ایرنا نوشت: در شرایطی که موضوع ترور «کیم جونگ نام» برادر نانتی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به دستاویزی برای رسانه های غربی و کره ای برای فشار بر پیونگ یانگ تبدیل شده است، کره جنوبی به طور رسمی کره شمالی را عامل این قتل معرفی کرد.

این نخستین بار از روز دوشنبه گذشته پس از مرگ «کیم جونگ نام» در فرودگاه کوالالامپور مالزی است که کره جنوبی چنین موضعی اتخاذ می کند.
پس از آن اتفاق که سوء قصد به جان «کیم» عنوان شد، تاکنون چند نفر از جمله دو زن دستگیر شده اند که گفته می شود با اسپری به صورت مقتول مواد سمی پاشیده اند.


از سوی دیگر مرگ «کیم جونگ نام» فرزند ارشد «کیم جونگ ایل» رهبر فقید کره شمالی جبهه تازه ای را علیه این کشور گشوده است و غربی ها و کره جنوبی به شدت در حال افزودن بر حملات خود علیه پیونگ یانگ هستند.
اگرچه هیچ مدرکی دال بر دست داشتن دولت کره شمالی در این رویداد یافت نشده است اما مالزی می گوید که پنج تبعه کره شمالی مظنون به دست داشتن در این ترور هستند.


همین موضوع موجب شده است تا «جیون جونگ هی» سخنگوی وزارت وحدت کره جنوبی روز دوشنبه بار دیگر این مورد را دال بر دست داشتن حکومت کره شمالی در این قتل بداند.
کره شمالی به طور رسمی در این باره موضعگیری نکرده اما با کالبد شکافی جسد در مالزی نیز مخالفت کرده و خواستار بازگرداندن جنازه به پیونگ یانگ شده است.
سخنگوی وزارت وحدت کره جنوبی پا را فراتر گذاشته و با توسل به این ترور، کره شمالی را به اقدامات غیرانسانی، تروریستی و وحشی‌گری متهم ساخته است.


وی بر اساس گزارش امروز یونهاپ، گفت که کره شمالی همچنین به سرعت در حال توسعه تسلیحات موشکی بالستیک اتمی و تجهیزات هسته ای است و این نیز یک تهدید دیگر این کشور برای منطقه به حساب می آید.
مالزی اعلام کرده که فردی به نام «ری جونگ چول» ۴۶ ساله از شهروندان کره شمالی را دستگیر کرده است و در پی چهار نفر دیگر می باشد که از اتباع کره شمالی هستند.


«کیم جونگ نام» روز دوشنبه هفته گذشته هنگامی که قصد داشت از فرودگاه شماره 2 بین المللی کوالالاامپور عازم ماکائو شود در فرودگاه توسط دو زن با اسپری مسموم شد و در حال انتقال به بیمارستان «پوتراجایا» پایتخت ستادی مالزی درگذشت.
پلیس مالزی به رغم مخالفت سفارت کره شمالی دستور کالبد شکافی جسد را برای تعیین علت مرگ صادر کرد که با مخالفت پیونگ یانگ مواجه شد و اکنون نیز کره شمالی خواستار تحویل جسد «کیم جونگ نام» است.
پلیس مالزی تحویل جسد را مشروط به دریافت «دی.ان.ای» یکی از اعضای درجه یک خانواده مقتول کرده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =