دکتر بهرام امیراحمدیان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به تحلیل وضعیت عراق پرداخته و بر عدم ورود ایران به جنگ با داعش تأکید کرده است.

این عضو هیأت علمی بازنشسته دانشگاه تهران در آغاز مطلبش می نویسد:
«اخیرا در محافل آمریکایی گفته می شود که ایران در منطقه خاورمیانه جزیره ثبات است و از جنگ طالبان و القاعده در دو سوی شرق و غرب خود سالم بیرون آمده است. بهار عربی آن را تحت تاثیر قرار نداده و توانسته است ثبات خود را حفظ و حتی تحت شدیدترین تحریمها جان سالم بدر ببرد. بحرانها را پشت سر بگذارد و به وحدتی برسد که آن را به قدرتی منطقه ای تبدیل کند. بنابراین باید این جزیره ثبات بر هم بریزد و در جریان ناآرامی های منطقه تحت تاثیر قرار داده شود و در شکل گیری خاورمیانه مورد دلخواه غرب، به آن نقش داده شود.
ظهور طالبان در افغانستان دهه 90 خطراتی را برای ایران از سوی مرزهای شرقی پدید آورد... پس از حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزار شریف، تصمیم گرفته شده بود که ایران برای رویارویی با طالبان به این کشور حمله کند. این تصمیم تا مرحله آغاز عملیات نظامی با استقرار نیروهای مسلح ایران در مرز افغانستان پیش رفت. اما در نهایت سیاستمداران ایرانی به این جمع بندی رسیدند که طالبان دولتی قانونی و شناخته شده نیست که با آن وارد جنگ شد. شاید آن زمان بهترین تصمیم همانی بود که گرفته شد...»
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در بخشی از مطلبش با اشاره به حمله داعش به عراق نوشته است:
«آمریکا چراغ سبزی برای ورود ایران به صحنه سیاسی عراق نشان می دهد. نباید از نظر دور داشت که در محافل سنی عراق، بسیاری از آنها به سبب حضور پر رنگ ایران در صحنه سیاسی عراق از ایران زخم خورده و مخالف سرسخت ایران هستند. داعش فرصتی را برای بروز این کینه توزیها فراهم کرده است. کافی است ایران وارد این مخصمه و دامی شود که آمریکا به ظاهر به ایران جایگاهی والا می دهد و داعش از وجود ایران در این صحنه به عنوان دلیلی برای وابستگی دولت مالکی به ایران بهره می گیرد و آن را عَلَم می کند. اکنون شرایط ایران در عراق شبیه شرایطی است که پیس از حمله طالبان به مزار شریف پیش آمده بود. تله انفجاری غرب و جهان تسنن کار گذاشته شده است. سناریوهای پیش روی ایران محدودند. تصمیمی خردمندانه باید اتخاذ کرد تا وارد این گرداب نشد. گردابی که امریکا خود را از آن بیرون کشید.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ابراهیم ... A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    حواسمون جمعه دکی
  • ایران قدرت جهانی A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    30 5
    وحدت و اعتقاد به حکومت. احترام متقابل همه اقوام و مذاهب به هم. رقابت احزاب که منجر به اعتلای سیاسی و اقتصادی کشور گردد. فضای باز برای فعالیت و اظهار نظر اساتیدی مجرب و کارشناسان خبره در تمامی زمینه ها. عدم تسویه حساب حزبی با اختلال در سیستم حکومتی.
  • بی نام RO ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    76 2
    كاملا موافقم
  • بی نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    61 6
    زنده باد ایران مقتدر زنده باد ایران مدبر
  • ایرانیم IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    61 5
    منم همین نظر رو دارم،اولش کا تو سوریه تظاهرات شروع شد من طرفدار مردمشون بودم و خواستار رفتن بشار اسد،اما وقتی این وحشی ها خودشون رو قاطی مخالفان کردن و سر زن و بچه های مردم رو بریدن و باهاش فوتبال بازی کردن گفتم که خدا کنه این وحشی ها هیچ جا به قدرت نرسن،بد بهتر از بدتره پس همون اسد فعلا باشه بهتره.ولی حالا دوباره این وحشی ها به عراق اومدن و کارهای کثیفشون رو انجام میدن.در مورد ایران هم بهتره کمک ها بصورت علنی نباشه و بصورا اطلاعاتی و سلاح و .... باشه.
  • معتقدی A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    3 4
    با سلام البته دیدگاه‌های آقای امیر احمدیان با اما و اگرهایی می تواند درست باشد، اما در عین حال قیاس داعش با طالبان مع الفارق یا مع الفوارق است، طالبان در حقیقت با پول عربستان و اسلحه پاکستان و پشتیبانی پنهان غرب و آمریکا وارد افغانستان شد، ولی این طالبان یک گروه تازه تأسیس و بدون تجربه بود، موقعیت منطقه‌ای افغانستان با عراق و سوریه نیز بسیار متفاوت است، اما اکنون طالبان تکفیری یعنی داعش که همان اندیشه طالبان را در خود دارد، دارای تجربه بیشتری است و از سویی از پشتیبانی مالی، نظامی و اطلاعاتی بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عربستان، اردن، ترکیه، گروه 14 مارس لبنانحریری قطر، امارات متحده عربی و سایر قدرت ها بهره می گیرد و از سوی دیگر کشور عراق به دلیل وجود حکومت اکثریت شیعی و نیز وجود مشاهد م
  • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    20 3
    شدیدا موافقم دخالت ایران در عراق کار بسیار اشتباهی هسا اما ایران باید بطرق غیر مستقیم به دولت عراق کمک مالی و نظامی کنه و از مرز هاش بشدت دفاع کنه و نباید کوچکترین رحمی به اونها کنه
  • بی نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    11 6
    فقط مردم عراق حق دارند با داغش مقابله کنند اگر کشوری امن می خواهند.
  • ک IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    16 2
    موافقم
  • reza A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    6 0
    تا دولت رسمی عراق وجود دارد میتواند سلاح های پیشرفته که از طریق ماهواره هدف را میزنند از روسیه تهیه کند در غیر این صورت باید شاهد سه حکومت مستقل وپایگاهی برای عدم دسترسی به سوریه ولبنان باشیم
  • بي نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    13 3
    كاملا درسته
  • آریایی IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    11 5
    دخالت ایران هیچ ثمری بجز هزینه ای که ملت در نهایت بدوش می کشند ندارد. ما باید با تقویت زیرساخت ها و بنیه علمی و نظامی و بخصوص اقتصادی جایگاه خود را مستحکم تر کنیم تا این اعراب سعودی جرات حتی فکر به ایران را نداشته باشند. عربستان امروز داره نقش انگلیس را بازی می کنه " تفرقه بنداز و حکومت کن " چیزی که توی عراق و سوریه جواب داده. زنده باد ایران سرافراز.