امروز «هفدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری » در دانشگاه ایران برگزار شد و وزیر بهداشت و معاون او در حوزه آموزش پزشکی در افتتاحیه این جشنواره به سخنرانی پرداختند.

به گزارش خبرگزاري خبرانلاين، یک روز پس از سی ششمین سالگرد شهادت مرتضی مطهری امروز « هفدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری » با حضور حضور حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و باقر لاریجانی معاون آموزشی در دانشگاه ایران آغاز شد و قرار است به مدت سه روز ادامه پیدا کند. اما هدف از اجرا این همایش چیست ؟ و سخنرانان چه گفتند ؟

عنوان این همایش و تفاوت آن با دوره های قبلی

هر 16 همایش قبلی موضوع و عنوان مهمی داشته است اما در برخی موارد عنواین مشابهی دیده می شود.

یزدانی، دبیر علمی این همایش با اشاره به این موضوع گفت: « شاید این عنواین که متفرق هستند و گاهی تکرار می شوند نشان دهنده این باشد که ما در آموزش علوم پزشکی با وجود فعالیت های گسترده، برنامه ای منسجم برای تغییر و تحول نداشته ایم.»
با توجه به گفته های یزدانی سال 1394 در حوزه آموزش علوم پزشکی سال برنامه بوده است و تمام برنامه معاونت آموزشی حسن هاشمی در این رابطه بود که برنامه ای وجود داشته باشد، برنامه ای که یک چشم انداز و افق دراز مدت برای حوزه آموزش پزشکی درست کند.

او در رابطه با سال 1395 گفت: «سال 95 را با شعار عملیاتی سازی و نهادینه سازی طرح آموزشی پزشکی شروع می کنیم و بدیهی است که موضوع همایش امسال باید محدود بشود به موضوع " تحول". »

یزدانی در ادامه گفت: « جشنواره شهید مطهری جشنواری تغییر و تحول است. »

باقر لاریجانی هم در این رابطه گفت: «امسال بحث ما استقرار تحول و نوآورای در بخش آمزش های پزشکی است.»

یزدانی همایش هفدهم را نوع خود بی نظیر دانست و به برخی از آمار های این همایش اشاره کرد؛ همایش شهید مطهری 228 فرایند ورودی و 793 مقاله ورودی داشته است.

دبیر علمی همایش همچنین از حضور دانشگاه های مختلف در همایش گفت و از شرکت دانشگاه های کوچکی در همایش امسال هم ابراز خوشحالی کرد.

دستاورد های آموزش پزشکی 

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابتدای صحبت های خود به آمار آموزش پزشکی پرداخت و گفت که هم اکنون حدود 65 دانشگاه دولتی علوم پزشکی و 90 واحد دانشگاه غیر دولت دارد و هم اکنون حدود 190 هزار دانشجو علوم پزشکی در حال تحصیل در مراکز دولتی و حدود 60 هزار دانشجو در حال تحصیل در مراکز غیر دولتی هستند.

به گفته باقر لاریجانی تعداد دانشجو ها در حوزه دکترای عمومی در سال 94 نسبت به 93، 11 درصد افزایش یافته است، این آمار در تخصص و فوق تخصص افزایش 20 و 14 درصدی بوده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین خبر داد که امسال ظرفیت های خود را در دانشگاه ها تثبیت می کنند.

همینطور او از دستاورد دیگری یعنی افزایش 11 درصدی دانشجویان استعداد درخشان گفت.

لاریجانی همچنین در رابطه هیئت علمی ها گفت: « در سال گذشته 17 درصد اعضای هیئت علمی افزایش کرده البته با 5،6 هزار هیئت علمی دیگر نیاز داریم. »

باقر لاریجانی گفت که در 9 ماه گذشته 150 هزار مکاتبه در وزارت بهداشت در رابطه با حوزه آموزش پزشکی انجام شده است این یعنی حدود 50 درصد مکاتبات وزارت بهداشت . او اعلام کرد با اصلاح فرایند ها این آمار باید کاهش پیدا کند.

او با تعریف از روند پزشکی خانواده در سال گذشته گفت: هم اکنون 2 یا سه نفراز بهترین پزک های خانواده دنیا در ایران هستند و در بخشی از استان ها در حال بازدید هستند و ما امیدواریم این به تدریج در کشور گسترش پیادا کند.

لاریجانی با اشاره به مهم بودن بحث ماموریت گرایی و اینکه طبق برنامه قرار بود سال گذشته این موضوع را در همه دانشگاه ها بررسی کنند گفت: سال گذشته اینکار به طور کامل انجام نشد.

معاون وزیر بهداشت گفت: «35 سال پس از انقلاب که دانشگاه ها توسعه پیدا کردند دانشگاه ها توسعه همه جانبه برای خود می دیدند، این بد نیست اما دانشگاه در برخی از قسمت ها باید تمرکز کند و به عنوان جایی که می تواند کشور را تغییر بده به آن نگاه کنیم.»

او همچنین با اشاره به اینکه در منطقه ای 3 دانشگاه در 3 رشته مشترک داریم اما در بسیاری از مناطق این رشته را نداریم گفت: مفهوم این موضوع این است که باید باز مهندسی کنیم.

لاریجانی در سخنرانی امروز خود از یکی دیگر از دستاورد های آموزش پزشکی گفت؛ برای اولین بار پس از انقلاب آزمون صلاحیت پزشکی سال پیش صئرت گرفت

بین المللی سازی دانشگاه ها

معاون وزیر بهداشت در رابطه با اینکه وضعیت دانشجو های خارج از کشور می آیند گفت: دانشجو هایی که از خارج از کشور می آیند واقعا وضعیت متناسبی نیست ما ظرفیت خیلی بهتر از این است که فقط از یکی کشور های همسایه دانشجو های ما تامین شود.
لاریجانی که فکر می کند ظرفیت ایران ناشناخته است از وجود راه حلی هم برای حل این مساله خبر داد، او گفت که سامانه ای راه اندازی شده است که این ظرفیت شناخته شود و در سال گذشته حدود 130 هزار نفر از آن بازدید کرده اند.

او گفت: در دنیا در حوزه آموزش پزشکی اطلاعات از ما خوب است و من می بینم که این سامانه هم بی تاثیر نبوده است.

او از توافق نامه های با دانشگاه های خارجی برای اجرا دوره های مشترک خبر داد. لاریجانی در این رابطه گفت: ما به روزه مشترکی که سه سال در ایران و سه سال در خارج از کشور است تاییدیه می دهیم و نه به همه دوره در دانشگاه خارج کشور.

لاریجانی در رابطه با همکاری با دانشگاه های خارج از کشور گفت: ما اجازه اوفک را برای همکاری با دانشگاه های آمریکایی گرفته ایم، با کمیسیون اروپا در حال مذاکره هستیم، برای صدور کارت بین المللی اساتید در حال تلاش هستیم

42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =