روحانی به مقامات ژاپن، بلغارستان، پاکستان، نروژ و بلژیک چه گفت؟

حسن روحانی صبح امروز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با نخست وزیر ژاپن، رئیس جمهور بلغارستان، نخست وزیر پاکستان، نخست وزیر نروژ و بلژیک دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرآنلاین، از مزیت‌های حضور رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدارهای جانبی سران کشورها و حضور در نشست ها برای مذاکرات دیپلماتیک و طرح مواضع ایران در زمینه‎های مختلف است.

توسعه روابط دوجانبه به ویژه در حوزه انرژی، گردشگری و راه آهن، اهمیت برجام در گسترش مناسبات بین المللی، مبارزه با تروریسم، همکاری در رفع مشکلات محیط زیستی، حفظ امنیت و آرامش در شرق آسیا و محکوم کردن خشونت ها علیه مردم میانمار؛ اهم محورهای صحبت رئیس جمهور کشورمان در دیدار با نخست وزیر ژاپن، رئیس جمهور بلغارستان، نخست وزیر پاکستان، نخست وزیر نروژ و بلژیک بود.

روحانی

مقام خارجی

جمهوری اسلامی ایران براساس هفت گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره بر تعهدات خود در چارچوب برجام ، پایبند بوده و به آنها عمل کرده است.

حمایت قاطع ژاپن از برجام در تحکیم صلح و ثبات منطقه موثر است، ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود و امیدواریم بقیه کشورها هم پایبند به تعهدات قانونی، حقوقی و اخلاقی خودشان باشند.

زمینه‌های سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های مشترک  ژاپن با ایران فراوان است. از توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه تهران و توکیو استقبال می کنیم و ژاپن می‌تواند در بخش‌های گوناگون از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و توسعه بنادر در ایران حضور یافته و فعالیت کنند.

توسعه بنادر جنوبی از جمله چابهار نقش مهم و مؤثری در گسترش روابط ایران و ژاپن و کل منطقه خواهد داشت و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ژاپن نیز می‌توانند در توسعه بنادر و شبکه ریلی، سرمایه‌گذاری کنند.

تقویت همکاریهای دو کشور در بخش محیط زیست و مبارزه با آلودگی هوا ضرورت دارد. موضوع مبارزه با آلودگی هوا برای ما مهم است و از همکاری خوب ایران و ژاپن در بحث محیط زیست حمایت می کنیم. ژاپن برای بهینه کردن مصرف انرژی تجربه زیادی دارد و می تواند اجرای طرح های مهمی را در این عرصه در ایران برعهده بگیرد.

در زمینه علمی و فناوری ، های تک و پارکهای علم و فناوری و دانشگاه ها نیز  آمادگی و زمینه زیادی برای همکاری وجود دارد.

گردشگری و ارتباط دو ملت مساله بسیار مهمی است و ما علاقه مند به توسعه تسهیلات لازم برای رفت و آمد ملت ها هستیم.

نهایی شدن اعتبارات بانکی برای توسعه طرحهای مشترک دو کشور موثر است. در حوزه ارتباطات بانکی قدمهایی برداشته ایم اما نیازمند روابط نزدیکتر و گسترده تر بانکها هستیم و امیدوارم در مجموع با این اقداماتی که انجام گرفته ، روابط دو کشور در همه زمینه های اقتصادی ، علمی و فناوری گسترش یابد.

ثبات و امنیت در منطقه شرق آسیا بسیار حائز اهمیت است و با بیان اینکه ایران روابط خوبی با ژاپن، کره جنوبی و چین دارد، ما با آغاز هرگونه مسابقه تسلیحاتی از جمله در شرق آسیا مخالفیم و خواهان ثبات و صلح در شبه جزیره کره هستیم.

تلاش برای برقراری آرامش در منطقه شرق آسیا ضرورت دارد. سلاح کشتار جمعی برای همه جهان خطرناک است و ما مخالف سلاح های هسته ای و تهدید توسط آن هستیم و این نظر خود را نیز صراحتا اعلام کرده ایم.

جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی در راستای توسعه ثبات و امنیت در منطقه دریغ نخواهد کرد.

آواره شدن بیش از 400 هزار نفر مسلمان میانماری بسیار موجب نگرانی است. فشار کشورها از جمله ژاپن  به دولت میانمار و کمک به مردم و آوارگان ،می تواند در کاهش درد و رنج مسلمانان میانماری موثر باشد.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن: دولت ژاپن خواستار توسعه روابط خود با ایران در همه زمینه های مورد علاقه است و ما از فعالیت شرکت های ژاپنی در ایران حمایت می کنیم.

 شینزو آبه با اشاره به خط اعتباری ژاپن به ایران، گفت: امیدوارم بزودی این مذاکرات به نتیجه برسد و اجرای پروژه های مرتبط با انرژی را شتاب بخشد.

همکاری ژاپن و ایران در پزشکی و محیط زیست از جمله احیای دریاچه ارومیه و آب و هوا پیشرفت داشته است، آماده ایم در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری روابط را هر چه بیشتر توسعه دهیم.

از توافق برجام حمایت می کنیم. ایران محور خاورمیانه است و ما خواستار پایبندی همه طرف ها به برجام هستیم.

کره شمالی موشک دوربرد پرتاب کرد و از فراز کشور ژاپن عبور کرد. شورای امنیت و جامعه جهانی باید یکپارچه این اقدام پیونگ یانگ را محکوم و این کشور را برای تغییر روش، تحت فشار قرار دهد. امیدوارم در آینده و فرصت مناسب به ایران سفر کند.

جایگاه استراتژیک ایران و بلغارستان و اتصال راه‌آهن ایران از طریق آذربایجان و گرجستان به شرق دریای سیاه و اروپا، می تواند مورد توجه باشد. ایران و بلغارستان می‌توانند از این ظرفیت برای توسعه روابط خود در بخش‌های مختلف حمل و نقل و تجارت استفاده کنند.

ایران به عنوان بزرگترین منبع انرژی و نفت و گاز می‌تواند نیازهای اروپا در این بخش را برطرف کند که در این بخش نیز آماده توسعه همکاری‌ها با بلغارستان هستیم.

گسترش روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی تهران- صوفیه موجب تقویت مناسبات دو کشور و سایر کشورهای اروپایی است. امروز اراده ایران و بلغارستان پس از برجام بر توسعه روابط همه جانبه، سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی و استفاده از قابلیت‌ها و پیشرفت‌های گسترده دو کشور در گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری است.

ایران در بخش های مختلف علم و فناوری پیشرفت‌ها و گام‌های بلند داشت. باید در راستای توسعه همکاری‌های علمی و فناوری و روابط دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری دو کشور با یکدیگر تلاش کنیم.

در حال حاضر نزدیک به 200 میلیارد دلار پروژه در بخش انرژی برای سرمایه‌گذاری در ایران آماده بوده و تقاضا برای سرمایه گذاری در این پروژه ها از سوی شرکت های خارجی نیز زیاد است، شرکت‌های فنی - مهندسی و بخش‌های خصوصی بلغارستان نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

برقراری پرواز مستقیم تهران - صوفیه در توسعه گردشگری و ارتباط مردم دو کشور، تأثیرگذار است. دو ملت ایران و بلغارستان فرهنگ نزدیکی  با یکدیگر داشته و سابقه طولانی در روابط با هم دارند، لذا دولت‌های دو کشور باید شرایط مساعد برای توسعه این روابط را فراهم کنند.

رومن رادف رییس جمهور بلغارستان: روابط دیپلماتیک دو کشور دارای قدمتی 120 ساله است ایران و بلغارستان در طول این سال‌ها روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بسیار خوبی با یکدیگر داشته‌اند و اعتماد بسیار بالایی میان دو کشور حاکم بوده است.

توسعه و تقویت روابط و همکاری‌ها میان ایران و بلغارستان ضرورت دارد. سیاست‌های ثبات‌آفرین و موفقیت‌آمیز ایران در منطقه موجب شده تا امروز بتوانیم روابط فی‌مابین را در بخش‌های مختلف تعمیق و گسترش دهیم.

بخش خصوصی بلغارستان علاقمند به سرمایه گذاری‌های مشترک در پروژه‌های گوناگون، حمل و نقل و انرژی است، باید تلاش کنیم تا سطح مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور بیش از پیش ارتقاء پیدا کند.

تعاملات فرهنگی دو ملت بسیار حائز اهمیت است و حمایت از توسعه مناسبات فرهنگی و علمی دو کشور ضرورت دارد. برقراری پرواز مستقیم بین تهران و صوفیه موجب تشویق مردم برای گسترش روابط و تعاملات فرهنگی و علمی خواهد بود.

ایران و بلغارستان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان در بخش‌های مختلف دارند. از این پتانسیل‌ها در راستای توسعه همه جانبه مناسبات فی‌مابین باید استفاده کرد.

خواست دو ملت ، روابطی مستحکم و همیشگی میان ایران و پاکستان است. ما آماده تامین انرژی پاکستان و همچنین استقبال از سرمایه گذاران پاکستانی در این حوزه هستیم.

لازمه توسعه روابط اقتصادی همکاری بهتر بانکهای دو کشور است. باید بانکهای ایرانی و پاکستانی بر مبنای توافقات انجام شده برای ایجاد شعباتی در دو کشور تشویق و حمایت شوند.

در بخش خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان ما به سهم خود عمل کردیم و در قالب یک کار عظیم ،  لوله های خطوط انتقال گاز را تا نزدیک مرز دو کشور آورده ایم.

ایران آماده تکمیل خط لوله انتقال گاز است ، امیدوارم تعهدات دو طرف عملی شود که این به نفع هر دو کشور خواهد بود.

ما همچنین آماده ایم با سرمایه گذاری مشترک کشورهای دیگر در مناطق مرزی با پاکستان نیروگاه احداث و برق به پاکستان صادر کنیم.

لازمه توسعه مناطق مرزی دو کشور و تقویت روابط مرزهای امن و مطمئن است. اینکه گروه های تروریستی از داخل پاکستان به مرزهای ما حمله کنند به نفع روابط ما نیست و از دولت پاکستان انتظار داریم گروه های تروریستی را شناسایی و مانع فعالیت آنها علیه ایران شود.

دکتر روحانی رابطه خوب میان پاکستان و افغانستان نیز برای ایران حائز اهمیت است. بهترین راه تقویت امنیت منطقه، در کنار هم بودن ایران ، افغانستان و پاکستان است و ما کاملا آماده ایم با پاکستان برای امنیت بیشتر افغانستان همکاری کنیم.

وضعیت مسلمانان میانمار اسفناک است. وظیفه همه جوامع اسلامی یاری رساندن به آنها است.

شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان: ایران کشوری بسیار مهم و به قلب ما بسیار نزدیک است ، خواهان توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه حوزه ها شد.

همکاری های اقتصادی، امنیتی و منطقه ای مقوم پایه مناسبات مشترک است. ما پیگیر نگرانی ها شما در مورد مرزها هستیم و ارتش را برای محافظت مرز ، مستقر کرده ایم.

سخنان شما در نشست گروه تماس سازمان همکاری اسلامی درباره میانمار حکیمانه است. ما خواستار همکاری در جهت حل مشکلات جهان اسلام هستیم.

پاکستان به دنبال راه حل های مسالمت آمیز و ایجاد صلح در افغانستان است.

توافق برجام زمینه خوبی برای توسعه روزافزون روابط ایران و اتحادیه اروپا ایجاد کرده است.

از توافق برجام موجب خرسندی و امیدوارکننده است. این توافق به نفع جهان است و نشان می‌دهد مشکلات بین‌المللی از طریق مذاکره قابل حل و فصل می‌باشد.

جمهوری اسلامی ایران برای 5 سال آینده در بخش انرژی 200 میلیارد دلار پروژه تعریف کرده است و آمادگی داریم شرکت‌های نروژی نیز از این فرصت بهره‌مند شوند و این اراده وجود دارد که روابط اقتصادی با نروژ در همه عرصه‌های اقتصادی توسعه یابد.

توسعه مناسبات بانکی تهران - اسلو پایه مستحکمی برای ایجاد شتاب در روابط اقتصادی دو کشور خواهد بود.

تروریسم یک مشکل همگانی و فراگیر است و مبارزه و ریشه‌کنی آن نیازمند عزم جدی جهانی می‌باشد.

امروز تروریست‌ها در عراق و سوریه تضعیف شدند و باید ضمن مبارزه جدی با تروریست‌ها، شرایط را برای برگزاری انتخابات آزاد در این کشورها فراهم کنیم تا مردم این مناطق برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

مردم یمن با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند و برای حل بحران یمن لازم است بمباران این کشور فوراً متوقف شود و مذاکرات یمنی - یمنی آغاز گردد و معتقدیم اتحادیه اروپا هم در زمینه کمک به آوارگان و هم به لحاظ سیاسی می‌تواند به حل مشکلات یمن کمک کند.

موضوع همه پرسی استقلال کردها در عراق بسیار خطرناک است. این مسأله می‌تواند حتی به جنگ طولانی‌مدت در منطقه منجر شود و از این موضوع هیچ‌کس سود نمی‌برد، لذا باید مراقب باشیم مرزهای جغرافیایی تغییر نکند و اتحاد و یکپارچگی در عراق حفظ شود.

ارنا سولبرگ نخست وزیر نروژ: نروژ به برجام متعهد است و گزارش‌ها حاکی از آن است که تهران به تعهدات خود پایبند بوده است، لذا زمینه همکاری با جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از عرصه‌ها گشایش یافته است.

توسعه حجم روابط تهران - اسلو در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت، گاز، انرژی، شیلات و بازرگانی، ضرورت دارد. نروژ مصمم است از فرصت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران وجود دارد، استفاده کند و در این راستا برای رفع موانع بانکی به طور جدی در حال تلاش هستیم.

مبارزه با تروریسم و نیز ارسال کمک‌های بشردوستانه به آوارگان جنگی نیز ضرورت دارد.

مردم ایران بلژیکی ها را مردمی فرهنگدوست در مرکز اروپا می دانند، روابط خوب دو ملت را سرمایه خوبی برای دولت ها دانست.

بعد از برجام شرایط خوبی برای توسعه روابط اقتصادی فراهم شده ، برای استحکام توافق ، باید فضای مثبت بوجود آمده را با همکاری اقتصادی تقویت می کنیم. شرکتهای زیادی از اروپا و بلژیک به ایران آمده اند، توافقات خوبی حاصل شده و مذاکرات زیادی هم ادامه دارد.

لازمه توسعه همکاری های اقتصادی تقویت روابط بانکی است ما علاقه مند به توسعه روابط علمی و فناوری با بروکسل هستیم و ایجاد تسهیلات بیشتری برای گردشگران دو کشور را ضروری می دانیم.

17 هزار ایرانی که به دست تروریست ها به شهادت رسیده اند، ایران به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم آماده توسعه همکاریهای خود با بروکسل و اتحادیه اروپا درعرصه مبارزه با تروریسم است.

چارلز میشل نخست وزیر بلژیک: برجام فرصت بزرگی برای تقویت روابط ایران و بلژیک است. انتخاب ما، همکاری با تهران است.

معتقدیم برجام می تواند افق بلندی برای همکاری ایجاد کند و من نیز این پیام را به همه همکارانم در اروپا خواهم فرستاد.

بلژیک خواهان توسعه روابط همه جانبه با ایران است و شرکتهای بلژیکی علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران هستند و همزمان باید همکاری های علمی و دانشگاهی دو کشور گسترش یابد و ما تداوم این فرایند را تشویق می کنیم.

دعوت می کنم به بلژیک بیایید. این سفر نشانه خوبی برای همکاری با 27 کشور اروپا خواهد بود.

45214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =