چرا خیابان های تهران با اعداد نامگذاری نمی شود؟

نام خیابانها، معابر و امکان تهران، گاهی عوض می شود و مردم از خود می پرسند چرا نامها تغییر کرده، یک عضو شورای شهر تهران درباره تغییر نام خیابانها توضیح داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجتبی شاکری، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران درباره اینکه چرا خیابانهای تهران را با اعداد نامگذاری نکرده اند، در کافه خبر گفت: اسامی که با عدد ساخته می شوند انتقال هویت نمی کند. اگر نام عددی روی خیابان گذاشتن، خوب است اصلا بیایید با کد ملی همدیگر را صدا بزنیم. یا با حروف ابجد نماز بخواهیم. عدد، فرهنگسازی نمی کند بگوییم خیابان چهلم یا کوچه بیستم. نه، این فرهنگسازی مهم است، نماینده های مجلس، این تقاضا را داشتند و گفتند خیلی از قومیتها که در تهران هستند، باید هویت داشته باشند. در صحن شورا هم این پیشنهاد مطرح شده، نام استانهای مختلف بر روی پل ها قرار گیرد. تعدادی پل اضافه می آمد و پیشنهاد شد نام قله های بلند کشور را جایی که استفاده نشده، روی آن بگذاریم. مواجه می شدیم با اینکه برخی از این پل ها را خود محلی ها اسم گذاشتند برای اینکه بدون نام نماند. اینها مصوبه ندارد و قانونی هم نیست.

او درباره اینکه با تغییر نام خیابانها، هویت محلات هم عوض می شود و تغییرات مکرر باعث بی هویتی در محلات خواهد شد، توضیح داد: وضعیت جدید تهران، هویت را دچار خدشه کرده، به بیان مقام معظم رهبری، تهران، شهر بی هویت به لحاظ معماری و منظر شهری است. ما چرا داریم این مسیر را ادامه می دهیم؟ خیلی از پایتختهای کشورهای دیگر به لحاظ ساخت و ساز ویژه و بی همتا هستند، ولی در تهران که هستید نمی دانید این شهر کجاست، این کشور کجاست، چه هویت و مولفه هایی دارید که بدانید اینجا تهران است؟ این ها را نداریم. بی هویت شدن محلات از معضلاتی است که وجود دارد و مغفول مانده.

شاکری درباره تغییر هویت محلات با تغییر نام معابر و اماکن گفت: ین تغییر هویت بخشی با نامگذاری انجام می شود و شاید سریعترین نوع تغییر هویت هم باشد، زمان پیروزی انقلاب نیز مردم اسامی خیابانها را تغییر می دادند. همین الان نیز بسیاری از خیابانهای معروف، مصوبه شورای شهر را هم ندارد و خود مردم این کار را کردند. روند تغییر نام، فرآیندی دارد که از خود مردم و محله شروع می شود، از بچه هایی که آنجا قدم زدند، راه رفتند و زندگی کردند و بچه های محل آنجا را می شناسند شروع می شود. وقتی کسی از اهالی آن محله شهید می شود، مردم دوست دارند این نامها باشد تا نامهای عام که آنجا بوده. اطلاعات متراکم و منش و شخصیتی که در این نام جدید احساس می کنند، در نام قبلی نمی بینند. لذا تغییر نام را مردم به منطقه پیشنهاد می کنند، کمیته ای در منطقه است و این پیشنهادها را بررسی می کند و منتقل می کند به شورای شهر. در کمیسیون نامگذاری شورای شهر هم دقت می شود اسامی معارض نداشته باشد، مردم آن را پذیرفته باشد و یک باره نبینند تغییر نام سر کوچه شان اتفاق افتاد.

به گفته او تغییر نام از طریق استشهاد محلی و نظارت شورایاران انجام می شود.

شاکری در این باره توضیح داد: در جلسه ای نامگذاری 30 تا 40 تا نام می آید و همراه اینها اسناد و مدارک و نظریه کمیته نامگذاری منطقه می آید. این تغییر نام را امنای منطقه امضا کرده اند. متقاضی نام های تاریخی، مشاهیر، برجستگان علمی ، فرهنگی و حتی واژه های قرآنی ، اخلاقی و طبیعت هستند. اینطور نیست که فی البداهه تغییر اسامی انجام شود. ولی توجه به نامهای قدیمی که اینها نام های خوبی است، نامهای قاموسی و اخلاقی و طبیعت، اینها برای ما هم مهم است و به سختی تن به تغییرشان می دهیم .

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با مجتبی شاکری که در کافه خبر انجام شد را اینجا بخوانید.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    67 7
    همین جوری خوبه الان بعضی خیابونها دو اسمه هستند اون جوری سه اسمه میشن
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    54 0
    اسم خیابان به اعداد پیشکشاسم بعضی خیابان با اسمی خوب هم عوض میشهخیابان آلاله در منطقه شهر زیبا اسمش رو عوض کردند
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    89 3
    آن هویتی که قرار باشد با نامگذاری خیابان منتقل شود هویتی خیابانی خواهد بود که تاثیرش بر کسانی است که ایجاد هنجار در خیابانها می کنند
  • shahram A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    111 0
    یعنی هویت ما از طریق نام خیابان ها و کوچه ها مشخص می شود . فکر می کنم روش های بسیاری برای جاودان ماندن نام های تاریخ ساز وجود داشته باشد . آن هم از سر عشق نه از سر ریا . . .
  • بی نام US ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    136 1
    مثال واضحش خیابان جردن هستش که شورا نام آفریقا و ماندلا میزاره ام مردم کماکان جردن میگن خخخخخخخخخخخخخ
  • بی نام A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    1 1
    بنظر من انتخاب اسامی افراد برای خیابان ها بی احترامی به افراد است.در کناری اسامی افراد افعالی بکار می رود که باعث بی احترامی می گردد. این روش مناسبی جهت حفظ هویت نیست
  • بی نام A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    0 0
    یادمان باشد همه کشور در راه دفاع از میهن و کیان کشور شان شهید داشته اند. اما خوبست نام شخصیت های علمی و فرهنگی که زندگی و عمر خودرا وقف اعتلای علمی فرهنگی جامعه داشته اند را نیز بر خیابان ها بگذارند.
  • بی نام A1 ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    1 0
    آقاي شاكري كه ميفرماييد بياييد با كد ملي همديگر رو صدا كنيم .خب عزيز من الان داريم همين كار رو ميكنيم ديگه .آقاي شاكري روي پلاك خونه شما نوشتن شاكري ؟ نوشتن مثلا شماره ٤٠ هركسي بخواد بياد خونه شما نميگه پلاك آقا مجتبي طبقه سوم انتقال هويت صرفا با نام نيست كه با جوهره اون كوچه و خيابونه .به زور كه نميشه هويت ساخت مثل اين مي مونه كه شما الان بخواي يه اثر باستاني بسازي .اتفاقا اعداد بسيار هم گويا و واضح هستند و بهتر از اسم هستند و در دنياي ديجيتال كه همه همديگر رو با كدملي و شماره و غيره ميشناسن چرا استدلالهاي غير منطقي مياريد ؟بياييد ميدون نشونتون بدم كه اسمش هست آتش نشان كه هيچ هويتي را القا نمي كنه برعكس بي ارتباط با منطقه وقوع آن ميدون هم هست .اسم امامان را ميگذاريم روي ميدون خوبه ؟
  • رضا IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    1 0
    کاری که در بعضی از خیابان های مشهد شده کار خوبیه و قسمتی از سرگردونی مردم رو کم می کنه. اینجا خیابان هایی که که در امتداد هم بودند و با چهارراه و میدان از هم جدا می شدند رو تا جایی که ممکن بوده یک نام گذاشتند و مثلاً خیابان شهید بابانظر تا دو کمد بندی مثلاً تا 60 رسیده یا خیام تا 80 یا حرعاملی تا 55. اسامی شهدا یا نام های قدیمی هم زیر اونها اومده مثلاً آیت الله شیرازی 30 کوچه باغ عنبر