ایلنا نوشت: نوستالژی تهران تبدیل به تراژدی شد. رئیس اتحادیه پوشاک قول مساعدت داد، استاندار تهران به دنبال مقصرین حادثه است اما هنوز تهران عزادار است.

زیارت عاشورا بوده، پیک نیک ترکیده، آتش‌سوزی شده است. احتمالا سیم کشی یکی از تولیدی‌ها اتصالی کرده، از بس سه راهی وصل می کنند‌، اطوها هم که دائما در حال کار هستند.

اینها بخشی از اظهار نظر های کاسبان ساختمان پلاسکو بعد از آتش‌سوزی پنجشنبه بود که به هنگام آتش سوزی و قبل از ریختن یادگار ٥٠ ساله تهران در چهار راه استانبول رد و بدل می شد. اما ساعاتی بعد، این نوستالژی شهر، تبدیل به تراژدی شد و ساختمان پلاسکو که نماد تهران مدرن در دهه ۴۰ خورشیدی، فرو ریخت.

جان مهم‌تر است یا چک و سفته

بعد از مهار نسبی حریق، آتش نشان‌ها برای چک کردن ساختمان وارد پلاسکو می‌شوند و برخی از کسبه برای نجات اجناس و اسناد و چک به درب هجوم می آورند که با امتناع مامورین مواجه می شوند اما برخی از آنها به هر قیمتی شده و به زور وارد ساختمان می شوند. برخی دیگر با استفاده از فرصت پیش آمده از درب پشتی ساختمان یعنی از کوچه طاهری خود را به مغازه هایشان می رسانند. اما ساختمان پلاسکو خسته‌تر از آن بود که توان ایستادن داشته باشد. ناگهان خیابان جمهوری مملو از دود و خاک شد.

بنیاد مستضعفان برای پلاسکو چه کرد؟

روز گذشته مرکز تولید پوشاک ایران زیر آوار ماند و ٥٦٠ واحد صنفی تولید و عرضه پوشاک، تمام سرمایه خود را از دست دادند.

احمد جعفری یکی از مالکین این فروشگاه‌ها در گفتگو با اقتصادی ایلنا اظهار داشت: من طبقه هشتم ساختمان پلاسکو مغازه دارم و ماهیانه ١٣ میلیون تومان به صاحب سرقفلی اجاره می دهم. از طرف دیگر هر سال ٨٠٠ هزار تومان بابت کرایه به مالک که همان بنیاد مستضعفان هست پرداخت می کنم. چرا باید به دلیل نبود امکانات؛ کسبه در آستانه شب عید خانه خراب بشوند؟ آیا نباید بخشی از این پول‌ها صرف تعمیر و نگهداری خود ساختمان می‌شد؟

پدر در بیمارستان، پسر به دنبال اجناس باقی مانده

تولیدی نسترن که طبقات فوقانی پلاسکو واقع است جزو اولین واحدهایی بود که دچار حریق شد. فرزند مالک این تولیدی اظهار داشت: وقتی ساختمان فرو ریخت پدرم سکته کرد و او را با آمبولانس به بیمارستان رساندند من هم ماندم تا اگر جنسی یا سندی از مال مان پیدا شد بردارم.

این جوان ٢٠ ساله ادامه داد: با توجه به نزدیک بودن شب عید تمام تولیدی ها به صورت شبانه روزی در حال کار بودند و تا سقف مغازه‌ها جنس چیده شده بود. همه پول‌ خود را به امید بازار شب عید تبدیل به پارچه و جنس کرده بودند. در واقع الان کسبه این ساختمان از نظر مالی کاملا نابود شدند.

داستان بیمه

اما در این مواقع مهم‌ترین نکته‌ای که به ذهن مردم می‌رسد، بیمه و جبران خسارت است که این قسمت خود حدیث مفصلی دارد.

حامد خمسه که بابت مغازه ٣٨ متری خود در طبقه همکف ماهیانه ٢٣ میلیون تومان اجاره می‌پرداخت، گفت: بیشتر کسبه بیمه نبودند اما من مغازه را بیمه کردم اما الان باز هم ورشکسته هستم.

وی ادامه داد: وقتی مامور بیمه آمد گفت حداکثر کارشناسی ما در مورد اجناس ١٥٠ میلیون تومان است. این درحالی بود که من بیش از ٥٠٠ تومیلیون تومان جنس در مغازه داشتم اما بیمه حاضر به بیمه کردن بیشتر نبود و می‌گفت تعرفه ما مشخص است.

انتقال تولیدی‌ها به شهرک صنعتی

یک عضو اتحادیه پوشاک گفت: قرار بود تولیدی‌های مستقر در این ساختمان به شهرک‌های صنعتی اطراف تهران منتقل شوند اما علاوه بر اینکه آنها حاضر به ترک ساختمان به سبب قرار داشتن به مرکز شهر و دسترسی آسان نبودند، این شهرک هم آماده نبود و سرانجام هم همین تداخل سبب بروز حادثه شد.

سکته های قلبی کسبه پلاسکو

بنا بر مشاهدات عینی خبرنگار ما، از زمان آتش سوزی تا فرو ریختن ساختمان، نزدیک به ٨ نفر از کسبه شاغل در پلاسکو به دلیل شوک این اتفاق و مشکل قلبی به بیمارستان منتقل شدند.

ابوالقاسم شیرازی، رییس اتحادیه پوشاک که در محل ساختمان پلاسکو حضور پیدا کرد، در خصوص وضعیت مالباختگان این حادثه گفت: به طور حتم اتحادیه در کنار این افراد حادثه دیده خواهد بود و وظیفه ذاتی خود را که حمایت از هم‌ صنفی‌هاست را به نحو احسن انجام خواهد داد اما الان اولویت ما نجات آن دسته از افرادی است که در زیر آوار مدفون شده اند.

ستاد ویژه

وی ادامه داد: ما ستاد ویژه‌ای را به همین منظور در اتحادیه پوشاک ایجاد کردیم و از روز شنبه آمادگی داریم تا به مالباختگان و کسبه مراجعه کننده به اتحادیه به نحو مقتضی کمک کنیم. متاسفانه تعداد اندکی از کسبه ساختمان پلاسکو بیمه بودند و همین کار را برای ما سخت کرده است.

در حالی که برخی گمانه زنی‌ها ارزش اجناس داخل پاساژ را نزدیک به ٦٠٠ میلیارد تومان تخمین زده اما هنوز هیچ مقام رسمی آنرا تائید نکرده است.

چرا پلاسکو پلمب نشد؟

در این بین هاشمی، استاندار تهران در محل حادثه حضور پیدا کرد تا از نزدیک شاهد مدیریت میدان باشد.

وی در مورد علل حادثه گفت: فعلا اولویت ما خروج افرادی است که در زیر آوار مانده‌اند. پس از آن به دنبال این خواهیم رفت که چرا این ساختمان پلمب نشد تا این هزینه سنگین به شهروندان وارد نمی‌شد.

با توجه به تعداد واحدهای صنفی و نوع فعالیت آنها نزدیک به 4 هزار نفر در این ساختمان مشغول به کار بودند. امری که سرپرست نگهبان‌های ساختمان پلاسکو آن را به طور ضمنی تائید می کند.

گرد و خاک خوابیده است اما چشم‌های نگران بیشتر شده است. خانواده هایی که نمی دانند در غم از دست رفتن سرمایه زندگی خود گریه کنند یا از غم عزیز خود که برای نجات گوشه‌ای از این سرمایه خود را به خطر انداخته و به داخل ساختمان رفته است.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    38 0
    23 میلیون اجاره از یک مغازه میگرفتن ولی حاضر نبودن هزینه کنن
    • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      11 13
      اونور هم هست. طرف 23 میلیون اجاره می داده ولی حاضر نبوده 5 میلیون هزینه سیستم اطفا حریق خودکار کنه یا حتی حاضر نبوده سالی 500 هزارتومن پول بیمه بده
  • بی نام EU ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    20 2
    عمق فاجعه خیلی عمیق تر از حادثه پلاسکو است کشته شدن آتش نشانهای عزیز و نابودی ان ساختمان در برابر این حقیقت ترسناک که پایتخت یک کشور ثروتمند مثل ایران آتش نشانی اش حتی یک نردبان بلند ندارد ناچیز است،برای همین هم بود که دفعه قبل در خیابان جمهوری وقتی آتش سوزی شد اون سه تا کارگر زن سقوط کردند چون نه تشک نجاتی داشتند نه نردبانی.واقعا جای شرمساری و خجالت است برای آنهایی که خودشان می دانند.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    9 9
    ۲۳ تومن کرایه ماهیانه اگه صاحبان اینها مستضعف هستند من چیم ؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    7 2
    اگه فقط یک میلیون تومن از این 23 میلیونو پول بیمه میدادن اینقدر متضرر نمیشدن
  • شمس تبریزی A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    6 1
    خبرآنلاین، توجه فرمودین این کاسب محترم چه فرمودن؟ « من طبقه هشتم ساختمان پلاسکو مغازه دارم و ماهیانه ١٣ میلیون تومان به صاحب سرقفلی اجاره می دهم. از طرف دیگر هر سال ٨٠٠ هزار تومان بابت کرایه به مالک که همان بنیاد مستضعفان هست پرداخت می کنم.» فقط سالی 800 هزار تومان به بنیاد میداده و جالبه که همین دیروز کلی کامنت نوشته شد که بنیاد مالک بوده و مقصر او هست. من وکیل بنیاد نیستم اما برای قضاوت منطقی نگاهی به پولهای رد و بدل شده بندازین تا متوجه شوید سهم تقصیر عدم ایمن سازی بیشتر متوجه چه کسانی بوده.