کشف اولین قورباغه زیست‌تاب جهان که به رنگ سبز دیده می‌شود

قورباغه‌ای درختی به نام پولکا دات یا نقطه‌دار اولین دوزیست در جهان است که به طورت طبیعی از توانایی زیست‌تابی برخوردار است.

به گزارش همشهري آنلاين،زيست‌تابي كه زماني رخ مي‌دهد كه ماده‌اي نور را در يك طول موج خاص به خود جذب كرده و در طول موجي متفاوت متصاعد مي‌كند،‌ تاكنون در طوطي‌ها، لاكپشت‌هاي دريايي و طيف گسترده‌اي از ماهي‌ها مشاهده شده‌بود.

قورباغه درختي نقطه‌دار كه طولي برابر 3 سانتيمتر دارد، به رنگ سبز روشن ديده مي‌شود و سرتاسر بدنش را نقطه‌هاي سفيد، زرد يا قرمز پوشانده‌است. اين قورباغه را معمولا مي‌توان در تمامي منطقه آمازون مشاهده كرد و معمولا در گرگ‌و ميش و پس از غروب فعاليت روزانه خود را آغاز مي‌كنند.

جوليان فيوويچ محقق موزه علوم طبيعي برناردينو در آرژانتين به صورت غيرمنتظره و در زمان مطالعه روي رنگدانه‌هاي بدن اين جاندار به زيست‌تاب بودن او پي برد. وي زماني كه بدن قورباغه را در معرض نور فرابنفش قرار داد متوجه زيست‌تابي بدن جاندار شد.

وي و همكارانش ريشه اين زيست‌تابي را در غدد پوستي و لنفي بدن قورباغه كشف كردند و پي‌بردند اين ويژگي درخشندگي بدن قورباغه را در شب‌هايي كه ماه كامل است 19 درصد و در زمان غروب 30 درصد افزايش مي‌دهد.

تركيبات زيست‌تاب نور را در طول موجي كه گيرنده‌هاي نوري بدن حيوان كمترين حساسيت را به آن دارند جذب كرده و آن را در طول موجي متصاعد مي‌سازند كه گيرنده‌ها نسبت به آن بالاترين حساسيت را دارند. اين به آن معني است كه خود قورباغه‌ها نيز مي‌توانند زيست‌تابي بدنشان را ببينند.

به گفته محققان هنوز دقيقا مشخص نيست چرا قورباغه‌ها بايد از چنين ويژگي برخوردار باشند،‌اما يكي از توضيحات ممكن استفاده از اين قابليت براي برقراري ارتباط با ديگران است. محققان همچنين احتمال مي‌دهند كه اين قورباغه نقطه‌أار تنها گونه زيست‌تاب در ميان 5000 گونه شناخته شده از قورباغه‌ها نباشد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =