وقتی آتش «سانچی» قلب ایران را سوزاند

نه روز بیم و امید؛ هم سهم «امید» در آن پررنگ بود و هم «نگرانی»،دو واژه سنگینی که امروز تعیین تکلیف شدند.نفتکش سانچی با ۳۲سرنشین آن غرق شد و حالا خیلی ها به دنبال مقصر می گردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ماجرا در صبح یکشنبه خبری شد.ساعات اولیه رویداد کسی نمی دانست که عمق فاجعه چقدر است.خبرها کوتاه و پراکنده بود. ساعت های اول انتشار خبر تصادم نفتکش ایرانی با یک کشتی چینی،خیلی ها امیدوار بودند که برای خدمه ایرانی اتفاقی نیفتاده باشد،اما هرچه زمان می گذشت،برشدت نگرانی ها افزوده می شد. خبرهای ضد و نقیض همگی دلالت برآن داشت که حادثه ای تلخ در حال روی دادن است.

اگرچه دستگاه دیپلماسی ایران از طریق سفیر ایران در چین و مقامات وزارت خارجه این موضوع را به طور مداوم پیگیری می کردند،اما نشانه ها حکایت از تعلل طرف چینی در همکاری با مقامات ایرانی درباره سرنوشت این کشتی حکایت داشت.

آنطور که از خبرها برمی آمد،چینی ها گفته بودند به دلیل تاثیرات زیست محیطی این اتفاق،خاموش کردن آتش این نفتکش صدمات غیرقابل جبرانی به محیط زیست وارد می کند.از سویی آنطور که مقامات ایرانی حاضر در شانگهای اعلام کردند،آنها گفته بودند که شدت انفجار آنقدر بالاست که احتمال زنده ماندن خدمه وجود ندارد.با این حال رییس جمهور دستور داد که از همان حداقل امیدها هم پیگیری شود.هرچند که پس از نه روز،امروز عرق شدن «سانچی» کام همه ایرانی ها را تلخ کرد.

سانچی از حرکت تا تصادف

  ساعت های پایانی شنبه، ۱۶ دی، نفتکش ۲۷۴ متری «سانچی»که با پرچم پاناما در تملک شرکت ایرانی برایت شیپینگ بود، به سمت کره جنوبی برای تحویل محموله های خود در حال حرکت بود.این نفتکش که ۲۵ آذر از بندر عسلویه بارگیری کرده بود، شنبه حدود ساعت ۲۰ به وقت محلی در سواحل شرقی چین با یک کشتی باری چین با پرچم هنگ کنگ برخورد کرد.

این نفتکش ایرانی که ۳۲ خدمه داشت، پس از این تصادف به طور کامل آتش گرفت. خدمه آن که ۳۲ نفر شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی بودند ناپدید شدند. نفتکش حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی بوده که این میعانات به شرکت ملی نفت ایران متعلق بوده است.این میعانات قرار بوده به شرکت هانوا توتال کره جنوبی تحویل داده شود.

در ساعت های اول حادثه، خبرگزاری‌های خارجی اعلام کردند چین کشتی پلیس و سه کشتی برای پاک‌سازی به محل حادثه فرستاد و گارد ساحلی کره‌جنوبی نیز یک کشتی و یک هواپیما برای کمک به عملیات جستجو به محل حادثه اعزام کرد. (اینجا)

سیروس کیان‌ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در نشست خبری یک روز پس از وقوع حادثه گفت: مقامات دفتر شرکت ملی نفتکش در چین با حضور در سازمان امداد و نجات شانگهای و شرکت‌هایSalvage، هماهنگی‌های لازم را به منظور اعزام سریع کشتی‌های تجسس و نجات و عملیات امداد از طریق دریا و هوا انجام دادند؛ همچنین دو فروند از نفتکش‌های تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران  عبوری از منطقه نیز سریعاً به منظور الحاق به تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.

همچنان کلیه پرسنل این کشتی در اثر این حادثه مفقود شده بودند و در این زمان تلاش‌ها برای پیدا کردن و نجات  آنها ادامه داشت.

روز دوم و سوم؛ امید برای زنده بودن

در ۱۸ دی، پس از گذشت دو روز از حادثه، بر اساس خبر منتشرشده در خبرگزاری شینهوا، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که شماری از مفقودان حادثه برخورد دو کشتی ایرانی و چینی نجات یافته‌اند، البته به گفته او، هنوز شمار دیگری جزء مفقودان بودند.   

در روز سوم، اکبر جبل‌عاملی، مدیر عملیات ناوگان شرکت نفت‌کش ایران گفت: احتمال زنده‌بودن دریانوردان ایرانی ناپدیدشده در آب‌های چین وجود دارد. به گفته او ضربه‌ای که به کشتی خورده، بسیار شدید بوده و منجر به آتش‌سوزی شده است. به خاطر اینکه محموله کشتی، میعانات گازی است، آتش‌سوزی باعث انفجارهای پی‌درپی در کشتی شده است.

به گفته او کار جست‌و‌جو برای نفرات احتمالی که روی آب هستند در ۱۹ دی، به وسیله شناورها به همراه دو فروند کشتی ناوگان ایران و یک فروند کشتی باربری کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ادامه داشت.

روز چهارم؛ احتمال مهار آتش و عقب نشینی چینیها

هادی حق شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی در ۲۰ دی گفته بود؛ اگر انفجار دیگری طی ساعت های آینده رخ ندهد، احتمال کنترل یا خاموش شدن آتش سوزی نفتکش ایرانی، طی روزهای آینده وجود دارد.

او درباره سرنوشت باقی مانده ملوانان مفقود شده و احتمال حضور آنها در داخل کشتی گفته بود: نمی توان هیچ چیزی را به صورت قطعی تأیید یا رد کرد؛ اما با توجه به اینکه تا کنون، علی رغم جست وجوها، هیچ اثری از دریانوردان کشتی سانچی یافت نشده، احتمال محبوس شدن آنها در موتورخانه نفتکش را افزایش می دهد.

با اینکه امید زنده بودن افراد محبوسی زیاد شده بود ناگهان چینی ها عقب نشینی کردند. به گفته محسن بهرامی، سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی، چینی‌ها به بهانه بدی شرایط جوی و انفجار متوسطی که روی عرشه نفتکش اتفاق افتاده عملیات اطفای حریق را در روز ۲۰ دی، چهار روز پس از وقوع حادثه متوقف کردند. از سوی دیگر به گفته او با توجه به اینکه منطقه تحت کنترل چینی‌ هاست و اختیار و حاکمیت در دست آنهاست ما امکان ورود مستقیم به عملیات را نداریم.

روز پنجم، ششم و هفتم؛ شدت گرفتن عملیات نجات از سوی ایران

به گفته سخنگوی شرکت ملی نفت کش، عملیات مجددا از صبح  روز پنجشنبه توسط چینی‌ها آغاز شد. (اینجا)

در همین روز، علی ربیعی، وزیر کار به منابع انسانی چین نامه نوشت. ربیعی، مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی، در نامه‎ای پیگیری مناسب نیروی دریایی، وزارت حمل و نقل و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط چین را در حادثه آتش سوزی نفتکش سانچی، در آب‌های چین خواستار شد.

اما با وجود گذشت حدود پنج روز از حادثه تصادف و آتش گرفتن، نفتکش ایرانی همچنان در آتش می سوخت. با توجه به اینکه این حادثه در آبهای نزدیک چین اتفاق افتاده عملیات اصلی امداد و نجات و خاموش کردن حریق بر عهده این کشور است که هنوز به نتیجه نرسید.

شش روز بعد، به گفته هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، عملیات اصلی با حضور دومین یدکش آتشخوار ژاپن به محل حادثه و همکاری چینی ها روز جمعه، ۲۲ دی‌ماه انجام شد  و تیم تجسس سازمان بنادر و دریانوری تلاش کردند، وارد نفتکش شوند.

به طوری که با ورود گروه تجسس و نجات به داخل نفتکش، دو پیکر از داخل نفتکش پیدا شد و مجموع اجساد این حادثه به 3 تن رسید. (اینجا)

همچنین، علی ربیعی، رییس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش حادثه دیده ایرانی سانچی در شانگهای گفت: خواستار این هستم که طرف چینی ضمن بکارگیری تمام توان خود برای نجات دریانوردان ایرانی، در اجرای عملیات امداد و نجات جدیت ورزند. (اینجا)

در روز هفتم، جعبه سیاه پیدا شد. در ۲۳ دی، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از پیداشدن جعبه سیاه نفتکش سانحه‌دیده ایرانی خبر داد و گفت: جعبه سیاه تحویل مسئولان کشور پاناما شد.

همزمان اطفای حریق نفتکش سانچی با کمک ژاپنی‌ها همچنان در حال انجام بود.

روز پایانی؛ قطع امید

در ساعات آغازی یک شنبه، رییس سازمان بنادر و دریانوردی و سخنگوی کمیته رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی اعلام کرد: کارکنان و خدمه کشتی ایرانی در ساعت اولیه حادثه به دلیل انتشار گازهای سمی و شدت انفجار، متاسفانه جان باخته اند.

از سویی، بر اساس مشاهدات هیات کارشناسی ، کشتی در حال غرق شدن بود.

در همین راستا، اسحاق جهانگیری در تماس تلفنی که صبح امروز با علی ربیعی داشت، با تاکید بر اهمیت نجات خدمه و سرنشینان نفتکش سانچی خاطرنشان کرده بود: با هماهنگی بیشتر با کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن باید عملیات امداد و نجات سرعت بیشتری یابد.

او از ربیعی به عنوان رییس کمیته رسیدگی به حادثه این نفتکش که به کشور چین سفر کرده است، خواست تا با توجه به پیدا شدن جعبه سیاه کشتی علت حادثه را تا روشن شدن همه ابعاد ماجرا پیگیری کند.

اما پس از نه روز جدال آتش و آب ، نفتکش با 32 سرنشینش برای همیشه در بستر دریا آرام گرفت و این چنین بود که دسترسی به پیگر دریانوردان نیز غیرممکن شد. 

علی ربیعی گفت:«من می‌خواهم اعلام کنم که دولت ایران هرچه در توان داشت به کار گرفت، اما به دلیل بزرگ بودن حجم حادثه نتوانسته‌ایم بیش از این اقداماتی را انجام دهیم. بنده به عنوان نماینده رییس جمهور به تمام خانواده این عزیزان و ملت ایران تسلیت می‌گویم و باید گفت که این عزیزان به حق در راستای اقتصاد مقاومتی جان خود را از دست دادند.» (اینجا)

اگر تا همین چند وقت پیش همه می گفتند،سخت ترین کار، کار در معدن است،حالا شاید بتوان تعریف دیگری از سخت ترین کار دنیا ارایه کرد. شاید دیگر سخت ترین تنها کار معدن نباشد.  

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    6 0
    روحشان شاد نفرین بر چین و روسیه کا نامردند
  • بی نام A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    1 0
    روحشون شاد
  • بام DE ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    4 0
    قلب ملت سوزاند چینیها خیلی بیرحمی کردن اخه چراباید خطای انسانی باشه دولت هم دوروزآخر دست به کار شد چه فایده خاک برسر چینیها حالا مردم ندارن جوانها ازکجا بیارن وام انقدر ی بگیرن متاسفم تسلیت
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    0 0
    برادر ۲۰ سال کانون دریانوردان با کلی مستندات و شواهد قانون سختی کار و خطرات ان را به مجلس برای تصویب ارسال و یاداوری میکرد هم سازمان تامین اجتماعی و هم مجلس قبول نمیکردن هر چند چندین بار نمایندگان ارگان های مسیول سفر دریایی کوتاه مدت امدند و تایید لسانی میکردند و میرفتند حالا وزیر محترم چون دید اعلام میکنه واقعا شغل سختی نه شب داره نه روز نه تعطیلی دوری از اجتماع و خانواده و خطر جانی در هر لحظه .دریانورد ایرانی همیشه مظلوم و بی یاور بدون پشتیبان .فقط خداوند تنها یاری رسان در عمق دریاها و اقیانوسها روحشان شاد
  • بی نام A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    1 0
    اقدامات وزارت خارجه براي برخورد با كشتي چيني، رو پيگيري كنيد.
  • علی A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    2 0
    چند تا سوال خبرانلاین عزیز: 1چرا اسم کشتی رو به سانچی تغییر دادند 2محموله سوخت به کجا میرفت؟چون بعضی ها میگند مقصد کره شمالی بوده 3چرارادارکشتی خاموش بوده 4دلیل واقعی کم کاری گروههای امدادی چیه؟ 5چراازکشتی ای که به سانچی برخوردکرده حرفی زده نمیشه؟
  • نرگس IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    0 0
    چند تا سوال دقیقا درست گفتن: 1چرا اسم کشتی رو به سانچی تغییر دادند 2محموله سوخت به کجا میرفت؟چون بعضی ها میگند مقصد کره شمالی بوده 3چرارادارکشتی خاموش بوده 4دلیل واقعی کم کاری گروههای امدادی چیه؟ 5چراازکشتی ای که به سانچی برخوردکرده حرفی زده نمیشه؟