مربی فرانسوی و علاقه برای کار با دونده ایرانی/وقتی "اونتانن"تکنیک حسن را باور نمی‌کرد!

حسن تفتیان دونده المپیکی ایران از شرایط این روزهای خودش می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛حسن تفتیان. دویدن او در نیمه نهایی 100 متر المپیک ،خیلی ها را امیدوار کرد. امیدوار به موفقیت. تا حدی که گی اونتانن، مربی فرانسوی هم پیشانی او را بلند می بیند و طالعش را طلایی. آن هم بعداز کاربزرگی که در المپیک ریو رقم زد. مرد فرانسوی بدش نمی آید با او بدرخشد، به خاطر همین یک ماهی است در پاریس پسر سریع  پارسی را تمرین می دهد. تمرینی که قرار است نتیجه اش مدال بازیهای آسیایی جاکارتا باشد و المپیک 2020. با حسن تفتیان هم صحبت شدیم و درباره آینده و ضعیت او پرسیدیم.

تو کار در اردوپا را با مسابقه شروع کردی. می خواستی خودت را محک بزنی؟
مدتی در تهران بدون مربی و تنها تمرین کردم، برای محک تمرینات و از آن مهمتر دور نماندن از شرایط مسابقه بین مسابقات زیادی که دعوت شده بودم،یکی ، دو مسابقه مهم تور جهانی آلمان را انتخاب کردم. به نظر خودم نتیجه خوبی گرفتم. چرا که من اصلا برای مسابقه اماده نمی شدم و تنها تمرینات زمستانی را انجام می دادم. دقیقا چهار،پنج روز بعداز شروع تمرینم زیر نظر مربی ام گی اونتانن با پیشنهاد او که اصلا مرا نمی شناخت ، در مسابقه پاریس دویدم تا شرایط مرا ببیند و شناخت نسبی  درباره من پیدا کند ،ضعف و قوت های مرا بسناسد که بهترین حالت بود. توقع نتیجه خاصی هم از خودم نداشتم.

در این مدت که کار را شروع کرده ای،چطور بوده؟
یک ماهی  که به  پاریس امده ام  صرف  شناخت من و مربی ام از هم ،هماهنگی ام  با مربی صرف شده است. از طرفی گی اونتانن هم به  شناسایی ضعف و قوت ها ،حجم تمرینم ، میزان وزنه ای که می توانم بزنم ، حداکثر قدرتم را به دست اورده است. البته شناخت یکی ، دو ماهه به دست نمی آید وزمان بر است. با فرصتی که او گذاشت و حرفهایی که زدیم، زودتر مربی ام مرا شناخت.اشکالت تکنیکی زیادی داشتم که حالا کم کم برای رفع انها کار می کنیم. خدا را شکر وضعیت خوب است. اونتانن هم راضی است. حالا ما حرکت رو به جلو داریم. روی اشکالات تکنیکی خیلی تمرکز کرده است. هر روز نکات جدیدی به من یاد می دهد و من هم تمرکز کرده ام تا با تمام وجود گفته های او را در همین زمان کم در پیست انجام دهم. به خاطر همین هم او از من راضی است.

اونتانن به جز تو ،چند شاگرد دیگر دارد؟
حالا یک دونده فرانسوی دیگر دارد. البته بیشترین وقت را صرف من می کند. چرا که نتیجه ای که من با او می گیرم برایش خیلی مهم است و در رزومه اش ثبت می شود.

تو گفتی با اونتانن برای تمرین برنامه ریزی کردی. یعنی مربی ات طبق اطلاعاتی که از تو شنیده برنامه نوشته یا مشورت گرفته؟
اطلاعات من برای او خیلی مهم است. برنامه ریزی من به معنای دخالت در کار او نبوده، او خودش برنامه ریزی می کند و تنها من در مسابقاتی که به نام تیم ملی باید شرکت کنم را گفته ام. یعنی بازیهای کشورهای اسلامی ، قهرمانی آسیا و جهان. او باید طوری برنامه ریزی کند که پیک بدن من برای این مسابقات باشد تا بهترین نتایج را بگیرم.

اونتانن چه نظری درباره کار با تو دارد؟
نظر او خیلی خیلی مثبت است.خیلی خوشحال است که سریع تکنیک ها را یاد گرفته ام. حتی معتقد است پیشرفت سریع  من با تغییر تکنیک باور نکردنی است و خواسته اش را اجرا کرده ام. من سعی کرده ام حرفه ای برخورد کنم . در واقع با رفتن به پاریس ذهنم را پاک کردم تا هر چه مربی ام می گوید انجام دهم. یک ورزشکار حرفه ای همه جوره از تمرین گرفته تا خواب،ریکاوری و...  بایدحرفه ای باشد.

درباره صعود تو به نیمه نهایی المپیک هم حرفی زده ؟ به نظر او نتیجه خوب بوده یا می توانستی بهتراز آن هم نتیجه بگیری؟
او مرا اولین بار در نیمه نهایی المپیک دیده بود ، می داند که من در ریو دویده ام. اما هیچ وقت درباره گذشته من نظر نداده است، به خاطر احترامی که برای تمرینات و عملکردم قائل بود. می گفت کار بزرگی کردی از کشوری که دوومیدانی اش خیلی قوی نبوده به المپیک رفتی. اما درباره اینده نظر خیلی خیلی مثبتی دارد. ما با هم معتقدیم که همکاری بلند مدتی داشته باشیم که شک نکنید این زمان در دوومیدانی خیلی مهم است. چرا که دوومیدانی ورزشی نیست که با سه ماه کاریا یکسال تمرین نتیجه لازم را بگیریم. دوومیدانی نیاز به کار و تمرین دارد و زمان تا برنامه های گی اونتانن را اجرا کنیم. او به نتیجه من در المپیک 2020  خیلی امیدوار است. او معتقد است من می توانم در توکیو جزو موفقت ترین دونده های 100 و 200 متر باشم. با اطلاعاتی که به او دادم که بازیهای اسیایی برایمان اهمیت زیادی دارد، معتقد است در فرصت 18 ماهه تا بازیهای آسیایی جاکارتا با تمرینات خوب ،موفقیت چشمگیر بگیریم.

موفقیت چشمگیر در بازیهای اسیایی یعنی مدال؟
شک نکنید هدف ما مدال است. تمرکز روی مدال 100 و 200 متر بازیهای آسیایی 2018 و المپیک 2020 است. ولی قول مدال کار درستی نیست. چرا که دوومیدانی ورزش رکورد است و وقتی رکوردت در کورس رقابت باشد همه متوجه موفقیت تو می شوند. گرفتن مدال اول دست خداست و دوم روز مسابقه. اما هدف ما مدال است از نوع خوشگرنگ آن. برای رسیدن به آن هم سخت تلاش می کنیم.

 

43257

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    9 0
    موفق باشي دلاور
  • حسین A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    6 0
    با نام ایران موفق باشی
  • داود IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    8 0
    خدا سلامتی بهش بده وقتی از مرحله اول دو 100 متر تونست به مرحله بالاتر بره خیلی لذت بردم لحظه غرور آفرینی بود