سرنوشت مبهم اتوبان تبریز – سهند/ ۸ سال انتظار برای یک مسیر ۲۲ کیلومتری!

داستان امروز و فردا کردن افتتاح اتوبان تبریز – سهند به قدری کشدار شده که علاوه بر انتقاد محافل منتقد دولت، کم کم صدای نمایندگان حامی دولت، از جمله نایب رئیس مجلس را هم درآورده است.

مهرداد خوشکار مقدم: عملیات احداث بزرگراه ۲۲ کیلومتری تبریز ـ سهند با هدف کاهش زمان تردد در این مسیر و تسهیل انتقال سرریز ساکنان تبریز در شهر جدید سهند آغاز شده است.

قطعه اول این پروژه به طول هفت کیلومتر از سمت شهر جدید سهند از‌ سال ۸۹ و قطعه دوم آن با ۱۵ کیلومتر طول از سمت تبریز در سال ۹۰ آغاز شده است.

اهمیت این اتوبان به این جهت قابل توجه است که علاوه بر کاهش زمان تردد میان کلانشهر تبریز و شهر سهند، از میزان ترافیک جاده ترانزیتی تبریز-آذرشهر کاسته و موجبات توسعه ی فازهای جدید این شهر خواهد شد.

از سوی دیگر با توجه به عدم وجود مراکز بهداشتی ـ درمانی، آموزشی، رفاهی ـ تفریحی و ... در شهر جدید سهند، ساکنان آن خواهند توانست به این امکانات اولیه دسترسی داشته باشند اما متاسفانه تاکنون وعده و وعیدهای مسؤولان در این رابطه به تحقق نرسیده است.

گرچه همینک طولانی شدن پروژه ی احداث اتوبان تبریز - سهند به یکی از دستاویزهای انتقاد محافل منتقد دولت تبدیل شده اما داستان گرفتاری های این پروژه از دولت دهم شروع شده و تا به امروز نیز کش آمده است!

این پروژه ابتدا قرار بود در عرض سه سال به پایان برسد اما نه تنها عمر دولت مهرورزِ عدالت محور به افتتاح آن کفاف نداد بلکه پایان آن در دولت یازدهم هم نیز محقق نشد.

گرچه سه سال نیز در این دنیای مدرن برای احداث یک مسیر ۲۲ کیلومتری غیرقابل قبول می نماید اما بر فرض قبول این قول و قرار نیز، افتتاح آن تاکنون محقق نشده و مسئولان همچنان اتمام آن را به سال آینده وعده می دهند.

هیچ دولتی به وعده خود در مورد اتوبان تبریز- سهند عمل نکرد

در میان تمام نقدهای یکطرفه به وزارت راه و دولت روحانی در کش آمدن پروژه ی مهم اتوبان تبریز - سهند، شاید منصفاتنه ترین نقد را نایب رییس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛ جایی که گفت: هیچ دولتی به وعده خود در مورد اتوبان تبریز- سهند عمل نکرده است!

مسعود پزشکیان که چندی پیش نیز از این مسیر بازدید کرده و در جریان آخرین وضعیت پروژه قرار گرفته بود، در نشست مشترک مجمع نمایندگان استان و شورای برنامه ریزی با انتقاد از انتقاد برخی مدیران نسبت به برخی مشکلات گفت: انتظار دارم مدیران در جلسات این چنینی به جای بیان مشکلات به ارائه نیازهای استان بپردازند.

وی افزود: افزایش شناخت و آگاهی نمایندگان مردم از مشکلات استان می تواند زمینه ساز تلاش بیش از پیش آنان برای حل مشکلات استان از راههای مختلف همچون جذب اعتبار از دستگاه های مرکز شود.

وی در بخشی از سخنان خود با انتقاد از عدم تحقق وعده دولت های مختلف در ارتباط با اتوبان تبریز- سهند اظهار کرد: متاسفانه هیچ یک از دولت های سابق به وعده خود در ارتباط با این اتوبان عمل نکرده اند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت منابع دولتی و تخصیص های بسیار اندک از سوی دولت در حوزه های مختلف ابراز کرد: به جای تخصیص اعتبارات اندک دولت به دهها پروژه باید این اعتبارات را به پروژه های اولویت دار اختصاص دهیم و به ترتیب پیش برویم وگرنه اختصاص چندرغاز اعتبارات محدود دولت به چندین پروژه، دیوانگی است.

بهره‌برداری کامل از آزادراه تبریز- سهند در سال ۹۷

در همین حال، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی نیز در گفتگویی اظهار داشته است: آزادراه تبریز- سهند سال ۹۷ به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

توحید اخلاقی گفته که با روند سریع اجرای پروژه، شاهد بهره‌برداری بخشی از آزادراه تا پایان سال‌جاری خواهیم بود همچنین کل پروژه سال آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی افزوده است: با تمهیدات انجام یافته توسط این اداره کل و وزارت راه و شهرسازی و با مشارکت شرکت عمران شهر جدید سهند، بدهی‌های موجود پروژه رفع شده و شرکت عمران شهر جدید سهند با سرعت در راستای اتمام پروژه تلاش می‌کند.

اخلاقی، با تاکید به حساسیت و اهمیت این آزادراه در منطقه، قول اتمام پروژه را تا سال آینده داده است.

داستان تکراری کمبود منابع مالی

در اینکه دولت یازدهم و دوازدهم با کمبود منابع مالی برای اجرای پروژه های عمرانی مواجه بوده، قابل کتمان نیست اما با در نظر گرفتن "لزوم اولویت بندی پروژه های عمرانی" هیچ بهانه ای برای طولانی شدن یک مسیر ۲۲ کیلومتری که بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی تبریز را حل می کند، قابل قبول نخواهد بود.

عدم اولویت داشتن این پروژه در وزارت راه در سخنان اسماعیل جبارزاده استاندار سابق آذربایجان شرقی نمود دارد، آنجاکه در سال ۹۳ گفته بود: از اولویت‌های ما اتمام همین بزرگراه است اما اعتبار تخصیص یافته از محل منابع دولتی خیلی کم بود.

وی اظهار داشته بود: برآورد سال گذشته ما این بود که اتمام این پروژه ۸۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد اما در ردیف بودجه، چهار میلیارد برای آن درنظرگرفته شده بود!

وزیر راه همدر بازدید خود از این مسیر در فروردین ماه امسال خطاب به پیمانکار گفته بود که تا هفته دولت این مسیر را تمام کنید؛ اما پاسخ پیمانکار به عدم تامین منابع مالی این پروژه از سوی مسئولان مختصر و مفید بود: نمی توانم!

وی ادامه داده بود: هر پیمانکاری توانست تا هفته دولت این پروژه را تمام کند، من پیمانکاری را می بوسم و کنار میگذارم.

اتوبان تبریز-سهند؛ تیری با چند نشان

" ایجاد کنندگان مانع بر سر راه این اتوبان، به اهالی، ساکنان و سرمایه گذاران تبریز ظلم می‌کنند، باید هر چه سریعتر این پروژه به اتمام رسیده و مشکلات تردد شهر سهند و سرمایه گذاران شهرک صنعتی تبریز ۴ رفع شود."

این جمله ی استاندار سابق تنها بخشی از فواید اتوبان تبریز-سهند است که برخلاف ادعاهای مسئولان استانی و کشوری، به نظر می رسد در اولویت قرار ندارد وگرنه اتمام یک مسیر ۲۲ کیلومتری ۸ سال طول نمی کشید!

با اینحال با نگاهی گذرا به فواید اتوبان تبریز-سهند می توان اذعان داشت که ظاهرا کارشناسان تقسیم کننده منابع مالی اولویت دار در کشور، از زوایای آشکار و پنهان این مسیر اطلاع ندارند وگرنه اجرای آن تا این حد طولانی نمی شد.

کاهش زمان تردد: اولین آورده ی احداث این مسیر به طور حتم کاهش مدت زمان تردد بین تبریز و سهند است که از ۳۰ دقیقه ی کنونی به ۱۰ دقیقه خواهد رساند.

کاهش ترافیک و تصادفات مسیر ترانزیتی تبریز-آذرشهر: تنها مسیر کنونی رفت و آمد بین تبریز و سهند از جاده ترانزیتی تبریز - آذرشهر به شمار می آید که با توجه به حجم تردد مسافر و وسائط نقلیه ی سبک و سنگین در این محور، علاوه بر ایجاد ترفیک، سالانه تلفات جانی و مالی بسیاری به جامعه تحمیل می کند.

فراهم شدن راه دسترسی به شهرک های صنعتی منطقه

رونق فازهای جدید شهر جدید سهند: یکی از معضلات اصلی شهر جدید سهند، عدم رونق فازهای جدید این شهر به خصوص پروژه های مسکن مهر آن به شمار می آید. اتفاقا مسیر اتوبان تبریز - سهند به فازهای جدید این شهر منتهی شده و افتتاح آن، این منطقه را از بن بست خارج کرده و موجبات رونق آن خواهد شد.

سرریز جمعیت و کاهش میزان حاشیه نشینی: کارشناسان امیدوارند با اتمام این اتوبان، سرریز جمعیت تبریز که به دلیل طولانی بودن مسیر کنونی سهند، علاقه ای به سکونت در آن شهر ندارند، به خرید آپارتمان های ارزان قیمت آن شهر روی آورده و ساماندهی زندگی خود و رغبت نشان دهند؛ پر واضح است که کاهش میزان حاشیه شینی در تبریز، کاهش آسیب های اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

***

"امیدواریم بتوانیم در یک فاصله زمانی معقول پروژه اتوبان تبریز-سهند را به اتمام برسانیم" این جمله‌ی آشنا، همواره ترجیع بند سخنان مسئولان محلی آذربایجان شرقی بوده است ولی اینکه "فاصله ی زمانی معقول" مورد ادعای آقایان، چه موقع فرا رسیده و چشم هزاران شهروند ساکن در سهند و حاشیه های تبریز را روشن خواهد کرد، موضوعی است که ظاهرا دریافتن آن عمر نوح می خواهد و صبر ایوب!

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 714523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =