برخی از کاربران خبرآنلاین معتقدند «مسکن باید همین‌طور راکد بماند؛ وگرنه مافیاها، باز قیمت مسکن را دور از دسترس‌تر از همیشه خواهند کرد.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دولت طی سال‌های اخیر با سیاست‌هایی همچون پرداخت تسهیلات سعی در خروج از رکود مسکن داشته، اما بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد که مسکن همچنان در قعر چاه رکود قرار دارد و از رکود خارج نشده است. این در حالی است که خروج مسکن از رکود می‌تواند بسیاری از صنایع کشور را به تحرک وادار کند و این موضوع اثر زیادی روی رشد اقتصادی و اشتغالزایی دارد.

با توجه به چنین شرایطی، در حال حاضر این سوال مطرح است که دولت برای خروج مسکن از رکود چه باید کند و چه سیاستی را در پیش گیرد؟ کاربران خبرآنلاین در این خصوص دیدگاه جالبی داشتند.

«محمود» یکی از کاربران خبرآنلاین نوشت: «قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت زیاد در سال‌های 91 تا 93 در خارج از شرایط خرید برای مصرف‌کننده است. با کاهش قیمت این امکان فراهم می‌شود که خریدار مصرفی وارد بازار شود. پیشنهاد اینجانب این است که مالیات بر تعدد مسکن تعلق گیرد و با افزایش تعداد مسکن در مالیات دلالی حذف می‌گردد و قیمت مسکن پایین می‌آید. در کوتاه‌مدت رکود افزایش می‌یابد، اما در بازه زمانی میان‌مدت و با حضور مصرف‌کنندگان، بحران مسکن و رکود به طور بلندمدت حل می‌شود.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین عنوان کرد: «مالیات معاملات را کاهش و مالیات تعدد ملک را افزایش دهد. بدین صورت قیمت‌ها کاهش و معامله افزایش می‌یابد.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین که نام خود را عنوان نکرده، نوشت: «کاهش مالیات معامله دلال‌ها رو به معامله بیشتر تشویق می‌کنه. برعکس، افرادی که با سرمایه‌گذاری واقعی در مسکن و اجاره آن به تعدیل قیمت اجاره کمک می‌کنند با مالیات تملک آسیب می‌بینند و با کم شدن مالیات معامله به سمت سفته‌بازی میرن. راه درست این هست که مالیات معاملات سفته‌بازانه مثلا معاملاتی که ملک کمتر از یک‌سال در مالکیت فروشنده بوده را به شدت افزایش داد تا جلوی سفته‌بازی گرفته بشه و مالیات نقل و انتقال معقول و تملک رو کاهش داد تا مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار واقعی وارد بازار مسکن بشه.»

یکی از کاربران خبرآنلاین تصریح کرد: «اتفاقا رکود در بخش مسکن خیلی هم خوبه. بذار این بساز و بندازها تو همین وضعیت بمونند.»

کاربر دیگری متذکر شد: «همین رکود مسکن برای قشر متوسط خیلی بهتره، بذارید همين‌جور کم‌کم قیمت‌ها پایین بیاد. من که به شخصه عاشق رکود مسکن هستم. حالا يه تعدادی بساز و بفروش چندین دهه سود کردن. بدار چند سالی هم از سودشون کم بشه.»

کاربر دیگری نوشت: «باید صاحبان مسکن‌های خالی دندان طمع بکشند و با حداقل سود یا حتی بدون سود ملک‌ها را بفروشند. وگرنه مردم همین الان هم توانایی خرید مسکن با این قیمت‌ها را ندارند؛ چه برسد به افزایش قیمت. دولت هم باید مالیات بر خانه‌های خالی را شدیدا افزایش دهد و وام با درصد سود کمتر یا با اقساط طولانی‌تر به مردم برای خرید خانه ارائه دهد. وگرنه با این وضع و این قیمت‌ها من از خدا می‌خواهم هزار سال دیگر هم این رکود باقی بماند، چون نتیجه‌اش می‌شود کاهش اجاره‌بها و رهن. در واقع وقتی خریدار نیست، مجبور هستند یا رهن و اجاره دهند که این باعث افزایش عرضه در بازار رهن و اجاره و به‌تبع آن، کاهش قیمت رهن و اجاره و یا کاهش قیمت فروش به صورت چشم‌گیر برای فروش و دریافت حداقل اصل پول خود هستند. چون از نظر اقتصادی، نفروختن بعد از مدتی ضرر خالص است.»

«میلاد حمیدی»، یکی از کاربران خبرآنلاین عنوان کرد: «هیچ کاری نکند، بهتر است. مسکن باید همین طور راکد بماند و الا مافیاهای آدمخوار باز قیمت مسکن را دور از دسترس‌تر از همیشه خواهند کرد.»

کاربر دیگری تصریح کرد: «آنچه قيمت تمام شده ساختمان را بالا مي‌برد، قيمت بالاي زمين است. پس بايد فكري به حال كاهش قيمت زمين‌ها كرد كه رشدي معادل 3تا 4 برابري پيدا كرده است. براي همين است كه مالك به دليل ارزش غيرواقعي زمين تمايلي به ساخت ندارد و سازنده هم به دليل كاهش سهم خود، تمايلي براي مشاركت در ساخت ندارد. ابتدا راهكار كاهش قيمت زمين و بعد بايد براي مالكان و سازندگان يا همان سرمايه‌گذاران سياست‌هاي تشويقي در نظر گرفته شود كه سود مورد انتظار سرمايه‌گذار در بخش مسكن و ساختمان از نرخ برابري بازده با ساير بخش‌ها برخوردار باشد..»

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    33 20
    به چه قیمتی باید رونق به مسکن برگردد. با توجه به اینکه 250 میلیارد دلار تو بخش مسکن به دلیل خانه های حالی حبس شده آیا قرار است باز هم با سیاست های اشتباه خانه های دیگری ساخته و مبلغ بیشتری حبس شود آن هم به قیمت بالا رفتن قیمت ملک و عدم خانه دار شدن مردم
  • خادم A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    13 11
    با این گرانی خوب معلومه که تو رکوده چیز عجیبی نیست املاکی ورشکسته
  • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    15 8
    اکثر مردم اززن ومرد وشاغل وخانه دارو ازجوان تاپیر ازکارگر وکارمند گرفته تاکارفرما وکارخانه دار وسرمایه دار همه وهمه امروز شدن سپرده گذار بانکی از 1میلیون بگیر تا100میلیارد همه سر ماه منتطر امدن پیامک واریز سود بانکن همه کسب وکارها خوابیده هیچ کس تمایلی نداره تواین وضعیت خرید بزرگ انجام بده چون می ترسه به قیمت چی ؟به قیمت مهارموقتی تورم ... به قیمت ورشکستگی دومینو وار موسسات مالی ...همیشه وازقدیم الایام مردم قدرت خریدشون روبرااساس قدرت خرید یک ملک درزمانهای مختلف می سنجن به خاطر همینه که همه درمقابل رونق وافزایش قیمت مسکن خیلی سریع موضع میگیرن ... ولی اقتصاد اونم ازنوع ایرانیش خیلی بی رحمه وبه کسی رحم نمیکنه.............
  • مصرف کننده A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    12 14
    به نظر بنده دولت همینشیوه را ادامه دهد بسیار خوب است و بیاد دست دلالها را برای همیشه قطع کند یکی از بزرگترین دلالها خود بنگاههای ملک هستند ک اگر دولت اینهارو جمع میکرد واقعا کار بزرگی کرده بهتر است کار خرید و فروش املاک را خود در دست بگیرد و دیگر اینکه همانطور که دولت برای خودرو نرخ گذاری میکند مسکن را هم نرخ بگذارد اگر دولت بیاید نرخهای مشخص برای هر جا با توجه به موقعیت هامشخص ند و معاملات خارج از ان نرخ را باطل اعلام کند در روال مرتبی قرار خواهد گرفت
  • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    6 10
    همانطور كه سازندگان و صاحبان خانه بعد اجراي طرح هدفمندي يارانه و اعمال تحريم ها خانه هاي حاضر آمده در دوران قيمت هاي پايين را ظرف چند روز دهها برابر قيمت فروختن حالا هم بايد قيمت ها كاهش پيدا كنه . اگه اقتصاد درست حسابي داشتيم و سرمايه دارمان منطق اقتصادي بين المللي داشتن نه عهد حجري بايد مي فهميدن كه خانه هاي خالي مساوي هزينه است .
  • بی نام A1 ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    12 2
    نظرات کارشناس ها خیلی مهمتره تا نظر مردم....باید منطقی و طبق اصول نظر داد نه غیرکارشناسانه.
  • محمدعلی IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    17 14
    رکود مسکن آخر حمایت از اقشار ضعیف است انشاالله حالا حالا ها ادامه پیدا کند
    • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
      3 0
      بيشترين كسي كه از ركود ضرر ميكنه قشر ضعيف كه اول شغلشو ازدست ميده
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    5 4
    اونایی که خونه لازم داشتن خریدن و اونایی که با گرفتن سالی بیست درصد سود خود را از داشتن سرپناه محروم کردند به نظرم دیر یازود پشیمان خواهند شد قیمت مسکن همین الان هم بالاتر از چندماه گذشته است و این در حالیست که نقدینگی هزارو دویست هزار میلیاردی هنوز آزاد نشده است هر رکود و کاهش قیمتی، تورم و رونقی را به دنبال دارد که هر چه فاصله زمانی بیشتری بگذرد این تورم شدیدتر خواهد بود البته این امکان وجود دارد که امسال هم اتفاقی نیوفتد ولی اصل موضوع اجتناب ناپذیر است
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    1 6
    به نظرم نظرات کاربران نشان دهنده عمق تاثیر سود بانکی در بین مردم است چرا که از یک طرف تک تک مردم به سمت بانک ها کشیده شده اند و بجای تجارت و تولید و معامله به دنبال گرفتن سود بانکی هستند و از طرف دیگر نرخ بالای سود وام ها قدرت خرید را کم کرده است و به رکود دامن زده است خود من کسی رو میشناسم که دو سال قبل توان سیصد میلیونی برای خرید مسکن داشت ولی گول سود بانکیو خورد و الان که احتمال رونق هست هم خونه مناسب که صاحبش فروشنده باشد گیرش نمیاد و هم قسمتی از پولش گیر سرمایه گزاری بانک است و امکان جابکایی ندارد
  • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    6 0
    اگر رونق از دید شما بساز و بفروشها گر ان کردن و سوی استفاده است بهتر است همچنان در رکود بماند چون افزایش قیمت بیخود است و در امد و حقوق پرداختی دولت هم پس از سه برابر شدن قیمت دلار و اجناس و خدمات و خودرو همچنان از ۴ سال قبل ثابت مانده و توان و قدرت خرید سه بر ابر کم شده و منتظر بر جام و وعده های فرد انگلیسی بودیم که تو زرد و پوچ از اب در امد و ۴ سال بعد هم معلوم نخواهد شد چه خواهد شد.