در "شرایط ناگوار زندگی" چگونه یک شاکر باشیم؟

همانگونه که گفته شد، شکر همچون سایر تکنیک های مراقبه و خودشناسی و بازآفرینی، یک راه حل عالی برای بهبود وضعیت روحی در پیچ و خم زندگی است. وقتی که با تمرین (همچون ورزشکاران) به درجه ای می رسیم که شاکر هستیم، هر مسئله و مشکل یا شرایط ناگوار می تواند از سر راه ما کنار برود. 

و اما برای اینکه بتوانیم حتی در وضعیت های غیر دلخواه و نامبارک هم حالت شکر خود را حفظ کنیم، چند راه وجود دارد:

• گام اول آن است که بدون هیچ پیش زمینه و تفکر دیگری، شکر همان حالت را به جا آورید! به ظاهر بی ربط و مسخره آمیز است؛ نه؟ جواب شما خیر است. چون باید یاد گرفته باشیم که در پس هر رویدادی، حکمتی نهفته است که برای ما رشد و تعالی را به دنبال خواهد داشت. پس "باید" شکر کرد؛ به خاطر آن حکمت و رشدی که خواهد آمد.

• و اما اگر اینگونه نشد و نتوانستید، همیشه به داشته ها و نِعَماتی که دارید فکر کنید. مثلاً اگر خدای ناکرده قسمتی از بدتان آسیب دیده، از اینکه سایر بخشها به درستی کارشان را دارند انجام می دهد شکر گزار باشید. چنانچه از دست دوستی/یاری/همراهی/همکاری دلخور و عصبانی هستید، به ثمراتی که از داشتن آن فرد در زندگی به شما رسیده فکر کنید. به اوقاتی خوشی که در کنار وی داشته اید یا سود هایی که به واسطه همراهی با وی نصیبتان شده است بیندیشید و شکر کنید.

• گاهی در انتظار موهبت یا برآورده شدن آرزویی هستید؛ ولی بدان نمی رسید. به جای از کوره در رفتن و غر زدن، شکر نِعَمات دیگری را که حتمآً دارید و خود به خوبی بدانها واقفید، به جا آورید.

• همچنین در ادامه، به خاطر همان آرزویی که قرار است برآورده شود و هنوز نشده، شاکر باشید. در واقع برای چیزی که هنوز به دستتان نرسیده! شکرگزاری پیش از نیل به آرزو، همچون نوش داروی الهی عمل می کند و وفور نعمت را به دنبال دارد. یادمان باشد ما فقط باید به دنیا خواسته مان را اعلام کنیم؛ زمان و مکان و موقعیتِ برآورده شدن آن با ما نیست. ولی عهد و قرار خداوند قطعی است. پس شکر بر چیزی که حتمی است، کار دشواری نیست!

• یک قانونی هست در دنیا به نام بازتاب. هر آنچه که بدان توجه و تمرکز کنیم آن را آشکار خواهیم کرد. در موقع بروز مشکلات، رهایشان کنید و تمرکزتان را از روی آن بردارید تا نهان شوند. بهترین راه برای فرار از این تله، اجرای فن شکرگزاری است. به یاد آورید که چگونه پروردگار در موقعیتها و مشکلات گذشته، شما را هدایت و راهنمایی کرده است. برای آنها شاکر باشید و بدانید همان خداوند اینجا هم با شماست و هدایتتان خواهد کرد.

• در مفاهیم روانشناسانه و ماورائی، این درس همیشه داده می شود که همه چیز - از پیش - داده شده است. به خاطر همین نباید شکر و شکرگزاری از زبان و دهان و اندیشه ما بیفتد. این مفهوم در زبان انگلیسی نیز دیده می شود. کلمه PRESENT هم به معنای حال و اکنون است (که همیشه مورد توجه است؛ از این جهت که نسبت به گذشته و آینده ارجحیت دارد) و هم به معنای پیشکش - هدیه - موهبت - عطیه. دقت که می کنیم می بینیم این کلمه از دو بخش pre - sent تشکیل شده که در واقع یعنی "از پیش، ارسال شده". پس هدایا و موهبتها از پیش عطا شده اند. نگران نباشیم! شکر آنها را به جا آوریم!

(ادامه دارد)

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638066

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =