۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۲

استاد شهریار عامل همگرائی و دوستی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است. مردم هر دو کشور به او عشق می‌ورزند و همه ساله مشترکا یاد او را گرامی می‌دارند.

هر ساله در بیست و هفتم شهریورماه، نام و یاد شاعر بزرگ ایران، استاد محمد حسین بهجت تبریزی معروف به شهریار گرامی داشته می شود. چرا که روز وفات این شاعر بزرگ به "روز ملی شعر و ادب فارسی" نام گذاری شده است. شهریار ، از بزرگترین شعراى معاصر ایران ، که در شعر فارسى و آذری تبحر داشته و نه تنها در ایران بلکه در کشورهای فارسی و آذری زبان همچون جمهوری آذربایجان، افغانستان و تاجیکستان و دیگر ممالک آسیای مرکزی و قفقاز و شبه قاره هند محبوبیت دارد.
شهریار در سال 1285 هجری شمسی در خانواده حاجی میر آقای خشکنابی در تبریز به دنیا آمد. او دوران کودکی را در روستای پدریش خشکناب در کنار کوه زیبای "حیدر بابا" گذراند. شهریار سپس به تهران آمد و در دبیرستان دارالفـنون تحـصیل کرد، ولی در سال آخر از ادامه تحـصیل انصراف داد و وارد خـدمت دولتی شد؛ چـنـد سالی در اداره ثـبت اسناد نیشابور و مشهـد خـدمت کرد و در سال 1315 در بانک کـشاورزی تهـران استخدام شد. شهریار پس از 83 سال زندگی در 27 شهریور 1367 وفات یافت و پیکر او در مقبره‌الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.
شهریار، مسلمان، شیعه و از عاشقان ائمه اطهار بود. او در مصاحبه با کیهان فرهنگی می‏گوید: " من شانس ادبی خود را مدیون این هستم که وقتی شش ساله بودم و تازه الفبا را یاد گرفته بودم، در تاقچه اتاق ما، در دِه فقط دو کتاب بود با جلدهای مندرس؛ یکی قرآن و دیگری حافظ. عمده شانس من این است که زندگیم از اول با قرآن و حافظ شروع شد که هنوز هم هست".
شهریار، دوستدار و عاشق پیامبر و اهل بیت او (س) بود و این عشق در شعرهای او هویداست؛ هر کس می‏تواند از لابه‏لای اشعاری که درباره شخصیت معصومان (ع) سروده است، عقیده و عشق پاک او را به اسلام و تشیع بفهمد.
آللاهین شهری نبی دیر، قاپیسی شاه ولی
دئشیک آختارما، بو شهرین بئله دروازه سی وار
پیامبر شهر خدا و شاه ولی امیرالمومنین دروازه آن است
در پی دریچه نباش ، این شهر چنین دری دارد
"ستون عرش خدا قائم از قیام محمد
ببین که سر بکجا می‌کشد مقام محمد
به جز فرشته عرش آسمان وحی الهی
پرنده پر نتوان زد به بام محمد."
وی در شعر یا علی (ع) می‌گوید:
"مستمندم بسته زنجیر و زندان یا علی
دستگیر ای دستگیر مستمندان یا علی
بندی زندان روباهانم ای شیر خدا
می جوم زنجیر زندان را به دندان یا علی
عشق و ارادت خاص شهریار به امیرمؤمنان، حضرت علی (ع) در شعر جاودان وی یعنی "علی ای همای رحمت" نماد محبت خاص وی به مولای متقیان است. شهریار اشعار سوزناکی را نیز تقدیم حضرت سید الشهداء (ع) کرده است:
"شیعیان دیگر هوای نینوا دارد حسین
روی دل با کاروان کربلا دارد حسین
از حریم کعبه جدش به اشکی شست دست
مروه پشت سر نهاد اما صفا دارد حسین
وفاداری شهریار به انقلاب اسلامی و آرمان‌های جاودانه و میراث عظيم امام خمینی (ره)، تعهد به دفاع از این انقلاب، تجلیل از شهدا و حضور در صحنه‌های هنری دفاع مقدس، از جلوه‌های ویژه زندگی شهریار و از فرازهای به یاد ماندنی اشعار اوست. شهریار، انقلاب را نوروزي مبارك مي خواند و با اشاره به مقاطعی از زندگی خود پس از انقلاب اسلامی می گوید" من ده سال آخر عمرم زنده شدم "
چه نيكو سنتى تجليل جمهورى اسلامی
كه چون نوروز هر سالش نوآيين سالگرد آيد
شهریار، دلداده بنيانگذار انقلاب، حضرت امام خمينى (ره) بود و این عشق در شعری که برای ورود امام به ایران متبلور است.
خدا پس داده در روزى چنين با ما امام ما
كه شمع جمع ما و رهبر هر فردفرد آيد
شهریار در اشعار فارسی خود به دفعات علاقه به میهن خود ایران را ابراز داشته و به تجلیل ایران می پردازد.
کشور ما که هست کان هنر
سرزمینی است آسمانی فر
خاک او توتیای چشم دل است
توتیا پیش خاک او خجل است
از جهان سر بود به دانش و فر
که جهان پیکر است و ایران سر
اشعار فارسی و آذری شهریار، نشان می‌دهد که وی یک ایرانی میهن‌دوست است و موضعی سازش‌ناپذیر در مقابل دشمنان وطن دارد. سال‌های پر افتخار دفاع مقدس که شاهد حضور شهریار در جمع پاسداران و رزمندگان جبهه‌های جنگ بود، خاطره‌ای است که از سال¬های پایانی حیات استاد در ذهن ایرانیان نقش بسته و ماندگار شده است.
اگر چه نخستین اشعار شهریار عمدتا به زبان فارسی سروده شده، اما وی به خواست مادرش طبع خود را در زبان آذری نیز آزمود و نتیجه آن سرودن منظومه "حیدر بابایه سلام" شد. این منظومه که در سال 1322منتشر شد از آثار جاویدان شهریار و نخستین شعر مشهوری است که وی به زبان مادری سروده است. منظومه حیدر بابا تجلی شور و عشق شهریار به مردم آذربایجان است، این منظومه از جمله بهترین آثار ادبی ایران است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که خود از شعر شناسان اصیل و مسلط به زبان آذری هستند، معتقدند که علاوه بر خصوصیات شعرى مثبت شهریار، ویژگى دیگرى هم در «حیدر بابایه سلام» هست و آن این است که در این شعر، مطالب بسیار حکمت‌آمیز وجود دارد و با این حساب مى‌توان شهریار را یک حکیم به حساب آورد.
در کنار آذری‌های ایرانی، مردم جمهوری آذربایجان نیز علاقه خاصی به شهریار دارند و در اکثر خانه‌های این کشور کتاب‌های شعر شهریار وجود دارد و حتی تعدادی از اشعار فارسی او به آذری ترجمه شده است. منظومه آذری "حیدر بابایه سلام" در جمهوری آذربایجان بسیار مشهور است. اشعار و نام شهریار در جمهوری آذربایجان با مردم عجین شده تا حدی که نام بلوارها، خیابان‌ها، کوچه‌ها و نوزادان تازه متولد را به نام او می‌گذارند. شهریار در حالی که زبان آذری را زبان مادری و عزیز می‌نامد، اما در موضعی صریح و روشن هرگونه سوءاستفاده از آن را در راه ایجاد تفرقه و خدشه به وحدت ملی ایران، مردود می‌شمارد. در اشعار او بر خلاف برخی از شعرای قومگرا نه تنها هیچ توهینی به ملل غیر نمی‌شود بلکه او در جای جای اشعارش می‌کوشد تا به هر نحو ممکن سبب انس زبان‌ها و اقوام مختلف را فراهم کند.
شهریارعاشق زبان مادری است و در عین حال به دلیل عشق به زبان سرزمینی و اشعار فارسی به او "حافظ معاصر" می‌گویند.
چو از شهنامه، فردوسی چو رعدی درخروش آمد
به تن ایرانیان را خون ملیت به جوش آمد
زبان پارسی گویا شد و تازی خموش آمد
ز کنج خلوت دل اهرمن رفت و سروش آمد
یا در جای دیگر در وصف فردوسی می گوید:
او شاعرقهرمان ما فردوسی است
او را قلم آن کرد که شمشیر نکرد
او کاخ زبان پارسی کرد بلند
او شاعر ایده آل ما فردوسی است
در تاجیکستان، افغانستان و هند مردم به اشعار فارسی شهریار دلبسته‌اند. به قول یک نویسنده و پژوهشگر هندی، زبان فارسی هر کجای دنیا باشد، استاد شهریار در آنجا مورد علاقه مردم است. در 30 دانشگاه هند زبان فارسی تدریس و شعر استاد به عنوان نمونه بارز شعر فارسی ارایه می شود.
نکته آخر اینکه استاد شهریار عامل همگرائی و دوستی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است. مردم هر دو کشور به او عشق می‌ورزند و همه ساله مشترکا یاد او را گرامی می‌دارند. ما نیز به روح بلند او درود می فرستیم و امیدواریم ایران اسلامی، همواره زادگاه فرزندانی همچون شهریار باشد و به این فرزندان خود مباهات کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر تبریز اوغلی A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    30 33
    یاشا شهریار. یاشا.اما حیف که.....
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    23 14
    یاشاسین
  • بی نام US ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    30 50
    شهريار شاعر درجه سوم است حدود 20 غزل خواندني دارد و حيدر بابا .
    • ایران IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
      25 12
      شهریار یکی از شاعران عزیز این کشور است . تا کنون درجه به شاعر را ندیده بودم . شما گویا از درجه خوشتان میاید. شاعری که این چنین با 20 شعر به قول شما در دل مردم ایران جا گرفته بایستی ارزش و شان ان را دانست. شما درک درستی از حس اصیل ایرانی ندارید .و احتمال زیاد درک درستی از شعر ندارید.بمانید در امریکا وبیرق فرنگ را به سینه بزنید که لایق انید./
  • بی نام A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    29 18
    شهریار شاعر درجه سوم است؟ شما که با همین جمله سواد شعریت دستمون اومد... ولی انصافا برو نظر شعر شناس ها و شاعرهارو ببین گوشی دستت میاد
  • ک.ق IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    19 19
    شهریار در ادبیات معاصر نامدارترین شاعران ایران است در ادبیات تورک جایگاه ویژه ای دارد وهمچنین در ادبیات فارسی نیز این مطرح می باشد که اگر شهریار لیاقت بزرگی در ادب فارسی را نداشت این روز را براش تعیین نمیکردند این روز 27 شهریور را بزرگان ادبیات معین و تعیین کرده اند وصد البته تمام شاعران ایرانی محترم هستند و... و... یاهووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو.
  • بی نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    2 0
    یاشا شهریار
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
    0 0
    یاشاسین ایران یاشاسین آذربایجان