ایسنا نوشت: طلای جهانی روز چهارشنبه تحت تاثیر ابهامات اقتصادی و سیاسی که تقاضا برای این فلز به عنوان دارایی مطمئن را تقویت داد، نزدیک به بالاترین قیمت شش هفته گذشته ایستاد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و در ۱۱۸۷.۳۷ دلار ایستاد. طلا که اغلب در شرایط بی‌ثباتی سیاسی و مالی به عنوان یک دارایی جایگزین دیده می‌شود، روز سه‌شنبه تا رکورد ۱۱۹۰.۴۶ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در حدود دو ماه گذشته بود.

در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱۱۸۷.۲۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته ۶۰ سنت یا کمتر از ۰.۱ درصد افزایش داشت و در ۱۱۸۵.۵۰ دلار بسته شد.

طلا در سه ماهه چهارم سال گذشته بدنبال پیروزی ترامپ در انتخابات که به صعود دلار و بازارهای سهام منجر شد، بیش از ۱۲ درصد کاهش داشت. سیاستهای اقتصادی ترامپ برای کاهش مالیات و افزایش هزینه بر روی زیرساخت، انتظارات برای رشد اقتصادی را بالا برده و سیاستگذاران بانک مرکزی را به افزایش سریعتر نرخهای بهره ترغیب کرده است. این فلز ارزشمند در هفته پایانی سال ۲۰۱۶ اندکی بهبود یافت و با وجود رشد اخیر، برای هشتمین هفته متوالی شاهد خروج سرمایه از صندوقهای سرمایه گذاری تحت حمایت طلا بوده است.

بازارها منتظر نشانه‌هایی درباره سیاست دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب آمریکا، در نخستین کنفرانس مطبوعاتی رسمی وی از زمان انتخابات هستند که اواخر روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.

بارناباس گان، تحلیلگر ارشد بانک OCBC در سنگاپور به رویترز گفت: نگرانی‌های فوری نسبت به اقتصاد جهانی حداقل در نیمه اول سال وجود دارد و رویدادهایی مانند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، انتخابات فرانسه در آوریل و تاثیر سیاست‌های تجاری ترامپ پس از به قدرت رسیدن وی در ماه جاری مورد توجه بازار قرار خواهند داشت.

به گفته جیمز استیل، تحلیلگر ارشد فلزات ارزشمند در شرکت اچ اس بی سی سکیوریتیز، حساسیت بیش از حد معمول بازار به اظهارات و اقدامات ترامپ ممکن است تا زمانی که بازارها به حضور وی در قدرت عادت کنند، ادامه پیدا کند و این مساله ممکن است چند ماه طول بکشد. به این ترتیب قیمت طلا ممکن است نوسانات بیش از حد معمولی داشته باشد.

علاوه بر ضعف دلار آمریکا، رشد قیمت طلا به عقب‌نشینی در بازده اوراق قرضه آمریکا و ملایم شدن رشد ارزش معاملات سهام بستگی دارد.

دلار آمریکا در چند روز گذشته بخشی از رشد خود در برابر سایر ارزها را از دست داده است در حالیکه بازده اوراق قرضه آمریکا از اواسط دسامبر که به بالاترین رکورد در دو سال گذشته رسیده بود، کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.

طلا به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا که هزینه نگهداری این فلز را افزایش می‌دهد و به جذابیت سرمایه‌گذاری در آن لطمه می‌زند فوق‌العاده حساس است.

جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا، قرار است روز پنج‌شنبه در رویدادی حضور پیدا کند و اظهارات وی ممکن است دورنمای نرخ‌های بهره را روشن‌تر کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری پس از رشد بیش از یک درصدی در روز سه‌شنبه، تغییر چندانی نداشت و ۱۶.۷۹ دلار معامله شد. هر اونس پلاتین ۰.۷ درصد کاهش یافت و در ۹۷۱.۷۴ دلار ایستاد و هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۷۵۸.۴۷ دلار رسید.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =