عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان نیز گفت: جا نیفتادن فرهنگ وکالت در جامعه موجب بروز مشکلات حقوقی برای افراد می شود.

به گزارش خبرآنلاین کرمان، مجید شعبانی روز چهارشنبه در جمع اصحاب رسانه افزود: 318 کارآموز نیز در کانون وکلای استان کرمان مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: کانون وکلای دادگستری استان کرمان در سال 89 از کانون مرکز مستقل شده و با 700 وکیل و کارآموز کار خود را آغاز کرده است.
وی عنوان کرد: کانون وکلای دادگستری در سطح کشور قدیمی ترین نهاد مدنی کشور است که از سال 1331 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره به عنوان یک شخصیت حقوقی و مستقل از قوه قضائیه کار خود را دنبال کرده است.
وی تاکید کرد: ارتباط و تعامل بسیار خوبی بین کانون و کلای دادگستری و دستگاه قضایی استان کرمان وجود دارد و تلاش می شود که مشکلات کم باقی مانده نیز برطرف شود.
شعبانی با تاکید بر اینکه معتقدیم قانون مند ترین نهاد هستیم، گفت: از باب نظارت مشکلی نداریم اما بر سر استقلال کانون وکلای دادگستری تاکید داریم.
وی گفت: وکلا در هر هفته روزهای زوج در کانون حضور دارند و این حضور به پاسخگویی به مراجعه کنندگان اختصاص دارد.
وی یادآور شد: در سال جاری 95 مورد ارجاعی از کمیته امداد و 34 مورد ارجاعی از بهزیستی توسط وکلا به صورت رایگان رسیدگی شده و 107 نفر نیز به کانون مراجعه کرده و تقاضای وکالت معاضدتی داشته اند.
شعبانی خاطرنشان کرد:طی امسال همچنین 308 وکالت تسخیری برای دادگاه صادر شده است.
وی به روز وکیل مدافع و برنامه های کانون وکلای استان کرمان در این زمینه نیز اشاره و بیان کرد: برگزاری آئین سالروز استقلال کانون وکلا و روز وکیل، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، حضور در اداره زندان و معاضدت، دیدار با رئیس کل دادگستری و غبار روبی گلزار شهدا از جمله برنامه های این روز است.
وی یادآور شد: در تمام سیستم های قضایی در دنیا کانون های وکلا و وکلا از قوه قضائیه مستقل هستند و این استقلال به معنای استقلال صنفی و شرط دوام و بقای این نهاد است که این استقلال همچنان حفظ شود.
وی به وظایف کانون وکلا نیز اشاره و بیان کرد: صدور پروانه وکالت، نظارت بر وکلا از طریق دادسرا و دادگاه انتظامی ویژه قضات، معاضدت قضایی و ارتقای سطح علمی و عملی وکلای دادگستری از جمله این وظایف است.
رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان فرهنگسازی از سوی رسانه ها را اصل اساسی برای معرفی وکیل و ارتقای فرهنگ وکالت در جامعه دانست و تصریح کرد: اصحاب قلم و رسانه یکی از متولیان اصلی فرهنگسازی برای استفاده از وکیل هستند.
وی یادآور شد: بسیاری از مشکلات مردم و تعداد زیاد پرونده های موجود در مراجع قضایی ناشی از بی اطلاعی از قانون و جایگاه وکیل است و رسانه ها در جا انداختن فرهنگ وکالت، اجباری شدن وکیل و حفظ استقلال کانون وکلا نقش اساسی بر عهده دارند.
وی اظهار کرد: آزمون وکالت هر ساله طبق قانون برگزار می شود و تعداد جذب وکلای مورد نیاز بر عهده کمیسیونی مرکب از رئیس کانون وکلا، رئیس کل دادگستری استان و رئیس دادگاه انقلاب است.
وی ادامه داد: در سال گذشته تعداد 60 نفر برای جذب در استان کرمان تعیین شده است و این افراد آزمون داده و پذیرفته شده اند و در حال طی مرال قانونی هستند.
شعبانی ارتقای فرهنگ استفاده از وکیل در جامعه و توجه به ظرفیت مورد نیاز وکیل در جامعه، بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از وکلا کار ندارند و اگر بخواهیم ظرفیت را افزایش دهیم راهکار درستی نیست.
وی یادآور شد: حدود 80 درصد پذیرفته شدگان وکالت در استان کرمان طی دو سال گذشته از بین افراد بومی پذیرفته شده اند.


حضور وکلا قانون حفظ حقوق شهروندی را محقق می کند


نائب رئیس کانون و کلای دادگستری استان کرمان نیز با بیان اینکه کانون وکلا، مرجع قضایی و شهروندان سه راس مثلث قضایی هستند، تصریح کرد: قانون حفظ حقوق شهروندی در نفس خود بسیار لازم است اما کافی نیست و نیاز به ابزارهایی دارد که این قانون را تجلی دهند.
علی فیروزمند ادامه داد: وجود وکلا قانون حفظ حقوق شهروندی را محقق می کند و وکیل باید مستقل باشد که بتواند به درستی از موکل خود دفاع کند و حق استقلال کانون وکلا نیز در همین راستا است.
وی خاطرنشان کرد: استقلال وکلا خدشه ای به قوه قضائیه وارد نمی کند و احیای حقوق مردم است.
وی با تاکید بر اینکه تضعیف وکلا و کانون وکلا در حقیقت به مردم ضربه می زند، ادامه داد: کانون وکلای استان کرمان در این زمینه تاکنون به خوبی وظایف خود را انجام داده است.
وی اظهار کرد: در سال جاری 500 وکیل معرفی شده اند و بدون دریافت حق الزحمه به دفاع از موکل خود پرداخته اند.
فیروزمند تاکید کرد: قانون، وکیل را هم شان قضات دانسته و این توقع را دارند که از سوی رسانه ا قوه قضائیه و سایر حوزه ها مورد بی مهری قرار نگیرند.
وی بر رعایت شان و جایگاه وکلا در جامعه تاکید کرد و گفت: باید شان وکلا را افزایش دهیم که بتوانند با تمام وجود کار کنند.

*** فعالیت تخصصی وکلا و رسانه ها 80 درصد حقوق شهروندان را تامین می کند
عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان نیز گفت: واقعیت این است که رسانه ها به نوعی از حقوق مردم دفاع می کنند و وکلا نیز بر اساس وظیفه حرفه ای خود از حقوق مردم دفاع می کنند و اگر این دو رکن در جامعه به خوبی وظایف خود را در کنار سایر ارکان جامعه به انجام برسانند تا 80 درصد حقوق شهروندان تامین می شود.
سید حسین معین زاده با بیان اینکه کانون وکلای دادگستری زایده اراده غیر مستقیم مردم این جامعه بوده است، بیان کرد: ارتباط کانون های وکلا با مجلس و قانون گذاری باید ارتباطی مستقیم باشد.
وی گفت: در دوره جدید فعالیت کانون وکلای استان کرمان تعامل با نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفته است و پس از جلسات متعددی با نمایندگان استان، دستاوردهای بسیار خوبی را شاهد بوده ایم که حتی در قانون گذاری کشور نیز موثر بوده است.
وی اظهار کرد: در سال های گذشته بزرگترین دل مشغولی وکلا خدشه به استقلال کانون وکلا بود و شانس ما این بود که نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس از نمایندگان استان ما و از حقوقدانان بودند و به همین دلیل در جلسات برگزار شده لایحه ای که باعث نگرانی وکلا قرار گرفته بود، مورد بررسی مجدد قرار گرفت و در نهایت منجر به خروج لایحه وکالت از دستور کار مجلس شد.
معین زاده گفت: برنامه کانون وکلا بر این اساس پایه ریزی شده که در طرح ها و لوایح مهمی که وارد مجلس می شود، با نمایندگان جلسات رایزنی و بررسی رحفه ای این طرح ها و لوایح را برگزار کنیم و نتایج آن نیز به استحضار سایر نمایندگان مجلس برسد.
وی عنوان کرد: هیات مدیره دوره گذشته و دوره جاری اصلاحات مختلفی را در دستور کار قرار داده که یکی از این موارد در رابطه با فرهنگ اصیل وکالت است.
وحید رضوانی اظهار کرد: متاسفانه این فرهنگ در جامعه ما جا نیافتاده و مردم زمانی به وکیل مراجعه می کنند که مشکل ایجاد شده و حتی در مواردی پس از مراجعه به دستگاه قضایی به وکلا مراجعه می کنند.
وی بیان کرد: شاید وظیفه همه باشد که فرهنگ وکالت را در جامعه جا انداخته و ضرورت و محاسن استفاده از وکیل را به گونه ای جا بیاندازند که افراد قبل از هر اقدام قضائی به وکلا مراجعه کنند.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639473

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =