«خبرجنوب» نوشت: مدیرکل بهزیستی فارس از افزایش 60 درصدی اعتبار تامین وسایل بهداشتی، پروتز و اندام های مصنوعی معلولین در استان خبر داد.

دكتر سيد مرتضي موسوي در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته بهزيستي گفت: اعتبار اين كمكها به معلولين در سه ماهه اول امسال يك ميليارد و 400 ميليون تومان گزارش شده و هدف ما ارايه خدمات مطلوب به مددجويان بهزيستي است.
وي در ادامه به اشاره به اهميت رعايت حقوق معلولين ادامه داد: قرار است هم نام بانك هايي كه در پرداخت تسهيلات به مددجويان بهزيستي كوتاهي ميكنند و هم دستگاه هايي كه سهميه اشتغال معلولان را رعايت نمي كنند به استاندار اعلام شود تا پيگيري و برخورد جدي در مورد آنها انجام گيرد.
دكتر موسوي يادآور شد: قرار ما در اين خصوص هر سه ماه يك بار بوده و به زودي اين اسامي اعلام مي شود. طبق گزارش هاي موجود، سال گذشته تنها آموزش و پرورش فارس در خصوص جذب معلولين اقدامات موثري انجام داده و ساير ارگان ها عملاً كار چنداني در اين مورد نكرده اند. وي گفت: در حالي كه 60 درصد معلولان تحصيل كرده ليسانس به بالا در استان فاقد شغل هستند همچنان سهميه آن ها در ادارات براي استخدام رعايت نميشود و همچنان يك معلول نميتواند قاضي باشد در حالي كه انتظار ما در اين زمينه ها بيشتر است.
دكتر موسوي افزود: با توجه به بازنگري قانون جامع حمايت از حقوق معلولان كه به زودي در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار مي گيرد سهميه اشتغال معلولين از استخدام هاي دولتي به 5 درصد افزايش مييابد كه منابع اعتباري مربوط به آن نيز در نظر گرفته شده است.
دكتر موسوي افزود: اگرچه هم اماكن دولتي و هم غيردولتي موظف به رعايت مناسب سازي هستند و از سال 83 قرار بود طي 3 سال ساختمانها مناسب سازي شود اما حتي ساختمان هاي جديد هم به نوعي در اين خصوص ظاهرسازي و رفع تكليف كردهاند و طبق آخرين ارزيابيها كمتر از 20 درصد ادارات دولتي مناسب سازي شده اند كه ميانگين نمره اين ارگان ها در استان 10 تا 12 است و بهزيستي در اين مورد نمره 19 را كسب كرده و حتي خود ما هم 100 درصد حقوق معلولان را
رعايت نكرده ايم.
مدير كل بهزيستي فارس يادآور شد: با توجه به وضعيت نامطلوب مناسب سازي، معلولين به عنوان مدعي ميتوانند شاكي دستگاه ها باشند و ما نيز وكيل آن ها در اين پيگيري ها خواهيم بود.
دكتر موسوي در ادامه عنوان كرد: طرح توانبخشي عشاير كوچ رو در استان در حال اجراست و تا كنون يك هزار و 500 معلول عشايري شناسايي شده اند كه پيش بيني ميشود تعداد آن ها 4 تا 5 هزار نفر باشد.
وي گفت: در همين خصوص به دنبال كسب رديف اعتباري خاصي براي معلولين عشايري هستيم و اميدواريم زمينه توانمندي آن ها بيش از پيش فراهم شود.
مدير كل بهزيستي فارس ادامه داد: به منظور اشتغال معلولان و مددجويان بهزيستي به كارفرماياني كه يك فرد تحت پوشش ما را به كار گيرند به ازاي هر نيروي به كار گرفته شده 20 ميليون وام قرض الحسنه با سود 4 درصد ارايه مي شود و به مدت 5 سال سهم بيمه كارفرماي مربوط به آن ها نيز پرداخت مي گردد.
دكتر موسوي يادآور شد: در اين خصوص از كارفرماها خواستار همكاري هستيم و نيروهاي آموزش ديده تحت پوشش بهزيستي در زمينه هاي مختلف آماده به كار هستند. در اين زمينه امسال 5 كارگاه حمايتي براي آموزش و توليد نيز راه اندازي مي شود.
مديركل بهزيستي فارس در پاسخ به سوالي در خصوص مشكلات حمل و نقل معلولان گفت: حمل و نقل عمومي براي معلولين كه شهروندان ما هستند وظيفه شهرداري است و مسئولان مربوطه چندين بار اعلام كردند كه چند دستگاه وسيله نقليه در اين خصوص تهيه شده اما ما تا كنون چيزي نديدهايم و اين مساله را پيگيري مي كنيم اما بايد هر از چند ماه مبالغي را با ارايه فاكتور به عنوان هزينه اياب و ذهاب به معلولين پرداخت كنيم.
دكتر موسوي يادآور شد: در بحث توانمندسازي، سال گذشته 2 هزار و 939 شغل براي مددجويان بهزيستي استان ايجاد كرده ايم و در اين خصوص در كشور مقام اول را كسب نموده ايم و در بحث مسكن نيز 789 خانواده داراي دو عضو معلول به بالا ثبت نام كرده اند و به طور كلي 32 ميليون تسهيلات براي افراد ساكن در شهرها و 18 ميليون تسهيلات بلاعوض براي افراد روستايي در نظر گرفته شده است.
وي گفت: تا كنون 111 هزار و 976 معلول در فارس شناسايي شده اند كه 19 هزار و 57 نفر مستمري ميگيرند و 11هزار و 200 مددجو هم در ليست انتظار هستند كه تا شهريورماه به مستمري
بگيران ميپيوندند.
دكتر موسوي افزود: معلولين جسمي حركتي با 43 هزار نفر بيشترين آمار معلولان استان را تشكيل ميدهند و تعداد معلولين ذهني 24 هزار و 440 نفر بوده و افراد دچار مشكلات صوت و گفتار با آمار 600 نفر كمترين تعداد معلولين را شامل مي شود.
وي يادآور شد: معلولان ضايعه نخاعي فارس نيز با ميزان يك هزار و 496 نفر در كشور به دليل تصادفات رتبه اول را دارند. دكتر موسوي گفت: در حال حاضر 24 مركز درمان سرپايي اعتياد و يك مركز دولتي در استان داريم كه 27 هزار و 975 نفر سال گذشته در آنها درمان شده اند همچنين 110 كمپ ترك اعتياد در فارس نيز سال گذشته به 28 هزار و 624 نفر خدمت ارايه داده است كه 20 درصد اين افراد در دراز مدت پاكي از اعتياد داشته اند. وي افزود: 4 سرپناه شبانه مستقر در شيراز سال گذشته به يك هزار و 104 نفر غذاي گرم و مكان خواب داده و مراكز گذري معتادان كه بيشتر به كارتن خواب ها و آخر خطيها آموزش پيشگيري از ايدز و هپاتيت ميدهد سال گذشته به 3 هزار و 473 نفر خدمت ارايه داده است. دكتر موسوي عنوان كرد: تا كنون 6 هزار و 500 فرد مبتلا به ايدز در فارس شناسايي شده اند كه 90 درصد در شيراز به سر مي برند و بايد درمان و توانمند شوند. تعداد مبتلايان به ايدز در استان 2 تا 3 برابر اين ميزان است كه هنوز تعداد زيادي شناسايي نشده اند.
وي گفت: سال گذشته 324 كودك كار و خياباني در فارس شناسايي شده اند كه 85 درصد آن ها كودك كار بوده اند، 72 درصد اين كودكان غير ايراني و 28 درصد ايراني هستند. دكتر موسوي افزود: دختران خياباني نيز از طرق مختلف از جمله اورژانس اجتماعي ساماندهي و در صورت عدم آسيب در خانه سلامت نگهداري ميشوند و در صورت امکان به خانواده بازگردانده می شوند اما به طور كلي چه در مورد كودكان كار و چه خياباني اگر خانواده ها صلاحيت نداشته باشند كودك به آن ها بازگردانده نمي شود. وي يادآور شد: متاسفانه برخي افراد سودجو و كودك آزار كودكان كار را مجبور به خريد و فروش و جا به جايي مواد مخدر مي كنند و بيش از 80 درصد كودكان كار پدران معتاد دارند.
دكتر موسوي گفت: در حال حاضر 135 مركز مشاوره تلفني و حضوري و مركز 1480 در فارس فعال است و امكان برقراري ارتباط با اين مركز بدون پيش شماره از سراسر استان امكان پذير است. سال گذشته 316 هزار و 111 نفر به مراكز مشاوره دولتي ما مراجعه كردند و 66 هزار و 102 نفر هم با صداي مشاور (1480) تماس گرفتند.
مديركل بهزيستي فارس 5 سال اول زندگي مشترك را پر چالش ترين سال هاي زندگي مشترك دانست كه بيشترين آمار طلاق را دارد و اين نشانگر انتخاب نامناسب همسر توسط جوانان است. دكتر موسوي گفت: در سال 94 از 6/4 ازدواج يكي منجر به طلاق شده در حالي كه اين ميزان در پايان سال 95 به يك طلاق از هر 3/5 ازدواج رسيده كه اين كاهش قابل توجهی است.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =