۰ نفر
۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۵

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ی روسیه، در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، خواستار یک نظم نوین جهانی شد. او از پیمان ناتو انتقاد کرد و آن را "باشگاهی از برگزیدگان کشورها" خواند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دویچه وله، وزیر امور خارجه‌ی روسیه در سخنان خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، خواستار یک نظم نوین جهانی شد که در آن کشورهای غربی نفوذ کمتری داشته باشند. او گفت که طرفدار یک "نظم جهانی پساغربی" است که در آن "هر کشوری از طریق حق حاکمیت خود تعریف شود".

لاوروف همزمان از ناتو انتقاد کرد و آن را پیمانی خواند که "هم در اندیشه و هم در قلب خود همچنان یک نهاد جنگ سرد است".

وزیر امور خارجه‌ی روسیه اما به موازات انتقاد از ناتو هواداری خود را از بهبود مناسبات میان ایالات متحده آمریکا و رئیس‌جمهوری آن دونالد ترامپ با روسیه اعلام کرد.

لاوروف گفت که مسکو خواهان مناسباتی "عمل‌گرایانه" با واشنگتن است و مهم آن است که طرفین با احترام با یکدیگر روبرو شوند و مسئولیت خود را برای ثبات در سراسر جهان به رسمیت بشناسند.

دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش، طرفداری خود را از بهبود مناسبات با روسیه اعلام کرده بود. مایک پنس، معاون او نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن انتقاد از سیاست روسیه در اوکراین گفت که خواهان روابط بهتر با روسیه است.


اما مقامات روسیه به سخنان پنس در مونیخ واکنشی انتقادی نشان دادند. کنستانتین کوساچوف، رئیس کمیسیون روابط خارجی در شورای فدراسیون روسیه، روز شنبه (۱۸ فوریه) در فیسبوک خود نوشت:«با چنین اظهاراتی، بهبود مناسبات میان مسکو و واشنگتن در هوا معلق شده است. روسیه از واشنگتن انتظار رویکرد سازنده و سنجیده‌‌ای در رابطه با موضوع اوکراین را دارد.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =