تاکنون هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان مرکزی مشاهده نشده ، اما دامپزشکی بر سمپاشی دام ها علیه این بیماری به دامداران استان تاکید کرده است .

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرآنلاین استان مرکزی با بیان این که تاکنون موردی از این بیماری در استان مرکزی و هیچیک از استان ها به جز یک استان مشاهده نشده، متذکر شد : این بیماری مشترک بین انسان و دام در فصول گرم توسط کنه به دام منتقل می‌شود و چون هیچگونه علامت قابل تشخیصی در دام مبتلا ندارد تنها زمانی تشخیص داده می‌شود که به انسان منتقل شده و مورد انسانی گزارش شود.
دکتر محسن شانقی سمپاشی دامداری ها را تنها راه پیشگیری از ایجاد بیماری عنوان کرد و افزود : بعد از هدفمندی یارانه ها دامپزشکی دیگر اعتباری برای خرید سم ندارد و به همین دلیل ضمن آموزش به دامداران برای پیشگیری از بیماری به آنها توصیه شده است با توجه به افزایش حشرات و کنه و کک‌ها در این فصل نسبت به سم‌پاشی دام و اماکن نگهداری دام اقدام کنند تا حشرات از بین بروند.
شانقی تماس انسان با گوشت یا خون آلوده یا ترشحات دام آلوده و گزش کنه را راه های انتقال بیماری از دام به انسان برشمرد و تاکید کرد : زمانی که بیماری در دام با تب بروز می کند چون تلفات دامی را شاهد نمی‌شویم، دام مبتلا یک هفته درگیر بیماری است و بعد از آن بهبود پیدا می‌کند. اگر درمدت زمان یک هفته‌ای که دام درگیر تب است به کشتارگاه برده شود یا در خانه کشتار شود و انسان‌ با گوشت و خون آن در تماس باشد، بیماری به انسان منتقل می‌شود.
وی با بیان این که تب کریمه کنگو از بیماری های خطرناک مشترک انسان و دام است افزود: این بیماری در انسان درمان‌هایی دارد، اما می‌تواند باعث مرگ فرد مبتلا نیز بشود بنابراین به مردم هشدار داده شده که از خرید گوشت به جز مراکز معتبر که لاشه را از کشتارگاه تحویل گرفته اند به جد خودداری کنند و از ذبح هر نوع دام در منزل امتناع نمایند .
شانقی با بیان این که شهروندانی که در خارج از کشتارگاه به طور معمول بدون رعایت پوشش های بهداشتی شامل دستکش، عینک و ماسک اقدام به کشتار دام می کنند و یا افرادی که گوشت تازه تولید شده در خارج از کشتارگاه را تهیه می کنند بیشتر از سایر افراد در معرض این بیماری قرار دارند ، تصریح کرد : انتقال بیماری از طریق خون آلوده در اثر ترشح یا تماس با پوست زخمی منقل می شود و برای جلوگیری از انتقال بیماری به انسان باید لاشه به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود تا در صورت آلوده بودن از انتقال بیماری جلوگیری شود.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد : دامپزشکی استان با وجود نبود سهمیه سم آمادگی دارد در صورت مشاهده بیماری ضمن اطلاع‌رسانی به مراکز بهداشت و مراجع ذیصلاح، آن منطقه را به سرعت قرنطینه کرده و اماکن دامی مجاوریا روستا را به صورت اولویت‌دار و فوری سمپاشی کرده و شعله دهد .
وی با اشاره به انتقال بیماری از دام های آلوده در صورت جابجایی تصریح کرد : با نیروی انتظامی مکاتبه شده که از ورود دام از استان های همجوار به استان جلوگیری شود و در صورت مشاهده مورد را به دامپزشکی گزارش دهند .
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی متذکر شد : در نشست مشترک با مرکز بهداشت استان ، مراقبت‌های انسانی در جمعیت‌های انسانی در دستور کار مرکز بهداشت و پیشگیری در اماکن دامی بر عهده دامپزشکی می باشد .
شانقی ادامه داد: این بیماری در استان مرکزی مشاهده نشده، اما از آنجا که در فصل گرما قرار داریم اقدامات لازم برای پیشگیری از این بیماری در حال اجراست. در این راستا ابتدا اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها صورت می‌گیرد و در سطح روستاها و پرورشگاه‌های دام بنر اطلاع‌رسانی نصب می‌شود.
وی متذکر شد در این زمینه مرکز بهداشت و دامپزشکی به طور مشترک اقدامات آموزشی را در قالب اطلاعیه و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها انجام داده اند تا مردم آگاه باشند فقط از فروشگاه‌ها یا کشتارگاه‌هایی که تحت نظارت و دارای برچسب هستند خرید کنند. اداره دامپزشکی نیز طبق دستورالعمل هرساله بر ضرورت سمپاشی دام و دامداری به دامداران توصیه کرده و کلاس‌های آموزشی در این زمینه برگزار کرده است .
شانقی با بیان اینکه حدود هفت سال پیش در یکی از شهرستان‌های استان موردی از بیماری مشاهده شد، خاطرنشان کرد: چند سال است که این بیماری در استان مرکزی مشاهده نشده است، اما با توجه به اینکه این بیماری در یکی از استان های همجوار مشاهده شده اقدامات پیشگیری به جدیت پیگیری می شود .

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =