همزمان با سالروز صدور فرمان مشروطیت، نمایش "اتابک پارکنین تراژدیسی" در سالن مهر حوزه هنری تهران به نمایش درآمد.

به گزارش خبرآنلاین، نمایش "اتابک پارکنین تراژدیسی" به نویسندگی مرتضی هاشم پور و کارگردانی سیروس مصطفی در بیست‌وپنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره در تهران حضور یافته است.

سیروس مصطفی، کارگردان این نمایش با اشاره به همزمانی حضور این گروه در تهران با سالروز پیروزی مشروطیت گفت: این نمایش فرصتی طلائی بود تا زحمات آزادیخواهان به ویژه مصائب ستارخان در آخرین روزهای زندگی وی در پارک اتابک یادآوری شود.

وی با تقدیر از برنامه ریزان جشنواره برای همزمانی این نمایش با سالروز فرمان مشروطیت تصریح کرد: گرچه این "اتابک پارکنین تراژدیسی" به زبان ترکی آذری اجرا می شود اما با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شده و ارتباط خوبی با علاقمندان برقرار کرد.

لازم به ذکر است ، هنرمندان برجسته ای مانند:ابراهیم آبادی، آتش تقی پور، علی کوهپایه، رحیم مرتضی وند، سیروس همتی، امیر علیزادگان، مسعود کاتبی، علی واثق ملکی، و هنچنین مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس امیر نصیربیگی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور کوروش زارعی و مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز حسین آذرنیا مهمانان ویژه اجرای دیشب بودند. در این جشنواره دکتر محمود عزیزی،ایوب آقاخانی، دکتر رحمت امینی، سیدحسین فدایی حسین و مرتضی سرهنگی آثار اجرا شده را داوری می کنند.

مصطفی با اشاره به اینکه «تراژدی پارک اتابک» به زبان هنر با مخاطب ارتباط می‌گیرد اظهار داشت: مهم‌ترین چالش پیش‌روی ما در این اثر تلاش برای رسیدن به زبان تئاتر بود چراکه سعی داشتیم تا از هنر تئاتر به عنوان یک زبان بین‌المللی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم.

گفتنی است، "اتابک پارکنین تراژدیسی" دقایقی از کشمکش های درونی ستارخان، سردار ملی انقلاب مشروطه را به نمایش می گذراد که در پارک اتابک تهران محصور شده و در اقدامی نابهنگام از طرف دولت به تحویل سلاح وادار می شود.

ستارخان طی مقاومت برای تحویل سلاح و درگیری هوادارانش با نیروهای دولتی، از سوی افرادی ناشناس از ناحیه پا مجروح و خانه نشین شده و بر اثر همین زخم چندی بعد چشم از جهان فرو می بندند.

این نمایش با ایده ای خلاقانه، روایت درون ستارخان را در یکی از بحرانی ترین مقطع زندگی اش به تصویر می‌کشد.

اتابک پارکنین تراژدیسی، به دنبال دو سال کار پژوهشی و پس از چندین بار بازنویسی متن نمایشنامه به زبان ترکی آماده اجرا شده است.

این نمایش حاصل دغدغه های پنج ساله ی مجموعه‌ی گروه تئاتر آینا و تلاش های استاد سیدمرتضی هاشم پور، نویسنده نمایش بوده که با ظرافت و دقت بسیار آماده و در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

«اتابک پارکنین تراژدیسی» سعی می‌کند با تلفیق وقایع مستند تاریخی و نیز مایه‌های ظریف هنری و نمایشی، ضمن تبیین جنبه‌های مختلف مجاهدت‌های ستارخان و یارانش، مخاطبان را به چالش بازیابی هویت تاریخی خود دعوت نماید.

استفاده از پنج کاراکتر ستارخان و بهره جستن از موسیقی حزن‌انگیز عاشیق برای بیان تراژدی حماسه‌ی قهرمانان آذربایجان از ویژگی‌های بارز این نمایش است که زوایای مختلف دلیل عزیمت مجاهدان تبریزی به تهران، نقش استعمار و استبداد، دلایل خلع سلاح و در نهایت شهادت آنان را به نمایش می‌گذارد.

در این نمایش ابراهیم عباسعلی زاده، محمدرضا قنبری، فرید ادهمی، رامین بوستانی، میثم حبیبی، علی سلیمانی، آرمان آزادگر و عاشیق عیسی قره خانلو به ایفای نقش خواهند پرداخت.

همچنین سایر عوامل این گروه عبارتند از: دراماتورژ: دکتر هومن جلالی، مشاور کارگردان: دکتر فرزاد تقی¬لر، مشاور تاریخی: کریم میمنت نژاد، ویراستار متن: مهدی ولی زاده، دستیار اول کارگردان: جمال توانا، برنامه ریز: علی مجیدپور، دستیار دوم کارگردان: علی فکری، طراح صحنه: علی فتوحی، طراح نور: سامان ارمی، مدیر صحنه: علی سلیمانی، جلوه های صوتی و تصویری: هادی امینی، طراح گرافیک: الهه نعمتی، دکوراتور: یاسین عباسعلی نژاد، طراح لباس و گریم: رضا فلاحیان، مدیر تولید: رسول ایرانزاد، روابط عمومی: مهرداد خوشکار مقدم، سرپرست گروه: علی فتوحی. کاری از گروه تئاتر آینا.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 694764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =