کردوانی می گوید: اینکه می گویند زاینده رود را احیا می کنیم به هیچ وجه اینگونه نیست مگر اینکه ابرها را بارور کنند که این هم اصلا امکان ندارد و اگر هم امکان آن وجود داشته باشد تنها یکدفعه در سال آن هم در زمستان استفاده می شود.

طهورا شهبازی:  آبان امسال آب در رگ های خشک زاینده رود به جریان افتاد. نبض آن به جریان و قلبش به تپش افتاد. هرچند زمان زنده و جاری شدنش تنها به یک ماه رسید. هنگامی که آب در زاینده رود جریان یافت نفس عمیق عده ای از روی خوشحالی به که آسمان رفت که زاینده رود زنده رود شد.

اما پروفسور پرویز کردوانی، پدر کویر شناسی ایران معتقد است که زاینده رود دیگر زنده نمی شود. او تنها راه نجات این رودخانه را بارور کردن ابرها می داند که آن هم تقریبا غیر ممکن است: زاینده رود از قسمت هایی که از چاه ها تغذیه می کرد دیگر احیا نمی شود. بالادست آن هم که حوزه آبریز است و آب آن را روستاها می گیرند.

کردوانی یکی از راه های مقابله با بی آبی های داخلی و شیوه مدارا با آن را در انتقال صنایع و کارخانه ها به کنار دریا های خزر و خلیج فارس می داند. همانطور که در همه جای جهان اجرا می شود.

گفت و گوی خبرآنلاین با دکتر پرویز کردوانی در ادامه می آید:

بعد از دو سال زاینده رود آب به خود دید و مردم و کشاورزان را خشنود کرد. اما بعد از مدتی نشان داد که کاملا تحت تاثیر بی آبی قرار گرفته است. ماجرای بی آبی زاینده رود از کجا شروع شد؟

آب زاینده رود در گذشته زمانی که شهرها کمتر گسترش پیدا کرده بود، قسمتی از آن برای شهر استفاده می‌شد و زمانی که اصلا شهری وجود نداشت از سمت غرب به روستاهایی همچون ورزنه می رفت و مازاد آن هم به باتلاق گاوخونی می رسید. در سال 1330 بنگاه مستقل آبیاری که به جای وزارت نیرو فعالیت می کرد، به کشاورزان اعلام کردند که با پرداخت 25هزار تومان از کوهرنگ یک به آنها آب می رسد.کوهرنگ یک در سال 1332 ساخته شد. حتی قبل از آن نیز ذوب آهن ساخته شد که به آب زیادی نیاز داشت.

ذوب آهن 18هزار هکتار فضای سبز دارد که 3هزار هکتار آن از آب باران است و 15هزار هکتار آن باید آبیاری شود، حتی برای خنک کردن موتورها هم از آب زلال زاینده رود استفاده می کردند. به مرور شهرها ساخته شد و آب بیشتری مصرف شد. وقتی دیده شد که میزان آب در حال کاهش است دولت قانونی را نه تنها برای اصفهان بلکه برای همه شهرهای کشور وضع کرد؛ ابتدا آب باید به مصرف شرب (شهری) برسد، بعد از آن آب سهم صنعت شود. اگر این آب زیاد  آمد برای خانه های روستایی و بعد ازآن برای کشاورزی و در آخر برای باتلاق و تالاب هم آبی در نظر گرفته نشد. آبی که الان در زاینده رود جاری است بیشتر آن متعلق به چهارمحال و بختیاری است و مقدار کمی سهم اصفهان است.

اصفهان که توسعه پیدا کرد در شعاع حدود 50کیلومتر شروع به گسترش صنعت کردند. بعد از آن از دهه 60 آپارتمان های بلند و ارزان قیمت در اختیار مردم شهر گذاشت. اما از همان زمان هم من با این کار مخالفت کرده و از مسوولان خواستم که به جای گسترش شهرنشینی کشاورزی را توسعه دهند. در آن زمان گفتم که هزینه ساخت یک آپارتمان می تواند یک ده را آباد کند. اینگونه و با گسترش سال به سال شهرنشینی و صنعت، آب تا سال گذشته مصرف شد. تا اینکه سال گذشته سهم آب کشاورزان را قطع کرده و به آنها آب ندادند و در نتیجه آنها هم شروع به تهدید کردند. اینگونه شد که پاییزه کاری پارسال را به کشاورزان دادند. امسال هم به گفته وزیر نیرو آب دوباره به ترتیب اولویت اول به شهر و صنعت رسید. در آن زمان وزارت نیرو توصیه هایی هم برای مصرف آب شهری داشت. اینکه آب فضای سبز شهری را از طریق تصفیه فاضلاب تامین کنند. از صنعت هم خواست که پساب خود را برای مصارف آبی استفاده کند.

اما باز هم آب به کشاورزان نرسید!

سال گذشته به دلیل کمبود آب و نرسیدن آب به قسمت کشاورزی از کشاورزان خواسته شد که کشت نکنند و بابت هر هکتاری یک میلیون و نیم برای آنها در نظر گرفته شد. همین چند ماه گذشته آقای نوبخت مبلغی را برای خروج از رکود اقتصادی اعلام کردند که اولین کاری که انجام شد اختصاص 210میلیارد تومان به کشاورزان زاینده رود بابت مناطقی که کشت نشده، دادند. همه باغ ها خشک شد و زمین ها بلااستفاده ماند بهار هم به آنها آب تعلق نگرفت تا پاییز که 80سنگ به شرق زاینده رود دادند. زمانی هم که آب به کشاورزان داده شد اعلام کردند که اگر صنایع جدیدی می خواهد احداث شود باید آب را از کشاورزان خریداری کند. به صنعتی ها هم گفته شده برای استفاده از آب باید پساب شهری را تصفیه و مورد استفاده قرار دهند. اینگونه است که می گویند زاینده رود احیا شده است. اشتباه دیگری که وزارت نیرو انجام داد این بود که وقتی امسال آب به کشاورزی دادند اتمام حجت کردند که در بهار دیگر حق ندارید چغندر بکارید بلکه باید گندم بکارید در صورتی که چغندر را بهار ولی گندم را پاییز می کارند.

در قسمت جنوبی سراسر 2000کیلومتر از بندر گواتر تا آبادان را باید استخرهای پرورش میگو بگذارند. از چابهار تا بوشهر یا حتی بندرعباس سالی دو بار می توانیم میگو پرورش دهیم. زیرا خلیج فارس ما از گذشته بهترین میگو ها را داشته است. باید کاری کرد که دیگر گوسفند نگهداری نشود. چون در شهرهایی مانند گرمسار و قم از آب ها برای کاشت خوراک دام خود استفاده می کنند. حتی گوشت گوسفند را از سبد کالایی خود خارج کنیم و مواد غذایی خود را از دریا تهیه کنیم.

پس وضعیت زاینده رود چندان هم امیدوار کننده نیست.

سال به سال از حجم آب زاینده رود کم می شود. اصلا لقب زاینده رود برای این به این رودخانه داده شد که چندقرن پیش بالا دست زاینده‌رود چاه زدند. از این چاه ها آب به زاینده رود می رسید. درواقع بیشتر آب زاینده رود منبعش آب زیر زمینی بود نه آب بارندگی. ولی الان اینقدر چاه زدند که از آب زاینده رود هم استفاده می کنند و چاه ها انقدر پایین رفته که آب را شور می کند. پس زاینده رود از قسمت هایی که از چاه ها تغذیه می کرد دیگر احیا نمی شود. بالادست آن هم که حوزه آبریز است آب آن را روستاها می گیرند. پس اینکه می گویند زاینده رود را احیا می کنیم به هیچ وجه اینگونه نیست مگر اینکه ابرها را بارور کنند که این هم اصلا امکان ندارد و اگر هم امکان آن وجود داشته باشد تنها یکدفعه در سال آن هم در زمستان استفاده می شود.

سر همین زاینده رود هم دعواهای زیادی وجود دارد. مقداری از آب زاینده رود را به یزد دادند،تونل بهشت آباد در حال احداث است که اهالی چهارمحال و بختیاری به آن اعتراض کردند و آب آن را سهم خود دانستند. حتی در زمانی که تونل را زدند، چشمه ها سوراخ و خشک شد. الان در حال احداث گلاب 2هستند که از کوهرنگ 3می آید و کمترین سهم آن قرار است به اصفهان برسد بعد به استان چهارمحال و بختیاری و در آخر مقداری به یزد و باز مقداری هم به کرمان ببرند. کرمان 64شهر دارد که 62شهر آن در بحران آب قرار دارد. خود کرمان آب ندارد و حتی استاندار آن اعلام کرده آب شهرمان را از گلاب 2می گیریم. این شهر 2صنعت خیلی بزرگ دارد که برای تامین آب آنها هم از آب خلیج فارس استفاده می کنند که اگر این آب ها به این صنایع در کرمان یا یزد نرسد میلیاردها تومان خسارت نصیب این کارخانه ها می شود.

برای تامین آب صنایع بزرگ شهرهایی که در مناطق خشک هم قرار دارند چه راهکارهایی وجود دارد؟

راه حل آن این است که صنایع را به کنار دریای خزر منتقل کنند. معمولا در دنیا هم اینگونه است که صنایع را به آب می رسانند نه آب را به صنایع و از اول باید به این فکر می کردند که درشهرهایی مانند کرمان و سیرجان که آب سطحی و آب دائمی ندارد صنعت راه اندازی نکنند. حتی صنایع نیز باید برای صرفه جویی از پساب خودشان استفاده کنند و تا 7بار می توانند این کار را انجام دهند که تا به حال این کار را نکرده اند. حداقل 3 تا 4 سال دیگر و حداکثر 50سال دیگر از کوه البرز تا خلیج فارس و زاگرس و اصفهان و شیراز، آب های زیرزمینی‌شان تمام می شود. تنها جایی که برای همیشه آب دارد گیلان و مازندران است که آنها هم مساله هایی دارند.

چه مسایلی؟

تا 50سال دیگر در مازندران دیگر زمینی وجود ندارد زیرا همه تبدیل به ویلا می شود. از طرف دیگر هم آبهایشان سرطان زا شده است و آب آن مناطق شور و تلخ است. در این مناطق برای برنج احتیاج به آب دارند که باعث احداث چاه های متعدد شده است. به خاطر تولید برنج از کود نیترات در شهرهایی مانند آمل استفاده شده است که باعث سرطان می شود. در این میان تنها خلیج فارس می ماند. آب شیرین کن اتمی باید کنار دریا بگذاریم و تانکرهایی که الان گازوییل و نفت حمل می کنند آب برای شهرهای مختلف بیاورند، مانند کاری که عربستان کرده است منتها این کشور پول نفت زیاد دارد و 20درصد آب شیرین کن های دنیا را به خود اختصاص داده است. ما هم چون در قسمت داخلی آب نداریم باید تمام فعالیت های صنعتی خود را به کنار دریای خزر و خلیج فارس بکشانیم و از آب آنها استفاده کنیم.

به صورت دقیق چه استفاده هایی می توان از این آب ها کرد؟

در قسمت جنوبی سراسر 2000کیلومتر از بندر گواتر تا آبادان را باید استخرهای پرورش میگو بگذارند. از چابهار تا بوشهر یا حتی بندرعباس سالی دو بار می توانیم میگو پرورش دهیم. زیرا خلیج فارس ما از گذشته بهترین میگو ها را داشته است. باید کاری کرد که دیگر گوسفند نگهداری نشود. چون در شهرهایی مانند گرمسار و قم از آب ها برای کاشت خوراک دام خود استفاده می کنند. حتی گوشت گوسفند را از سبد کالایی خود خارج کنیم و مواد غذایی خود را از دریا تهیه کنیم. بیشتر روستاهایی که الان چاه دارند نباید فقط آبشان را برای کشاورزی استفاده کنند بلکه باید استفاده چند منظوره از آب چاه کرد. پس می توان در ابتدا استخر تفریحی درست کرد.درست پشت سر آن با آبی که از استخر وارد حوض می شود بیایند ماهی پرورش دهند آب حتی اگر شور هم باشد می توان ماهی پرورش داد.

نمونه این کار را استان یزد انجام داده که زمستان ها ماهی قزل آلا و رنگین کمان و تابستان ها ماهی کپور پرورش می دهد. بعد از آن استخری برای رشد علوفه تاسیس شود که در 17-18 روز با کاشت آن تبدیل به جلبک می شود که اگر این جلبک ها خشک شود 75درصد پروتئین خواهد داشت. یعنی درست سه برابر یونجه. در آخر و مرحله بعد از آن آب برای کشاورزی استفاده می شود.با این اوصاف یک آب بود که در پنج جا از آن استفاده کردیم. ضمن اینکه اشتغال زیادی هم به دنبال آن فراهم می شود. سطح روستا بالا می رود ومواد غذایی سالم می شود. در خلیج فارس هم به همین صورت بعد از پرورش میگو جلبک پرورش دهند منطقه گرم است و اگر تخم جلبک بریزند به سرعت جواب خواهد داد. ما در جنوب مرتع نداریم و همه آنها درخت است و دام ها از درخت تغذیه می کنند پس نه تنها دامداری منطقه احیا می شود بلکه از آب هم به نحو احسن استفاده می کنند.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 68
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    ایشون کلا مخالف احیای هر چیزیه، قبلا فکر میکردم رو محاسبات میگه نمیشه احیا کرد ولی مصاحبشون با شبکه یک رو که دیدم واقعا نا امید شدم، جایی از صحبت، بعد از این که برای تک تک راه حل ها دلیل می آوردن که شدنی نیستن، مجری گفت اگه برداشت آب از چاه ها کم بشه امکان احیا وجود نداره که ایشون با بی میلی گفتن چرا میشه ولی نباید جلوی برداشت آب مردم از چاه هارو بگیریم چون کشاورزی میکنن جای دیگه ای هم دلیل جالبی آوردن، ایشان وضعیت دریاچه ارومیه رو به مریضی که "اصحال" داره تشبیه کردن و گفتن همونجوری که کسی که نباید به کسی که اصحال داره آب بدیم چون نمیتونه تو بدنش نگه داره، دیگه نباید به دریاچه ارومیه آب داد. حالا زاینده رود هم همین داستان شده.
    • میثم A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      از قدیم گفتن حقیقت تلخه.ایشون حقیقت رو گفتن و راه حل پیشنهاد دادن اما ظاهرا مردم عادت کرده اند دروغ و حرفهای دلخوش کننده بشنوند.
    • محمد A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      47 9
      من خودم بچه روستام ایشون مشکلات روستاییان رو نمیدونه؟اکثر روستای ها با کمبود امکانات از جمله بانک و مشکل جمل نقل و خرید پوشاک و...هستند یعنی بقیه دنیا هم که شهر نشین شدن همین مشکلاتو داشتن؟میدونین واسه اوردن این امکانات از شهر به روستا چقد باید هزینه کنین؟من مخالف تجمع جمعیت هستم اما روستاییان واسه اینکه برن دانشگاه باید کیلومترها راه برن امکاناتی مث اینترنت که مهمترین چیز واسه یه دانشجو رو ندارن...ایشون میگن کشاورزی کشوری مث ایران نباید اصن کشاورزی داشته باشه اونم واسه صادرات بیشتر این برنج لنجان میره واسه خارج و سودشو دلال میبرن
    • بی نام EU ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      33 43
      اخه این تو عمرش یه بار زاینده رود رو از نزدیک دیده داره اینجوری تز میده، این از این اونم از تز دریاچه ارومیه واقعا تاسف داره
    • رضا A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      18 7
      همین که همه چیزو میریم از ایشون می پرسیم نشون می ده که متخصص به اندازه کافی نداریم و اگر هم داشته گمنام هستند و یا کسی به نظراتشون توجهی نمی کند. یادم می آید 23 سال پیش در اصفهان دانشجوی دکتر جعفریان که در فرانسه درس خوانده بود بودم. در آن موقع هیچ آثاری از خشکسالی و این مسائل مطرح نبود. ایشان در سر کلاس با استدلال که جای گفتن آن اینجا نیست وضعیت امروز ما را پیش بینی کرد. اگر نظرات ایشون پیاده شده بود چه می شد؟ به کسی که از داشته های خود استفاده نمی کند چه می توان گفت؟
    • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      31 8
      دکتر کردوانی : من میدونستم ما موفق نمی شیم.......
    • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      55 28
      ایشون یکی از برجسته ترین کارشناسای کشور هست که بشخصه در دلسوزیش هم شکی ندارم.
    • بی نام US ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      24 32
      منو یاد اون شخصیت تو گالیور میندازه که همش میگفت من خودم میدونم کارمون تمومه
    • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      44 57
      خدا رو شکر رود آمازون و دریاچه میشیگان تا حالا محتاج کارشناسی این استاد نشدن و گرنه اونها رو هم خشک میکرد.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      15 4
      اخه زاینده رود مگه چیدر دبی داره که احیاش سخت باشه؟؟؟ یک بیستم بزرگترین رود ایران هم نیست. همین الان هم وقتی اب داشته باشه عمق متوسطش به 1 متر نمیرسه.
    • mohsen A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      53 33
      وقتی کسی که سواد نوشتن صحیح اسهال رو نداره به قدیمی ترین استاد ایران ایراد تخصصی میگیره
  • دلواپس IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    توی ایران اول یه کاری رو انجام میدن بعدش کارشناسی میکنن این بنده خدا راست میگه اصفهان و یزد که هر سال در اوج کم آبی هستن چرا باید کارخونه فولاد داشته باشن تا 4تا قطره آبی هم که توی استان وجود داره ببلعند...؟
  • حمید از اصفهان A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    جناب کردوانی عزیز در مورد دریاچه ارومیه گفتید و اونو کشتید بس نبود ؟؟؟ اونجا که خارجی ها می گفتند قابل احیاست تو ایرانی مگفتی باید بمیره حالا دست نوازشت رو میخوای رو زاینده رود بکشی ؟
    • بی نام RO ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      40 66
      ایشون میگفت برداشت نکنید کردند وقتی که میخوان اب شیرین رو بریند و شوره زار میگه نکنید
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    دکترکردوانی افتخارایران وایرانی
    • امیر IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      22 17
      طی چند سال آینده همگی میفهمیم که آقای دکتر کردوانی درست میگفتند و اون خارجیهایی که یکی از دوستان گفتند همگی حداکثر جای شاگردای ایشون در مطالعات نواحی خشک و نیمه خشک هستند لذا تا وقت داریم به فرمایشات آقای دکتر کردوانی گوش بسپاریم و عمل کنیم حیف و صد حیف که از ایشان استفاده درست نشده و نخواهد شد
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    دست از سر مناطق کناره دریای خزر بردارید از دست بی مسئولیتی همه خسته ایم .همه جا ویران وکثیف با ماشینهای خود دود ودم را به ما شمالیها دادید این کمه که حالا صنایع را می خواهید بیاورید بس کنید دست از سر شمال بردارید
    • معصومه A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      28 5
      موافقم هنوز استان های شمالی کمی مناطق بکر و پاکی دارن . . صنایعتون رو برای خودتون نگه دارین . . . دست از سرِ ماها بردارین ای بابا . . .
    • دریای خزر IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      10 2
      میخوان خزر را هم خشک کنن. آبش را میخوان ببرن تو کویر سمنان و رفسنجان رها کنن. اگه خزر را هم خشک کردین دیگه تو کتابهای تاریخ تو ویرانگری بی رقیب میشین
    • ع ب A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      16 6
      دوست عزیز اگه مسافرای شمال نباشن کی جنس 100 تومنی شما رو 1000 تومن بخره یا واسه یه آلونک هر شب 300 400 هزار تومان کرایه بده ؟؟
  • بی نام GB ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    79 56
    آبش اگه یزد نره احیا می شود... بی زحمت تز ندهند
    • رضا IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      76 33
      برادر فکر میکنی سهم آب یزد مگه چقدر است؟ برو ببین کارخانجات فولاد اصفهان چند هزار لیتر آب رو در ثانیه میبلعند برو ببین که کشاورز محترم برای برداشت 1 کیلو خربزه چرا باید 8 متر مکعب آب رو هدر بده. برو ببین از لحاظ اقلیم منطقه وقتی به شدت تبخیر داریم چرا از روشهای کشت و آبیاری منسوخ استفاده می کنیم؟؟ چرا از آب پساب استفاده صحیح انجام نمیشه
    • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      17 20
      اب اصفهان خودش از چهار محال بختیاری میاد حلا چرا یزد نره؟ جالبه سر اب جای دیگه دعواس
    • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      14 8
      کارخاته فولاد مبارکه و ذوب آهن مجموعا حدود 5تا7 درصد آب زاینده رود رو مصرف میکنن. اینها داستان و افسانه درست کردن که همه اب رو فولاد رو مصرف میکنه تا اب اصفهان رو منتقل کنن به یزد و اردکان و کرمان و رفسنجان و قم، و کسی هم چیزی نگه.
    • ایرانی A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      12 3
      مشکل اینه که اگر کارخانه فولالادو ببندیم دلار پنج شش تومان میشه چون باید هشت میلیون تن فولاد اضافی وارد کنیم.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      7 4
      کارخاته فولاد مبارکه و ذوب آهن مجموعا حدود 5تا7 درصد آب زاینده رود رو مصرف میکنن. اینها داستان و افسانه درست کردن که همه اب رو فولاد رو مصرف میکنه تا اب اصفهان رو منتقل کنن به یزد و اردکان و کرمان و رفسنجان و قم، و کسی هم چیزی نگه./// خبرانلاین چرا سانسور میکنی؟؟ منتشر کن لطفا
  • هادی IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    54 25
    استاد فکر نمیکنید یه کم ناامیدانه در مورد همه چیز اظهار نظر میفرمایید اون از دریاچه ارومیه که میفرمایید خشک میشه اینم زایندرود . اون از اساتید و محققین ژاپنی که پاشون توی له میره بعد اظهار نظر میکنن اینم از اتوی لباس شما
  • حاجی DE ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    74 1
    زاینده رود را هم که کارخانه ها و شیوه های قدیمی آبیاری کشاورزی خشک کردند. مدیریت و برنامه ریزی ضعیف باشه همینه دیگه. ما هرچی کشیدیم از دست همین مدیریت ضعیف بوده.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    30 7
    کو گوش شنوا
  • بی نام US ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    80 6
    خود مازني ها و گيلكي ها بايد حواسشون به سرزمينشو باشه يك بچه پولدار بهشون پيشنهاد پول بده خام بشند زميناشونو بفروشند و زندگيشونو نابود كنند يك ماشين بخرند پاشند بيان تهران و بگازند .... خودشون بزرگانشون ريش سفيدانشو بايد يك فكري بكنند ... دولت و شهرداري و ... هيچ اهميتي به موضوع نميدهند
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    35 28
    چه جالب .اونوقت این بنده خدا که این همه طرح و فکر داره چقدر اختیار داره؟هیچی .کی از نظراتش استفاده می کنه؟هیچکس.برای چی این همه درس خونده و پژوهش کرده؟هیچی همینجوری.
  • رضا IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    53 16
    این آقا دکترای خاک دارد. اما بیشتر از مسایل اقلیمی صحبت میکند. بهتره مراعات همکاران را بکنید.
    • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      10 6
      وقتی که همکاران ساکت هستند و به بحث ورود نمیکنن ایشان صحبت میفرمایند که صحبتهایشان همه از سر دلسوزی بوده و عین واقعیت است. دوستانی که گوسفند داری میکنند نگران شده اند با این حرفهای ایشان نگران از دست دادن گوسفندان و اینجا مغالطه حمله به شخص میکنند.
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    41 10
    دکتر جان میخای بریم بمیریم که خیال شما راحت بشه؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    11 5
    ایشون نگفت اگر تونل بهشت آباد احداث شود و آب به یزد نرود چرا زاینده رود خشک می شود
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    18 19
    دکتر کردوانی حرفش درسته۰۰۰۰۰ با یک بار باران آمدن که سی سال برداشت آیچب زیر زمینی احیا نمیشه ۰۰۰۰۰ خود کشاورزان باید متوجه باشند
  • امیر حسین شعرباف A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    12 28
    اطلاع اقای کردوانی از اکوسیستم های مرتبط زاینده رود و مسایل آن ناقص است. با اکولوژیست های محیط زیست شناس مطلع و متعهد مصاحبه و اطلاعات در اختیار مردم بگذاریدو لا تقف ما لیس لک به علم . ان سمع و البصر و الفواد کل اولئک عنه مسئولا
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    31 19
    این آقای دکتر استاد و دلباخته کویرن و احتمالا تخصصشون در ان زمینه س. پس بهتره تو حیطه خودشون اظهار نظر کنن. از نظر مهندسی احیای دریاچه و رودخانه نه تنها ناممکن نیست بلکه حتی پیچیده هم نیست. برادر من برو ببین تو دنیا چیا ساختن و چه ناممکنهایی رو ممکن کردن. چرا بیخودی و بی اطلاع دوتا راه حل کودکانه پیشنهاد میدی و خودت رد میکنی.
    • بی نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      8 1
      از نظر مهندسی شاید ولی از نظر زیست محیطی نه. مهندسی که مسائل زیست محیطی رو در نظر نگیره عاقبتش سدهای با مخازن خالیه. نگاه زیست محیطی در این شرایط بر همه چیز مقدم است.
  • امين A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    10 4
    درمورد مصارف تونل گلاب اطلاعات صحيح نبود واز طرفي هم بيشترين مصرف آب در جنوب غرب اصفهان در تصفيه خانه بابا شيخ علي وسد چم آسمان ذوب آهن و فولاد مباركهوكشاورزي آن قسمت است
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    29 7
    با سلام و احترام برای بنده جالبه که همواره دوستان به سراغ افرادی چون دکتر کردوانی می روند کسانی که تحقیقات 30 سال فبلشون رو یدک می کشند. مشکل هم اینجاست که امثال ایشون و افکارشون داره منابع طبیعی و محیط زیست مارو به قهقرا می بره. اگر ایشون نظریه پرداز هستند لطفا به مقالات منتشر شده ایشان حداقل طی 10 سال اخیر مراجعه نمایید و ببینید آیا نظریه یا کار جدیدی می بینید . من که از ایشون نتوانستم چیزی در سایت های علمی پیدا کنم. به نظر من مقصر ما هستیم که همواره داریم فضا را در اختیار امثال دکتر کردوانی قرار می دهیم.
  • amir shiraz A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    22 7
    میگن من گفتم کشاورزی رو احیا کنید..کشور اب واسه خوردن نداره چطور کشاورزی کنیم؟؟کشور ایران از نظر کلی 70 درصد بیابانی بود 20 درصد کوهستان و 10 درصد قابل کشاورزی..این همه کشاورزی رو تبلیغ کردن همه منابع رو خشک کردن..الان شدیم 93 درصد بیابان و کوهستان خشک. یعنی معادل سومالی شدیم.با پوا نفت زنده ایم.. جنگل های بلوط هم خشک شدن از بی ابی..کشاورزی در ایران مقرون به صرفه نیست...اینو همه میدون اما بخاطر خالی نشدن روستا ها و بیکاری حرفی ازش نمیزنن....متاسفم که برخی دکترای ما در این حد دانش و درک دارن. بخاطر رضای خدا بگذار
    • بی نام RO ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      6 12
      چرا مقرون به صرفه نیست؟ اصلا اگر گندوم تحریم بشه چی بخوریم؟ دوست عزیز آب هست و کافی هم هست ولی باید الگو کشت تغییر کنه. همین الان باید گوچه و هندوانه و .. وارد بشه و فقط کاای استراتژیک بکاریم.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    31 11
    ایشون زمینه ی مطالعاتشون کویر شناسیه پس به کویر بیش از آبادی علاقه دارن
  • بی نام DE ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    47 9
    آقای کردوانی همینکه ما در سواحل دریای کاسپین میزبان چندین تن زباله در هر تعطیلی هستیم برامون کافیه، لطفاً صنایع رو همون سر جای خودش نگه دارین و تز و تئوری هاتون رو هم برای خودتون نگه دارین ما را به خیر تو امیدی نیست، شر مرسان
  • مظفرخان IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    5 12
    مسئولان به حرفهای ایشان گوش کنند
  • بی نام EU ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    21 16
    من از دولت تقاضای عاجزانه دارم مدرک دکترای ایشونو باطل کنه
    • بی نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      10 2
      مگه دولت بهش دکترا داده که بخواد باطل کنه؟
  • حامد A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    19 1
    با این همه معضل بی آبی حالا اگه جمعیت ما هم به 150 میلیون برسه چیکار باید کرد؟ خدا به داد مون برسه گشنگی که هیچی کی اینا رو سیراب کنه؟
  • حامد A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    18 13
    کردوانی حرفهایی رو میزنه که به مذاق بعضیها حوش نمیاد. چونکه حرف حق رو همون طور که باید گفت، میگه. برای همین کمی نلخه. این بنده خدا داره راست میگه. ولی چون حرفهاش همیشه قومی و قبیله ای تحلیل میشه، همه ایراد میگیرن. کشور ایران برنامه جامع آب و آبیاری و کشاورزی و شهرسازی میخواد. بعضی مناطق کشور که استعداد و ظرفیت جمعیت و صنایع زیاد رو ندارن، به خاطر مسائلی مثل رانت همه چیز رو دور خودشون جمع کردن. خوب همینطوری میشه دیگه آب اصفهان رو باید ببرن یزد، آب چهارمحال رو ببرن اصفهان، زاینده رود اینطوری میشه، آب زرینه رود و سایر رودهای حوزه دریاچه ارومیه رو میبرن تبریز و ارومیه، یا باهاش کشاورزی میکنن و ... . خوب از اول اگه یه برنامه ای باشه و معلوم باشه اونجا چقدر کشش داره، هیچوقت این اتفاقها نمی افته.
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    3 2
    بجان هرچه مرغ ميخواد خليج فارس رو كويركنه
  • ملا نصراله A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    4 5
    اقای دکتر خوبه پزشک نشدن و الا هر مریضی بهشون مراجعه میکرد اول رو به قبلش میکردن بعد به همراهاش میگفتن گور کنو خبر کنین ،یه تابوت خشکل هم سفارش بدین ،برای غسل میت هم از باران مصنوعی استفاده کنید
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    20 1
    چرا باید در یزد از آب زاینده رود برای کشت محصولاتی که نیاز زیادی به آب دارد مثل خیار استفاده شود و استان یزد قطب تولید خیار ایران شود در حالیکه در یزد هیچ وقت در طول تاریخ چنین محصلاتی کشت نشده است؟؟؟ چرا باید در چهارمحال و بختیاری با زور پمپهای قوی آب را از کوه بالا ببرند و در بالای کوه باغهای جدید احداث کنند؟؟؟آنوقت کشاورزان استان اصفهان حق استفاده از این آب را نداشته باشند؟؟؟ صنایع اصفهان مگر استفاده استانی میشود که مردم اصفهان باید جور آن را بدهند؟؟؟
  • مرتضی A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    9 2
    اونهایی که میگن دریاچه و رودخانه خشک شده قابل احیاست واقغا به چی فکر میکنن؟ احیای مصنوعی؟ درحالیکه روند خشک شدن اینها حداقل 80 سال طول کشیده یکک شبه که خشک نشدند. پس مطمئن باشید بدون یک برنامه 200 ساله نمیشه هیچ دریاچه و رودخانه ای رو احیا کرد و اگر هم آبی داخلش جاری میکنن فقط به خاطر اثر روانی اون روی جامعه است.
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    21 3
    آخه با این پیشنهاد مشکل حل میشه؟ گره رو کور تر داری میکنی بزرگوار سواحل شمالی هم نابودن بشن؟ به چه قیمتی؟؟؟
    • فرهنگی IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      5 1
      حالا نیست دیگه چیزی از شمال باقی مانده نگران چی هستی ده ها هکتار از جنگل های گلستان در آتش سوزی های عمدی سوخته واسه منافع بعضیا...
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    4 2
    هیچ دانشمندی در جهان طرح و ایده کاربردی خودشو مفت و رایگان در اختیار دولت ها نمیذاره، شما عزیزان کامنتی ببینید طرح ایشون چه آینده نگری فوق العاده ای داره،کاشت جلبک تو ژاپن هم اجرا میشه و سود سرشاری هم داره
  • پروفسور A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    6 2
    باز این آقا اومد نظر داد صنایع رو ببریم کنار دریای مازندران که تا 5 سال دیگه شمال می شه بیابان و سواحل دریای مازندران می شه گنداب این آقا خیلی علاقمنده که بیاد توی تلویزیون و رادیو مصاحبه کنه و حرفهای صدمن یه غاز بزنه قحط الرجال شده تو این مملکت
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    2 0
    وای باجرفشون در مورد انتقال صنایع اب به جتوب کشور موافقم الان این همهکارخانه فولاد داریم حتی تو خود یزد خشک که ابش قرضیه توی کاشان اصفهان خوب این اشتباهس در شمال هم نباید چوت اب خزر بسنه است وبه اندازه کافی الوده ولی جنوب کشور مستعد صنایع اب بر اصفهان بیشتر باید به شهر توریستی تبدیل بشه تا صنعتی الان هر چهر طرف شهر از شمال و شرق وغرب و جنوبش منطقه صنعتی زدند نمیشه نفس بکشی
  • سید اکبر رضوی IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    1 0
    لطفا" کتاب " سفر روس " جلال آل احمد انتشارات فردوس مطالعه شود. در این زمینه مطالب خواندنی گفته شده ص 238 خواده شود. تاریخ را متخصصان به هنگام طرح پروژه ای حتما" مطالعه کنند ایکاش در قانون ایران چنین جمله ای ذکر می شد. و چقدر هزینه های ما کاهش پیدا می کرد حتی جایی که مارکس نقل به مضمون از جامعه شناس روستایی دانشگاه تهران در روزنامه ایران دیدم قبلا" کشورهایی مثل ایران هر گز به توسعه نمی رسند بخاطر آب وهوای خاصی که دارند یک سال باران هست و سال دیگه چنین نیست و باید مازاد خرج آون سال بی باران کنند. دانشمندان ایرانی باید تحقیق جامعی در این زمینه داشته باشند.
  • آذربایجان A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    8 6
    خدا رو شکر ایشون اقتصاددان نیستن و گرنه میگفتن فقرا هیچ وقت پولدار نمیشن و بهتره بمیرن
  • بی نام A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    8 0
    اقا به اندازه کافی شمال رو به گند کشیدن دیگه بدترش نکنن
  • مسعود A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    1 1
    سلام.بنظر من حرفهای آقای کردوانی ودرواقع پیشنهاداتی که دادن کاری نیست که بشه تو یک سال و دو سال انجامش داد.ایشون بدون در نظرگرفتن خیلی از جنبه ها پیشنهاد حذف گوشت گوسفند کردن که قطعا حالا حالاها امکانپذیر نیست.لزومی هم نداره اینکار,بردن صنایع به مناطق ساحلی کشور هم شرایط خاص مکانی و جغرافیایی خودشو میطلبه و یه شبه هم نمیشه صنایع رو از شرق و غرب و مرکز کشور به کنار دریا برد.ضمن اینکه شمال کشور و مناطق ساحلی دریای خزر زمین تا آسمون با جنوب کشور فرق داره و اصلا با هم قابل مقایسه و یکسان نیستند.هر سرزمینی باید صنایع مربوط به اقلیم خودشو داشته باشه تا بتونه به اوج شکوفایی برسد.بحران آب هم باید با کار کارشناسی و عملیاتی برطرف بشه,با استانداردسازی صنایع,مکانیزه کردن کشاورزی و صرفه جویی در مصرف آب..
  • مهسا A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    1 2
    سلام فعالیت کارخانه ها در مناطق مختلف باعث رونق اشتغال و جلوگیری از اعتیاد و افزایش جرم و .... میشه پس چظور وقتی می توانیم آب را انتقال دهیم برویم دنبال احداث کارخانه در کنار آب؟؟؟؟؟؟؟؟ به نظر می رسد اظهار نظر بدون در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی چندان مفید نیست
  • یحیی IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    1 2
    دوستان ، جوابهای بدبینانه و سربالا ی آقای دکتر کردوانی نباید موجب ناراحتی شما شود.خشکسالی و کم آبی یک بحران اساسی است که باید با یک برنامه ریزی بلندمدت و هدفمند خود را با آن تطبیق دهیم.فرض کنید بطور کوتاه مدت از جاهای دیگر آب را منتقل و دریاچه ارومیه و زاینده رود را آب دار کردیم، بعدش چه؟؟ با این رشد جمعیت و افزابش روزافزون نیاز به آب بعد از چند سال مجددا همین بحران تکرار خواهد شد مگر آنکه فکر اساسی برای رفع بحران شود که آنهم فقط از طریق تغییر الگوی مصرف آب و تغییر در تولیدات فعلی کشور است که آقای دکتر به قسمتی از ان اشاره کرده اند.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
      2 2
      موافقم. اما جوابهای ایشون بیشتر واقعگرایانه است تا بدبینانه. اما طبق معمول واقعیت تلخه.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    2 0
    اب اب اب اب
  • تیمور A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    0 0
    سلام واقعیتی که می بینیم فقط خشکسالی وبی آبی است و همین روند تا بحران کامل اب داره اتفاق می افتد وقتی تشنه و بی اب شدیم انوقت متوجه آن می شویم فعلا آبی برای گذراندن آبی هست.....