کاربران خبرآنلاین استان‌های غریی ایران را بهترین مقصد سفرهای تابستانه می‌دانند.

زهرا داستانی: شاید تعطیلات چند روزه عید فطر آغازی برای تعطیلات تابستانه ایرانیان باشد. تعطیلاتی که مسافران بسیاری را راهی نقاط دور و نزدیک این سرزمین پهناور می‌کند. استان مازندران با ثبت 25 میلیون و 500 هزار مسافر در سال گذشته مقصد اصلی سفرهای تابستانه ایرانیان بوده است. مقصدی که سال به سال بر شمار گردشگرانش افزوده می‌شود. به گفته مهران حسنی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بیش از 25 میلیون و 500 هزار مسافر و گردشگر در تابستان سال 95 اقامت کرده‌اند که این آمار نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال گذشته یعنی سال 94  با اقامت 22 میلیون و 300 هزار نفر،  14 درصد افزایش گردشگر داشته است.

حالا اما با آمدن تعطیلات تابستان ۹۶ به نظر می‌رسد که باز هم این استان مقصد سفرهای ایرانیان باشد. این را نقشه‌های ترافیکی راه‌ها می‌گوید. نقاط قرمزی که حکایت از آن دارد که باز هم ایرانیان ساعت‌ها ماندن پشت ترافیک جاده‌های شمال را به سفر به استان‌های دیگر ترجیح می‌دهند.

استان‌های شمالی شاید همه آنچه را که گردشگران ایرانی می‌خواهند یکجا دارد؛ دریا، ساحل، شنا، قایق سواری، طبیعت‌گردی در جنگل و .... اما دلیل سفر تکراری ایرانیان به شمال باید علت دیگری نیز داشته باشد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که باید از بُعد روانشناسی به این موضوع نگرسیت. بررسی روانشناسی سفر ایرانیان نشان می‌دهد مردم از لحاظ ساختار سفر مردم درونگرایی هستند. در روانشناسی گردشگری افراد درون‌گرا، افرادی هستند که سفرهای تکراری را تجربه می‌کنند و میل و رغبتی به سفرهای جدید ندارند. استان‌های مازندران، گیلان، اصفهان، فارس و خراسان عمده مقاصد سفرهای ایرانیان است. مقاصدی که گرچه ایرانیان بارها به آن سفر کرده‌اند اما باز هم چمدان خود را برای رفتن به آن‌ها می‌بندند. سفر تکراری ایرانیان به مقاصد داخلی ختم نمی‌شود و این موضوع در گردشگری و سفرهای خارجی ایرانیان نیز دیده می‌شود. بیشتر مقاصد سفرهای خارجی ایرانیان به کشورهایی مثل ترکیه، مالزی و دبی منتهی می‌شود.

 جلوگیری از سفرهای تکراری ایرانیان و گسترش فرهنگ همه مکانی سفر رویکردی است که در سال‌های اخیر سازمان‌های متولی گردشگری سعی کرده‌اند آن را در میان ایرانیان ایجاد کنند اما باز هم آمارها و تصاویری که از ترافیک پرحجم خودروها در جاده‌های شمالی منتشر می‌شود، حکایت از آن دارد که تغییر تمایل روانی ایرانیان برای سفرهای تکراری نیازمند کار بیشتر است. حال از تمامی اینها گذشته تابستان را به کدام استان ایران سفر کنیم؟

خبرآنلاین به بهانه همزمانی عید فطر و تابستان در یک نظر سنجی از مخاطبان خود خواسته است که بگویند کدام یک از شهرهای ایران را برای سفر انتخاب می‌کنند یا آن را به هموطنان خود پیشنهاد می‌دهند. از میان نزدیک به ۲۰۰ دیدگاهی که در سایت خبرآنلاین منتشر شده است: استان‌های غربی ایران از جمله کردستان و  لرستان و ...... استان‌هایی هستند که بیشترین پیشنهاد به آنها تعلق گرفته است.

پیشنهاد سفر تابستانه از نظر مخاطبان

یکی از کاربران پیشنهاد داده است: ایکاش هموطنان من بجای تکرار چندین باره سفر به استانهای شمالی نیم نگاهی به سایر جاذبه های دیدنی سایر استانهای کشور بالاخص استانهای غربی و کوهستانی مثل کردستان یا لرستان که مناسب آب و هوای این فصل هم هستند بیندازند و بدین وسیله جلوی تراکم وحشتناک مسافر در شمال کشور را گرفته و به رشد و توسعه زیرساخت های سایر نقاط کشور نیز کمک کنند.

کاربر دیگری نوشته است: اصولا ما در تابستانها شهرهای غرب کشور از جمله شهرکرد،کردستان،...رو انتخاب می‌کنیم. هم توی جاده از لحاظ خنکی هوا کمتر اذیت می‌شیم، ترافیک هم نداره،... دوستان امکانات هم انتظار نداشته باشید که همه جا همه چی ردیف باشه، سعی کنید وقتی میرید سفر توقع‌تان رو کم کنید، مطمئنا خیلی بهتان خوش می‌گذره... به قول یکی از دوستان با همون پیکنیک و منقل کبابی... میریم تو دشت و...کباب درست می‌کنیم، بچه ها بازی میکنن، لباس محلی می‌پوشیم.... سعی کنید زندگی رو سخت نگیرید تا همیشه شاد باشید.

کاربری دیگر می‌گوید: کرمانشاه و کردستان عالیه همه جور هوی دارن در کوتاه ترین مسافت.

باز هم کردستان؛ یکی دیگر از کاربران کردستان و ایلام و لرستان را بدلیل قرار گرفتن در دل کوه های زاگرس و آب و هوای معتدلی شان پیشنهاد می‌دهد و می‌نویسد: به سفر به این مناطق را از دست ندهید هرچند ممکن است هتل و خدمات رفاهی زیادی نداشته باشند. سنندج، کلا ً کردستان و شهرهای زاگرس این موقع از سال خیلی خوبن. شمال تابستان هوای شرجی داره و فقط باید در فضای بسته باشی تا با کمک کولر بهت خوش بگذره.

منطقه اورامانات یکی از مشهورترین مناطق کردستان است که خیلی‌ها سفر به آنجا را توصیه می‌کنند. یکی از کاربران به اسم محمد حسین پیشنهاد می‌کند: از اورامانات دیدن کنید. قطعه ای از بهشت است. می‌تونید در اینترنت شرایطش رو ببینید.

یکی دیگر از کاربران نوشته است: پیشنهاد من سفر به غرب کشور. از همدان با گنجنامه و علیصدر شروع کنید به کرمانشاه و کردستان سر بزنید و از هوای پاک و خنک این بهشت کشور استفاده کنید.

کهگیلویه و بویراحمد، یکی دیگر از مقاصدی است که پیشنهاد سفر به آن از سوی کاربران مطرح شده است. فردی نوشته: سلام من تمامی نظرهای هم وطنان رو خوندم. اما فقط یک نفر از بهشت گمشده جنوب غرب گفته در عید گذشته میزبان بیش از 2میلیون گردشگر داخلی و خارجی بوده استان کهگیلویه و بویراحمد. استانی پر از رودخانه‌های زیبا و چشم‌های زلال و باغ های سبز مناطق همچون ابشار کمر دوغ در قلعه رئیسی و اب گرمون و رودمارون چشمه بلقیس در کهگیلویه طبیعت سربسز سیسخت چشمه میشی و باغات سیسخت تنگ مهریان در یاسوج مرقد خواهر امام رضا (ع) در گچساران اینا قطره ایی در مقابل دریاس از وصف طبیعت این استان.

یک دوست به کاربران خبرآنلاین پیشنهاد کرده تا به سفر زنجان سفر کنند. او نوشته است: پيشنهاد مي دهم به شهر خوش آب و هوا و تميز زنجان تشريف ببريد. شهر اذري زبان و خون گرم. و از طبيعت شهرهاي زنجان ديدن کنید. طارم هندوستان ايران سلطانيه مهد تمدن ايران باستان، قزل اوزن و ديگر شهرهاي آن در كل زنجان آب و هواي بسيار خنك و دلچسبی دارد.

تبریز را انتخاب کنید. این پیشنهاد یکی از مخاطبان است. او نوشته: چون در سال 2018پایتخت گردشگری جهان اسلام هستش با بازاری به قدمت زیاد و تاریخی ،دیدنی ها و گشتنی های خوب غذاهای خیلی خوب و مراکز خرید عالی با قیمتهای مناسب.تعداد زیادی هم اقامت گاه زیبا به مجموعه اقامت گاه ها در تبریز اضافه شده.ضمننا اگر دیابت ندارید بدونید تبریززپایتخت شیرینی های خوشمزه در ایران هست. فرد دیگری در تایید حرف او گفته است: منم تبریز رو پیشنهاد میکنم. هم خنکه هم دیدنی.ما پارسال تابستون رفتیم تبریز.برخلاف حرفهایی که شنیده بودیم مردم بسیار خونگرم و مهمان نوازی داشت و حتی یک نفر هم به ما آدرس اشتباه نداد.همه تمام تلاششون رو میکردن تا به مسافرها کمک کنند اگر هم این رفتار پسندیده به خاطر پایتخت گردشگری شدنه امیدوارم همیشگی باشه.ما که خاطره خیلی خوبی از مردم تبریز داریم.

مخالف سفر هستید؟ این نظرها را بخوانید

گرچه کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که سفر رفتن را دوست نداشته باشد اما عدم رعایت حفاظت محیط زیست سبب شده که بسیاری به سفرهای ایرانیان به استان‌های بکر انتقاد کنند. یکی از کاربران نوشته است: آره شمال و سواحل را كه خراب كرديم بريم بقيه مناطق را خراب كنيم، هوررررا . نه تا ابتدايي ترين مسائل زيست محيطي و بهداشت را ياد نگرفتيم همون يك متر مربع پارك نزديك خونه كه تازه كلي توش آشغال ميريم و بقيه را موظف به جمع آوري آن ميدانيم ، هم از سرمون زياده.

جاده‌های نا امن و آمار بالای تصادفات رانندگی یکی دیگر از موضوعاتی است که سبب انتقاد به سفرهای تابستانه شده است. یکی از کاربران نوشته: واقعا نمیتونم درک کنم تو این گرما و بدختی و آمار سرقت و تجاوز و... چرا مردم میرن خودشونو آواره میکنن. تو این سه ماه قراره فقط پنج هزار نفر تو تصادفات جاده ای کشته بشن. مجروح و معلول هم حداقل ده برابرش. بگیرید بشینید تو خونتون زیر کولر و خودتونو در معرض زورگیران و دزدان سر گردنه و گرمای وحشتناک اونم برای دیدن فلاکت و زشتیهای شهرهای کشورمون قرار ندید. چی قراره ببینید مگه؟ دیدن بیابان و زباله دیگه هزاران کیلومتر رانندگی لازم نداره که. هیچ جا خونه آدم نمیشه. والا...

یکی دیگر از کاربران نیز نوشته است: تا زمانیکه صنعت توريسم رشد نکند، پیشنهاد اینکه به کدامیک از شهرهای ایران مسافرت می‌کنید، منطقی به نظر نمیرسه. همه ايرانيا مسلما شهر خودشونو ترجیح می دهند. با یک ماشین که تو صندوقش يه گاز پیک نیک، منقل،ماهيتابه،زیرانداز و...اسمشو نميشه مسافرت گذاشت. لذا ضروريست در هر منطقه که جاذبه های توریستی وجود داره، امکانات بالقوه ای با توجه به بودجه قشرهای مختلف مردم ایجاد شود تا مردم بتونن از زیبایی های داخل کشور بهره مند شده و لذت ببرند.

یکی از مخاطبان با طرح این سوال که چرا رغبتي به ايرانگردي ندارد، نوشته است: سفر به استانهاي دور دست با خودروي شخصي داراي ريسكهاي بسيار است استاندارد نبودن خودروها ، جاده ها ، بيمه ها و قوانين عملا مسافرت با خودروي شخصي را بسيار پر ريسك ميكند در اينخصوص خاطره سختي را سال 93 تجربه كردم . اما سفر به استانهاي دور دست با هواپيما با توجه به محدوديت پروازها و نبود فرودگاه در همه شهرهاي ايران هم مشكلي ديگريست . ولي آنچه كه در كشورهاي ديگر دنيا به وفور يافت ميشود و در ايران فقط سايه ايي از آن ديده ميشود تورهاي ايرانگرديست . تورهاي پيشرفته و مجهز به امكانات گوناگون . متاسفانه تورهاي فعلي نه قانونمند هستند و نه امكاناتي دارند و تمام تلاششان را درجهت سركيسه كردن توريستها بكار ميبرند.

سفر به خارج را انتخاب کنید

برابر هزینه سفرهای خارجی با سفر به کیش و قشم سبب شده که بسیاری از کاربران کشورهای خارجی را برای سفرهای تابستانی پیشنهاد دهند. یکی از کاربران نوشته است: اگه خواستم مسافرت برم مطمئنا دیگه ایرانگردی رو ترجیح نمیدم، اخه تا کی این چند تا شهر تکراری رو میشه رفت و دید، درسته که خیلی جاها رو هنوز ندیده ام ولی وقتی هیچ امکاناتی از لحاظ اقامت و پذیرایی و گردشگری وجود نداره، نرفتن بهترین گزینه و رفتن به یک سفر محدود خارجی گزینه بهتری است.

به دبی بروید. این پیشنهاد علی است. او می‌گوید: حیف این همه پول آدم بده به هتلها و ویلاهای بی کیفیت ایران، با این همه محدودیت تو تفریحات.

یکی از کاربران دیگر اما با سفر به دبی مخالفت کرده و نوشته است: من با سفر خارجی مشکلی ندارم ولی دبی واقعا غیر از یک مشت برج و مرکز خرید وسط بیابان و گرمای وحشتناک و هوای شرجی تو تابستان چه چیز جذابی داره؟ عقل حکم می کنه که در تابستان به جاهای خنک تر و سرسبز رفت. فقط امیدوارم با بهبود هر چه سریعتر حمل و نقل زمینی و هوایی، امنیت، تفریح و اسکان مسافران در چهار گوشه کشور گردشگران داخلی بتونن به همه شهرهای خوش آب و هوای ایران سفر کنن. خیلی احتیاجی به تبلیغ شهرها نیست مردم به جایی میرن که آسایش و امنیت بیشتری داشته باشن و از سفر لذت ببرن.

گلایه از جیب خالی برای سفر رفتن

از ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان متوسط هزینه‌ای است که اگر بخواهید با تور به مناطقی چون شیراز، اصفهان، مشهد یا کیش سفر کنید باید بپردازید. هزینه‌ای که برای بسیاری از خانواده‌های کم درآمد سنگین است. بسیاری از کاربران خبرآنلاین نیز از این موضوع گلایه کرده‌اند. یکی از کاربران نوشته است: من فوق لیسانسم کارمند دولت الان بیشتر از 10ساله که نتونسته ام حتی از استان خودمون هم خارج بشم. واقعا دلم لک زده که بتونم خانواده ام رو یک مسافرت سه روزه یک جایی برای تفریح ببرم. ولی اصلا جور نمیشه و همیشه شرمنده خانواده بودم .اینقدر که واجبتر از اون همیشه وجود داره . منظورم امرار معاش هست. خودروری در پیت هم دارم. ولی .... مسافرت درآمد میخاد،پول باید داشته باشی، مسافرت دلخوشی میخاد، مسافرت آرامش میخاد،نداشتن دغدغه میخاد، اکثر مردم گرفتار امرا معاش هستند. واقعا در ایران هیچ توجهی به رفاه عمومی مردم نمی شود.حداقل دولت هم در مناسبتهای ملی هیچ جشنی که حال هوای مردم رو عوض کنه نمی گیره. شادی اصلا نداریم. ولی بجاش تا دلت بخاداخبار ترور و جنایت و تهدید و خطر و استرس و فساد و ....الا ماشا اله.

یکی دیگر از مخاطبان نوشته است: کشورهای خارجی به ملتشون هرساله پول میدن که برن مسافرت و تفریح و گردشگری ، آنهم به خارج از کشور خودشون بعد اینجا ما حتی تو کشور خودمونم نمیتونیم بریم مسافرت ،از بس همه چی رو گران کردند، یه زمانی با بنزین صد تومنی میشد رفت ولی افسوس که الان نمیشه تا فاصله صد کیلومتری هم رفت، وطنم پاره تنم.

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =