«خبرجنوب» نوشت: اضطراب یکی از علایم پایهای است که در حوزه روانپزشکی به تب در بیماری های عفونی تشبیه می شود و اگرچه خود به تنهایی بیماری نیست اما جزو شایع ترین اختلالاتی است که افراد به آن مبتلا میشوند. شیوع این مشکل که میتواند آرامش یک فرد را در زندگی تحت تاثیر قرار دهد در کشورها و مناطق مختلف 15 تا 30 درصد است.

از ديدگاه روانشناسان و روانپزشكان، پيگيري و كنترل اضطراب اهميت بسزايي دارد و بايد جدي گرفته شود تا جايي كه رها كردن آن به حال خود ميتواند باعث بروز مشكلات جسمي و رواني شود.
اتفاقاتي بر اثر اضطراب در بدن رخ مي دهد كه دلشوره يكي از موارد آن است و اين اتفاقات در فكر نيز به شكل نگراني و در رفتار به صورت اجتناب از خيلي كارها بروز مييابد. اضطراب اگر طولاني مدت باشد ميتواند باعث بروز عوارض گوارشي و فشار خون و حتي مشكلات قلبي عروقي هم شود.
رئيس انجمن علمي روانپزشكان فارس در اين خصوص به خبرنگار «خبرجنوب» مي گويد: اضطراب جزو شايعترين اختلالاتي است كه افراد به آن مبتلا ميشوند و انواع و اقسام گوناگوني دارد و در كشورها و مناطق مختلف شيوعي بين 15 تا 30 درصد دارد.
دكتر محمد حسين روشن مي افزايد: طبق آمارهاي موجود حدود 25 درصد مردم فارس در طول عمر خود حداقل يكي از انواع اختلالات اضطرابي را تجربه مي كنند. وي عنوان كرد: اضطراب يك علامت است كه در بيماريهاي مختلف ديده ميشود و تحت تاثير استرس ها و شرايط محيطي هم مي تواند بروز يابد و زندگي فرد را دچار مشكل كند.
بالا رفتن شديد آمار اضطراب در دانش آموزان
دكتر روشن مي گويد: آمار اضطراب در بين دانش آموزان به خاطر رقابت هاي شديد تحصيلي به شدت بالا رفته و در برخي مطالعات، علايم اضطرابي در دانش آموزان به 40 تا 70 درصد رسيده است و بايد به حال آن فكري كرد.
اين روانپزشك ميافزايد: اضطراب علامتي است كه ميتواند باعث بروز بيماريهاي جسمي و رواني شود و اختلالات گوارشي، تنفسي، قلبي عروقي، بيماري هاي پوستي، مشكلات سيستم ايمني و آلرژي را به همراه داشته باشد.
دكتر روشن ميگويد: اضطراب به عنوان يك عامل تشديد كننده در بروز بسياري از بيماريهاي جسمي و رواني تاثير دارد و براي پيشگيري از آن آموزش هاي لازم بايد از همان مقاطع دبستان به افراد داده شود و رسانه ها نيز بايد با همكاري منسجم نهادهاي تخصصي مانند انجمن هاي علمي روانپزشكان و روانشناسان باليني آگاهي مردم در مورد اضطراب و ارتباط آن با سبك زندگي و تاثير مهار آن در ارتقاي سلامتي را افزايش دهند.
اين روانپزشك ميافزاید: اضطراب خود يك علامت است و احساس تنش، بي قراري، فقدان تمركز و همچنين تپش قلب و لرزش از نشانه هاي آن است و افراد نبايد آن را سرسري بگيرند بلكه بايد با اصلاح سبك زندگي به دنبال رفع آن باشند.
دكتر روشن ميگويد: افراد وقتي دچار علايم اضطراب هستند در مرحله اول بايد با يك مشاور مشورت كنند چرا كه جدي نگرفتن آن مي تواند منجر به بروز بيماري هاي جسمي و يا رواني شديد شود.
اين روانپزشك ميافزايد: اضطراب در مراحل اوليه با چند جلسه آموزش كنترل مي شود اما اگر به حال خود رها شود منجر به اختلالات جسمي و روحي ميگردد و برخي از افراد كه مستعد مشكلات گوارشي هستند حتي ممكن است در صورت عدم رفع اضطراب به زخم معده دچار شوند.
دكتر روشن ميگويد: مشكلات گوارشي و قلبي عروقي شايع ترين بيماري هايي هستند كه در اثر اضطراب ايجاد مي شود.
استاد بخش روانشناسي باليني دانشگاه شيراز هم اضطراب را اختلالي بسيار شايع مي داند و مي افزايد: حدود 12 تا 13 درصد مردم به شكل هاي مختلفي دچار اضطراب مي شوند و اين مشكل مي تواند شامل يك حالت مانند ترس مرضي، وسواس و يا دلشوره كلي باشد.
دكتر حبيب هاديان فرد ميافزايد: اختلال استرس پس از ضربه نيز شيوع زيادي دارد و ممكن است پس از زلزله، جنگ و موارد مشابه به وجود بيايد.
وي عنوان مي كند: افرادي كه در خانواده سابقه اضطرابهاي مزمن دارند احتمال اينكه از نظر ژنتيكي مستعد اضطراب باشند بيشتر است اما سبك زندگي مي تواند اضطراب تمامي افراد را كاهش دهد و به طور مثال مديريت زمان در اين خصوص تاثيرگذار است.
اين استاد دانشگاه شيراز ميگويد: به طور مثال افرادي كه بدون در نظر گرفتن واقعيتهاي زندگي كمال گرايي ميكنند و به برنامه ها و يا اهداف مدنظر خود دست نمييابند دائم اضطراب دارند.
دكتر هاديان فرد عنوان ميكند: قسمت زيادي از اضطراب نتيجه فكرهاي ناكارآمدي است كه ما در رابطه با خود و اطرافيانمان داريم و معمولاً افرادی كه دنيا را تهديدآميز و زندگي را پر خطر مي دانند، احتمال بروز اضطراب در آن ها بيشتر است.
اين استاد دانشگاه شيراز ميگويد: داشتن روابط اجتماعي موثر اضطراب را كاهش مي دهد و اين افراد در برخي موارد براي رفع مشكل احتياج به دارو دارند اما معمولاً در اين خصوص دارو به تنهايي اضطراب را درمان نميكند و فرد خود بايد ياد بگيرد كه آرامش داشته باشد. به اين منظور مي تواند از يك روانشناس كمك بخواهد و يا از شيوه هاي ريلكسيشن و يوگا بهره مند شود.
دكتر هاديان فرد مي افزايد: مردم بايد به خودشان آرامش بدهند و از استرس، ترس و نگراني دائم دور بمانند و كنترل اين فضاها را بر عهده بگيرند، اضطراب راحتي زندگي را از انسان مي گيرد و بهره وري كاري را كاهش مي دهد و در طولاني مدت عوارض جسمي مانند فشار خون و مشكلات گوارشي به همراه دارد.دكتر هاديان فرد مي افزايد: اضطراب باعث بروز اتفاقاتي از جمله دلشوره در بدن، نگراني در فكر و اجتناب از كارها در رفتار مي شود و به همين دليل خودمان به عنوان مسئول زندگيمان بايد آرامش ايجاد كرده و اضطراب را كاهش دهيم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 665967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =