براساس آمارهای سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بین بازده زمانی 28 اسفند ماه تا 10 فرودین ماه بیش از 46 میلیون شب نفراقامت در کشور رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران.سفرهای نوروزی چقدر برای بخش های مختلف درآمدزایی دارد؟ بدون شک مهم ترین زمان سفرهای داخلی و البته خارجی ایرانی ها هرسال در تعطیلات عید اتفاق می افتد و هموطنانمان نوروز را باتوجه به بیش از دو هفته تعطیلات بهترین فرصت برای سفرهای داخلی و خارجی می دانند؛ سفرهایی که از نظر اقتصادی هم می تواند درآمدهای بسیاری را برای بخش های مختلف به خصوص بخش های خدماتی و وابسته به گردشگری از جمله اقامتگاه ها، مراکز تفریحی، تاریخی و... به همراه داشته باشد.

براساس آمارهای سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بین بازده زمانی 28 اسفند ماه تا 10 فرودین ماه بیش از 46 میلیون شب نفراقامت در کشور رخ داده است. مرتضی رحمانی‌ موحد رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور، آمار اقامت مسافران نوروزی از 25 اسفند تا 10 فروردین 96 را 46 میلیون و 600 هزار نفر شب اقامت اعلام کرد و گفت: در این مدت همچنین 62 میلیون بازدید از جاذبه های گردشگری، تاریخی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بازدید از جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی کشور در نوروز 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است،اظهار کرد: در مدت یاد شده استان های مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین میزان آمار گردشگران را به خود اختصاص داده اند.

اما درآمدهای این میزان سفر برای اقتصاد ایران چقدر بوده است؟ در سه سناریو احتمالی و به صورت میانگین قصد داریم میزان حدودی این درآمد را محاسبه کنیم:

1 به اعضا هر نفر اقامت به صورت میانگین هزینه روزانه را 50 هزار تومان در نظر بگیریم ( یعنی یک خانواده 4 نفره با اقامت، تفریح و غذا روزانه 200 هزار تومان در طول سفر هزینه کرده باشند)

اگر مبنای محاسبه را روزانه 50 هزار تومان به اعضای هر نفر در نظر بگیریم و آن را در عدد 46 میلیون 600 هزار نفر شب اقامت ( تا 10 فرودین) ضرب کنیم به عدد 2 هزار و 330 میلیارد تومان خواهیم رسید، میزان درآمدی که بین بخش های مختلف خدمات گردشگری و تفریحی در شهرهای مختلف تقسیم شده است.

2 به اعضا هر نفر اقامت به صورت میانگین هزینه روزانه را 100 هزار تومان در نظر بگیریم ( یعنی یک خانواده 4 نفره با اقامت، تفریح و غذا روزانه 400 هزار تومان در طول سفر هزینه کرده باشند)

اگر مبنای محاسبه را روزانه 100 هزارتومان به اعضای هر نفر در نظر بگیریم و آن را در عدد 46 میلیون و 600 هزار نفر شضب اقامت ( تا 10 فردوین) ضرب کنیم به عدد 4 هزار و 600 میلیارد تومان خواهیم رسید، میزان درآمدی که بین بخش های مختلف خدمات گردشگری و تفریحی در شهرهای مختلف تقسیم شده است.

3 به اعضا هر نفر اقامت به صورت میانگین هزینه روزانه را 150 هزار تومان در نظر بگیریم ( یعنی یک خانواده 4 نفره با اقامت، تفریح و غذا روزانه 600 هزار تومان در طول سفر هزینه کرده باشند. هزینه تورهای داخلی برای هر نفر و به صورت میانگین در روز و ایام عید 150 هزارتومان است.)

اگر مبنای محاسبه را روزانه 150 هزارتومان به اعضای هر نفر در نظر بگیریم و آن را در عدد 46 میلیون و 600 هزار نفر شب اقامت ( تا 10 فردوین) ضرب کنیم به عدد 6 هزار و 990 میلیارد تومان خواهیم رسید، میزان درآمدی که بین بخش های مختلف خدمات گردشگری و تفریحی در شهرهای مختلف تقسیم شده است.

در این بین و باتوجه به اینکه هنوز آمارهایی از تعداد مسافران ایرانی که در تعطیلات نوروزی از مرزهای کشور خارج شده اند و میزان اقامت آن ها اعلام نشده است، امکان محاسبه میزان هزینه کرد مسافران ایرانی خارج از کشور وجود ندارد.

البته بانگاهی به قیمت تورهای خارجی نوروز می توان متوجه شد که به صورت میانگین هزینه تور هر نفر برای یک روز سفر بسته به نقطه ( سفرهای آسیایی، اروپایی، آمریکای لاتین و...) بین 100 تا 400 دلار بوده است.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 651032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =