۰ نفر
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸

درگذشته در ترازها 300 میلیارد ریال سود برآورد می‌شود اما درنهایت سود را 10 میلیارد ریال اعلام می‌کردند. این مشکلات ناشی از عدم شفافیت صورت‌های مالی بود که با اعمال استانداردهای بین‌المللی به حداقل رسیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از اتاق تهران، سیدحسین سلیمی، نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در یادداشت خود نوشت:

چند عامل به بروز تحولات مثبت در بازار سرمایه کمک کرده است. عامل اول اصلاح ساختار مالی شرکت‌هاست. در شرایط عدم پیروی از استانداردهای حسابرسی صورت‌های مالی با ذخایر غیرمترقبه اعمال می‌شد اما با سخت‌گیری‌های اخیر سازمان بورس ترازهای مالی براساس استانداردهای بین‌المللی تهیه می‌شود تا عملکرد شرکت‌ها شفاف‌تر شود. باوجود اعلام سود کمتر اطلاعات شفاف‌تری ارائه می‌شود و این خریدار سهام را نسبت به تراز و صورت مالی اعمال‌شده امیدوار می‌کند. درگذشته در ترازها 300 میلیارد ریال سود برآورد می‌شود اما درنهایت سود را 10 میلیارد ریال اعلام می‌کردند. این مشکلات ناشی از عدم شفافیت صورت‌های مالی بود که با اعمال استانداردهای بین‌المللی به حداقل رسیده است. در فضای شفاف است که خریدار وضعیت سهم را به‌درستی ارزیابی می‌کند و امید به آینده بر شاخص کل اثر مثبت می‌گذارد. علاوه بر این، اعمال جرائم سنگین برای تخلفات در بورس به بهبود وضعیت شاخص کل کمک می‌کند.

گذشته از عواملی که به‌طور مستقیم به وضعیت بورس بستگی دارد، تحولات دیگر در فضای اقتصادی کشور به بهبود شاخص کل کمک کرده است. تحقق رشد اقتصادی مناسب در سال جاری با توجه به لغو تحریم‌ها در یک سال و نیم گذشته از رونق اقتصادی خبر می‌دهد. شرکت‌ها در این مدت به‌راحتی منابع موردنیاز و مواد اولیه را تأمین کردند و با گشایش‌های بانکی امکان استفاده از اعتبارات بین‌المللی با هزینه‌های کمتر از گذشته فراهم‌شده است. البته نمی‌توان مسئله اعمال تحریم‌های جدید را بی‌اثر در افت هفته‌های گذشته در بازار سرمایه دانست. سخنرانی ترامپ درباره برجام به تغییر و تحول شاخص‌ها از جمله نرخ دلار در کشور انجامید اما درنهایت روند مثبت بر حواشی سیاسی پیش‌آمده غلبه کرد و بورس به مدار افزایش بازگشت. تا زمانی که لغو تحریم‌ها پابرجاست، شاخص بورس روند را ادامه می‌دهد.

و اما برای نرخ دلار در آینده چه پیش خواهد آمد؟ نسبت صادرات به واردات در این مورد نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. اگر نسبت صادرات به واردات تقلیل پیدا کند یعنی نیاز ارزی افزایش پیدا کند و نتوانیم ارز موردنیاز تأمین کنیم، افزایش قیمت ادامه پیدا می‌کند و نرخ دلار بالا می‌رود. اخیراً دولت مصمم به کاهش میزان ارزهای مبادله‌ای است و این یعنی تقاضای ارز مبادله‌ای به بازار ارز آزاد هدایت می‌شود و زمانی که تقاضا افزایش پیدا کند، نرخ هم افزایش پیدا می‌کند. اگر دولت بتواند از محل فروش نفت نیاز بازار به ارز را تأمین کند نرخ ارز در همین حدود باقی می‌ماند.. با توجه به پیش‌بینی‌ها در مورد عدم افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به نظر می‌رسد که نرخ دلار در ایران روند افزایش را در پیش بگیرد یا در سطح فعلی باقی بماند. نکته دیگر اینکه نباید از تأثیر 10درصد تورم بر نرخ دلار صرفه نظر کرد. نرخ تورم داخلی همیشه به نرخ ارز اضافه می‌شود و این مسئله هم به‌نوبه خود به افزایش نرخ کمک می‌کند.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =