نماینده مردم شیراز در مجلس معتقد است که تعلیق و خروج نام ایران از لیست سیاه به طور حتم امکان بازگشت و ارتباط مجدد کشور با اقتصاد جهانی را از طریق روابط بانکی و مالی فراهم می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، وزارت اقتصاد در سی و دومین گزارش از ۱۰۰ دستاورد اقتصادی موضوع خروج موقت ایران از لیست سیاه FATF را دستاویز مصاحبه با بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس قرار داده است. 

در این گزارش می خوانید:

مجموعه فعالیت ها و اقدامات تیم دیپلماسی دولت یازدهم علاوه بر دستاوردهای سیاسی، دستاورد های اقتصادی نیز برای کشور به همراه داشته است. توافق هسته ای زمینه ساز مراودات تجاری و اقتصادی با جامعه جهانی شد. همچنین مذاکره با گروه اقدام مالی که در چارچوب دیپلماسی اقتصادی گنجانده شده بود نیز مسیر ورود نظام بانکی به سیستم بانکداری جهانی را فراهم کرد. 

منتقدان بین المللی به خصوص سناتورهای تندروی آمریکایی تعلیق ایران از گروه اقدام مالی را حمایت از پولشویی و تروریسم میدانستند اما سرانجام با تدبیر همه نهادهای تصمیم گیرنده، دیپلماسی اقتصادی وزارت اقتصاد اینبار به ثمر نشست و نام ایران از فهرست سیاه به مدت 12 ماه به حالت تعلیق درآمد.

"بهرام پارسایی"،نماینده مردم شیراز در مجلس در این خصوص معتقد است که تعلیق و خروج نام ایران از لیست سیاه به طور حتم امکان بازگشت و ارتباط مجدد کشور با اقتصاد جهانی را از طریق روابط بانکی و مالی فراهم می کند. 

مشروح گفت و گو با عضو کمیسیون اصل 90 به شرح ذیل است؛

گروه اقدام مالی در چهارم تیر ماه سال 1395 اقدامات مقابله ای با جمهوری اسلامی ایران را به مدت یک سال به حالت تعلیق درآورد. به نظر شما این تعلیق چه دستاوردهای را برای ایران به ارمغان می آورد؟

جذب سرمایه های خارجی به ایران موجب حضور فعالانه در سیستم بانکی بین المللی شده است. امروز تا حدی شاهد تعامل اقتصاد کشور با جامعه جهانی هستیم. این همکاری در آینده باعث رشد و پایداری اقتصاد ایران خواهد شد.

باید توجه داشته باشید حتی با اجرای اقتصاد مقاومتی نیز باید با دنیا و به خصوص بانک های جهانی مراوده داشته باشیم. بدون مراودات بانکی رشد اقتصادی امکان پذیر نیست. در مجموع این اتفاق را به فال نیک می گیریم و امیدواریم در آینده بیش از پیش شاهد شکوفایی اقتصاد کشور باشیم.

رویکرد سیاسی دولت یازدهم را در زمینه خروج نام ایران از فهرست سیاه گروه اقدام چطور ارزیابی می کنید؟

متأسفانه در زمان تحریم های ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، عده ای خرده می گرفتند که چرا با دنیا تعامل اقتصادی نداریم؛ حالا که نام ایران از این فهرست سیاه خارج شده است بار دیگر آنان می گویند که ما با توافق هسته ای زیر بار ظلم رفته‌ایم. بنده معتقد هستم که باید نگاه واقع بینانه ای به این موضوع داشته باشیم. ما باید جایگاه کشورمان را در دنیا بالا برده و در این خصوص اختلافات سیاسی و جناحی داخلی را کنار بگذاریم.

رویکرد دولت تدبیر و امید در این زمینه کاملاً مثبت بوده است. تمام تلاش دولت این بوده است که منافع ملی تمام و کمال حفظ شود تا در کنار این موضوع حساس بتوانیم تعامل و همکاری لازم را با اقتصاد جهانی داشته باشیم. من این اتفاق مبارک را یک گام مهم و اساسی قلمداد می کنم و تصورم بر این است که این روند در آینده بیشتر به نفع دولت و ملت خود را نشان می دهد.

نقش وزارت اقتصاد را در این خصوص چگونه ارزیابی می کنید؟

به طور حتم در کنار تیم دیپلماسی هسته ای که عموماً از وزارت خارجه بودند تیم دیپلماسی وزارت اقتصاد نیز با بررسی دقیق مسائل اقتصادی حاصل از توافق توانست قفل برخی از موانع پیش روی اقتصاد را باز کند و در این مذاکرات نمایندگان وزارت اقتصاد موفق شدند نام ایران را از فهرست سیاه به مدت 12 ماه به حالت تعلیق درآورند.

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =