میزان نوشت:قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه بر اساس شکایت ترکیه و رای دادگاه های بین المللی اصلاح شده است و ایران جریمه ای به این کشور پرداخت نمی کند.

وزیر نفت ادعای ارزان فروشی گاز به ترکیه و یا پرداخت غرامت به ترکیه را رد کرد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، در رابطه با شایعه جریمه ایران در پرونده گاز ترکیه اعلام کرد: "دروغ محض است، ما هیچ جریمه ای نشده ایم."

وی با اشاره به این که رای دیوان بین المللی داوری در سال 1391، کاهش 12 درصدی قرارداد گاز صادراتی ایران به ترکیه بود که آنکارا نسبت به آن اعتراض کرد، یادآور شد: ترکیه پس از این رای، بار دیگر شکایت کرد؛ بر اساس این شکایت، آنها خواستار کاهش 25 درصدی برای کیفیت گاز صادراتی و 37.5 درصد برای قیمت گاز شدند.

زنگنه مجموع درخواست ترکیه برای کاهش قیمت و کیفیت گاز صادراتی را 62.5 درصد عنوان کرد و افزود: این موضوع مربوط به سال 1391 است که در دیوان بین المللی داوری ثبت شده است.

وزیر نفت با بیان این که پس از سال‌ها بحث و مذاکره، این میزان (62.5 درصد) به 13 درصد کاهش یافت، گفت: دلیل حکم دیوان بین المللی داوری برای کاهش 13 درصدی این بوده است که قیمت گاز ایران از گاز روسیه بالاتر است.

بیژن زنگنه بیان کرد: "این موضوع در واقع اصلاح قیمت است که در قراردادها طبیعی است."

وی ادامه داد: "زمان اجرایی شدن این حکم (کاهش 13 درصدی)، 9 ماه بعد از درخواست ترکیه تعیین شد و این موضوع سبب شد که ما مبالغی را که در ازای گاز از ترکیه دریافت کردیم به آنها بدهکار شویم."

وزیر نفت تصریح کرد: "به دلایل گفته شده، هم اکنون در ازای صادرات گاز به ترکیه بر اساس آنچه داوری اعلام کرده، پولی دریافت نمی کنیم، این به معنای جریمه نیست."

پیش از این نیز حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز، اعلام کرده بود: " اگر شکایت آنها (ترک ها) به اثبات می رسید مجبور بودیم مبلغی حدود ۳۵ میلیارد دلار را بابت جریمه گرانی گاز و پائین بودن فشار گاز صادراتی به عنوان جریمه به آنها پرداخت کنیم."

بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران تا کنون چنین رقمی به طرف ترکیه ای پرداخت نشده است.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =