نمایش «ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی» به نویسندگی و کارگردانی جلال تجنگی تا روز جمعه 26 آذر هر روز ساعت 18 در تماشاخانه سنگلج اجرا خواهد شد.

نگاه این نمایش از دوگانه تسنن و تشیع ریشه گرفته است که در جامعه ایرانی وجود دارد و دارای ابعاد گوناگون است. در این اثر روابط بین یک زوج و اختلافات مذهبی آن‌ها که با سیاست و اقتصاد در هم آمیخته شده است، دیده می‌شود. هر چند چهار عنصر خانواده، نظام سیاسی، دین و حوزه فرهنگی در این نمایش به تصویر کشیده می‌شوند اما به حوزه اقتصاد نسبت به خانواده و همچنین حوزه سیاست نسبت به فرهنگ به طور وسیع‌تری پرداخته شده است.

در نمایش «ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی» نشان داده می‌شود که بخشی از اختلافات تسنن و تشیع مسئله‌ای تاریخی بوده و از قبل وجود داشته است و جامعه و زندگی امروز هم به بخش دیگری از آن دامن زده است. البته مسئله اختلافات مذهبی به گونه‌ای در تمام جوامع وجود دارد. حتی در بین خود شیعیان هم تنوع و تکثرهای مختلفی دیده می‌شود.

البته اگر نویسنده و کارگردان «ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی» علاوه بر تمامی مسائل، نقش خانواده را برجسته‌تر می‌کرد و بیشتر به حوزه‌های فرهنگی می‌پرداخت می‌توانست دریچه‌های بیشتری را به روی مخاطب باز کند؛ چرا که موضوع از یک زوج عاشق شروع می‌شود و در نهایت هم مسئله به صورت محدود در بین همین زوج حل می‌شود و مسئله شیعه و اهل سنت در جای خود حل نشده باقی می‌ماند.

دوست داشتم در کنار تمام نقاط قوت نمایش از انتخاب موضوع تا انتخاب بازیگران و بازی‌های باورپذیر و شیوه اجرایی درست به ابعاد فرهنگی و خانوادگی ناشی از اختلافات شیعه و اهل سنت بیشتر پرداخته می‌شد تا نمایش تاثیرگذارتر از چیزی می‌شد که اکنون شاهد آن هستیم.

هر چند شجاعت نویسنده در پرداختن به موضوع و حضور اثربخش بازیگران در ایفای نقش‌های خود در فضای جامعه امروز بسیار قابل تحسین و جسورانه بود و باعث شد برای اولین بار موضوع پنهان شیعه و اهل سنت مطرح شود. امیدوارم این راه روز به روز باز‌تر شود تا ما بتوانیم بدون جدال‌های سیاسی به این مسائل مهم اجتماعی بپردازیم.

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 610794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =