم آلودگی غرب تبریز است، حتی اگر شده باید پتروشیمی و پالایشگاه هم منتقل شوند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در خصوص وضعیت بحرانی صنایع خصوصی سازی شده استان، گفت: نه تنها واحدهایی که در خصوصی سازی منتقل شده اند دارای مشکل هستند، بلکه واحدهای خصوصی و دیگر واحدها هم با مشکل مواجه هستند، اساسا بخش تولید در کشور ما با مشکل مواجه است. کدام تولید الان مقرون صرفه است؟

بیگی افزود: من از این دولت سوال می کنم چرا شرایطی ایجاد کرده است که تولید در کشور مقرون به صرفه نیست؟ 28 درصد سود وام های بانکی و... باعث می شود که قیمت تمام شده تولید افزایش یابد. با این شرایط نباید انتظار داشته باشیم که تولید داخلی شکوفا شود.

اراده ای برای تقویت تولید داخلی وجود ندارد

وی با بیان اینکه متاسفانه اراده ای برای تقویت تولید داخلی وجود ندارد، گفت: نشانه این امر هم این است تراکتورسازی هم با مشکل مواجه شده چرا که تعرفه گمرکی واردات تراکتور 5 درصد و واردات خودرو 75 درصد است. چون دولت خودروساز است و در قبال آن احساس مسئولیت می کند، اما چون تراکتورساز نیست احساس مسئولیتی نمی کند.

استاندار سابق آذربایجان شرقی اظهار داشت: واقعا اقدامی در جهت اقتصاد مقاومتی انجام نشده و تعداد مشاغلی که در بخش صنعت آذربایجان شرقی از بین رفته نشان می دهد که تولید صرفه اقتصادی خود را از دست داده است. فولاد بناب وقتی استانداری را تحویل دادم 2800 نفر کارگر داشت حالا کمتر از 800 کارگر دارد، این خنده دار نیست؟

دولت با تولید همراه نیست

بیگی گفت: نگرش دولتی را باید تغییر دهیم، به هیچ وجه دولت با تولید همراه نیست و در آذربایجان شرقی به طریق اولا با تولید همراهی نمی شود! نمونه آن تفاوتی است که در پروانه بهره برداری صادره می بینیم که 48 درصد کمتر از سال گذشته است و این در شرایطی است که در سطح ملی تعداد پروانه های صادر شده 4 درصد افزایش یافته و ما 52 درصد از میانگین کشوری در این خصوص عقب هستیم.

وی افزود: یک نمونه این مالیات است؛ متوسط مالیات اخذ شده در کشور 84 درصد در 9 ماهه اول سال است، این رقم در آذربایجان شرقی 95 درصد است. چرا این اتفاق افتاده است؟ در شرایطی که کشور با رکود اقتصادی مواجه است و میزان تحقق مالیاتی استان اصفهان 74 درصد، خراسان رضوی 81 درصد و آذربایجان شرقی 95 است، افزایش 10 درصدی سال 96 باعث بیشتر شدن سهم مالیاتی استان از بودجه سال آینده می شود.

این نماینده مجلس پرسید: چرا این اتفاق افتاده است؟ چون مدیران ما خواسته اند خوش خدمتی کنند و نتیجه خوش خدمتی این شده که رغبتی برای سرمایه گذاری در استان به وجود نمی آید.

بیگی ادامه داد: وقتی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستیم که بخشی از سرمایه گذاری های شستا به آذربایجان شرقی انتقال پیدا گند، گفت: ما بر مبنای اولویت ها سرمایه گذاری می کنیم، چرا که نرخ بیکاری استان فارس 32 درصد، اصفهان 22 درصد و آذربایجان شرقی 7.6 درصد است. می دانم این ها را نمی نویسید! این ها گریه کردنی است.

۴۶

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 637796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =