اسمارت اسفی‌یرز، روبات فضایی ناسا و گوگل برای نقشه‌برداری ۳بعدی

ناسا روبات‌های هوشمند اسفی‌یر خود را به گوشی‌های هوشمند تانگوی گوگل مجهز کرده تا با استفاده از تجهیزات ۳بعدی آن، آزمایش‌های نقشه‌برداری سه‌بعدی در فضا را انجام دهد.

در تصویر زیر، نمونه‌ای از روبات هوشمند ناسا موسوم به اسمارت اسفی‌یرز را می‌بینید که با گوشی هوشمند کنترل می‌شود. اسفی‌یرز (SPHERES) مخفف عبارت «ماهواره‌های آزمایشی هماهنگ‌شده برای حفظ موقعیت، تعامل و جهت‌یابی» است.

ناسا از سال ۲۰۱۱/۱۳۹۰ در حال آزمایش اسفی‌یرز در ایستگاه فضایی بین‌المللی است و به‌زودی آنها را ارتقا خواهد داد. فضانوردان قرار است تا پایان تابستان، جدیدترین گوشی هوشمند گوگل یعنی «پراجکت تانگو» را روی اسفی‌یرز نصب کنند که از حسگر ۳بعدی و دوربین‌های متعدد بهره می‌برد. ناسا قرار است با استفاده از قابلیت‌های ۳بعدی این محصول آزمایشی گوگل به آزمایش نقشه‌برداری ۳بعدی و جهت‌یابی در پرواز آزاد داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی بپردازد.

پروژه اسفی‌یرز با هدف انجام فعالیت‌هایی مانند بررسی‌های محیطی برای کنترل سطح تشعشع، روشنایی و کیفیت هوا در ایستگاه فضایی آغاز شده که نیازمند حسگرهای متحرک است. علاوه بر این، اسفی‌یرز برای نظارت بر تجهیزات و هدایت برخی آزمایش‌ها نیز به کار خواهد رفت.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

۵۳۵۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =